PARTNERZY PORTALU

Elektryczne silniki energooszczędne sposobem na obniżenie kosztów przedsiębiorstwa

Już w czasie pierwszych kilkuset godzin pracy, silnik elektryczny pobiera z sieci energię o wartości porównywalnej z jego ceną. Oznacza to, że zużyta przez silnik w ciągu roku energia elektryczna kosztować może kilka razy więcej niż cena jego zakupu.

Relacje te uświadamiają zasadność inwestycji w poprawę efektywności energetycznej elektrycznych układów napędowych jako skutecznego środka obniżania kosztów przedsiębiorstwa.
Obecnie użytkownicy silników elektrycznych mogą skorzystać z oferowanych przez projekt Polski Program Efektywnego Wykorzystania Energii w Napędach Elektrycznych (PEMP) mechanizmów zachęt materialnych mających na celu upowszechnienie w Polsce elektrycznych silników energooszczędnych. Silniki te charakteryzują się zarówno wysoką sprawnością jak i szeregiem innych zalet jak duża niezawodność, cichsza praca, możliwość przeciążania mocą większą od znamionowej.

System zachęt finansowych do produkcji wysokosprawnych silników elektrycznych

System zachęt finansowych jest skierowany do producentów silników elektrycznych, którzy otrzymują dopłaty do wyprodukowanych i sprzedanych na polski rynek silników energooszczędnych. Niższe ceny dla użytkowników końcowych są wynikiem dodatkowych rabatów, których producenci silników udzielać mogą swoim klientom z racji uzyskiwanych dopłat z programu PEMP. Program dopłat do produkcji elektrycznych silników energooszczędnych dotyczy silników asynchronicznych, trójfazowych, dwu i czterobiegunowych, przeznaczonych do ruchu ciągłego S1, na napięcie 400 V oraz 500V, o mocy w zakresie od 0,75 do 160 kW.
Beneficjentami programu PEMP są obecnie u następujący producenci silników elektrycznych: Besel S.A., Celma S.A. Indukta S.A., Siemens Sp. z o.o. oraz Tamel S.A.
Silniki objęte programem są oznakowane przedstawioną poniżej etykietą samoprzylepną PEMP, która umieszczana jest na obudowie silnika.

Efekt energooszczędności energetycznej uzyskiwany z różnic sprawności silnika energooszczędnego i silnika standardowego

Dwa poniżej przedstawione przykłady, dotyczące konkretnego silnika uwidaczniają w jakim stopniu różnice sprawności silników energooszczędnego i standardowego wpływają na wartość efektu energooszczędnościowego.

Przykład 1
Obliczenia dotyczą konkretnych silników jednego z krajowych producentów.
Silnik standardowy: Moc 55 kW; sprawność 93,5%; liczba biegunów 4, prędkość obrotowa 1483 obr./min.
Silnik energooszczędny: Moc 55 kW; sprawność 95,0%; liczba biegunów 4, prędkość obrotowa 1484 obr./min.
Czas pracy w ciągu roku 2000 godz. ze średnim obciążeniem 0,7
Ponieważ prędkości obrotowe obydwu silników są praktycznie jednakowe, więc zastąpienie silnika standardowego energooszczędnym da następujący efekt:
- E=55x07x2000(1/93,5-1/95,0)x100=1301 kWh

Przykład 2
Obliczenia dotyczą takich samych silników i takich samych warunków ich pracy jak w przykładzie 1, z ta różnicą, że silnik standardowy jest po remoncie i wskutek tego jego sprawność zmniejszyła się o jeden punkt procentowy do wartości 92,5%.
W tym przypadku zastąpienie silnika standardowego o zmniejszonej sprawności (wskutek remontu) silnikiem energooszczędnym spowoduje efekt.
- E=55x07x2000(1/92,5-1/95,0)x100=2195 kWh


Przykłady te - bliskie sytuacjom spotykanym w praktyce - wskazują jak niewielkie różnice sprawności silnika (rzędu jednego punktu procentowego) powodują zmianę efektu energooszczędnościowego o kilkadziesiąt procent.

Aktualny stan rynku silników energooszczędnych w Polsce na tle Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych.

Przed przystąpieniem do Unii Europejskiej, Polska skłaniała się ku rozwiązaniu administracyjnemu polegającemu na stopniowym wprowadzaniu standardów minimalnych dotyczących sprawności energetycznej sprzedawanych na polskim rynku silników elektrycznych. Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 18 lutego 1999 określony został w naszym kraju poziom minimalnych sprawności energetycznych silników elektrycznych. Rozporządzenie to miało na celu wyeliminowanie z rynku silników nieefektywnych energetycznie. Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskie w maju 2004 roku przestały u nas obowiązywać jakiekolwiek standardy minimalne dotyczące sprawności silników elektrycznych. Termin rozpoczęcia wdrażania projektu PEMP zbiegł się z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Brak wyraźnej perspektywy wprowadzenia minimalnych standardów dotyczących sprawności silników wpłynął negatywnie na chęć rozwijania masowej produkcji silników energooszczędnych przez producentów.

W pierwszym roku działania systemu dopłat w ramach projektu PEMP, sprzedaż silników energooszczędnych ograniczała się do silników o większej mocy co spowodowane było głównie zainteresowaniem przez klientów końcowych silnikami, które z racji ilości zużywanej energii przynoszą widoczne efekty ekonomiczne. Terminy dostaw dużych silników energooszczędnych niewiele odbiegały od terminów dla silników standardowych.

W przypadku silników małych, terminy dostaw silników energooszczędnych i standardowych różniły się na korzyść tych ostatnich. Wyprodukowanie na stany magazynowe partii małych silników energooszczędnych przez część producentów spowodowało znaczący wzrost sprzedaży tych silników w roku 2007 w porównaniu do roku ubiegłego.

Obecnie ilościowy udział silników wysokosprawnych w rynku silników w Polsce szacuje się na około 0,5%. Dla porównania, udział tych silników w rynku w Unii Europejskiej wynosi około 10%. zaś w Stanach Zjednoczonych wynosi on 70%. Stany Zjednoczone wprowadziły w październiku 1997 roku minimalne standardy efektywności dla silników sprzedawanych w USA na poziomie odpowiadającym europejskiej klasie sprawności eff1. Było to wynikiem zaaprobowania w 1992 roku przez Kongres Stanów Zjednoczonych "Energy Policy Act" (EPAct). Silniki EPAct mają obecnie tak wysoki udziału w rynku silników indukcyjnych dzięki konsekwentnemu wprowadzaniu w USA wymogu minimalnej sprawności energetycznej. Udział w rynku USA silników elektrycznych spełniających wymogi EPAct wynosi obecnie 54%. Ponieważ wiele ze sprzedawanych na rynku amerykańskim silników przekracza wymogi minimalne ustanowione przez EPAct, a przemysł ciągle poprawia sprawność wytwarzanych produktów, w czerwcu 2001 stworzona została przez organizację "National Electrical Manufacturers Association" (NEMA) specjalna etykieta NEMA Premium dla silników posiadających szczególnie wysoki poziom efektywności energetycznej.

W roku 2005 silniki NEMA-Premium stanowiły 16% udziału w rynku silników w USA. Razem więc udział w rynku USA silników wysokosprawnych (EPAct i NEMA Premium) wynosi 70%. Niski udział silników energooszczędnych w Unii Europejskiej w porównaniu do USA i innych krajów jak między innymi Kanada, Meksyk, Australia, Nowa Zelandia spowodował, że również Unia Europejska zamierza wprowadzić wymóg minimalnej sprawności energetycznej silników elektrycznych. W czerwcu 2007 roku, na konferencji EEMODS 2007 w Pekinie reprezentant CEMEP ogłosił, że członkowie tego zrzeszenia zdecydowali się na wprowadzanie standardu minimum energetycznego (MEPS) dla silników na poziomie odpowiadającym klasie sprawności eff1.

Literatura:
[1] Norma SEP: N SEP-E-006
[2]. Anibal T. de Almeida, Fernando J.T.E. Ferriera. Joao Fong, Paula Fonesca: EUP Lot 11 Motors Report No 3 Analysis of existing technical and market information.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Elektryczne silniki energooszczędne sposobem na obniżenie kosztów przedsiębiorstwa

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.225.157
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!