PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Ewolucja w transporcie: Outsourcing czy insourcing

Autor: Adam Brzozowski
18-05-2005 00:00
Ewolucja w transporcie: Outsourcing czy insourcing
<b>Zróżnicowana motoryzacja</b>

Wiele firm motoryzacyjnych twierdzi, że stosuje w łańcuchu dostaw koncepcję "just in time". Inne z kolei nie korzystają z takich rozwiązań logistycznych. 

Jedną z firm stosujących  zasadę "just in time" jest japoński koncert Toyota. Jego obie fabryki w Polsce nie posiadają własnych magazynów części oraz hal składowania gotowych produktów, a wszystkie dostawy realizowane są zgodnie z zamówieniami, 
czyli właśnie "just in time". Model ten Toyota stosuje we wszystkich
zakładach na świecie.

Polskie firmy także przyznają, że chętnie otrzymują dostawy, może nie "just", ale "on time". Janusz Fijałkowski z Politechniki Warszawskiej, który, jako pierwszy rozpropagował w Polsce termin "logistyka", demaskuje dostawy "just in time".
- Każde przedsiębiorstwo chce zaoszczędzić na przechowywaniu materiałów i mieć dostawę części na czas, ale nie jest to model logistyki. Termin ten powstał owszem w Japonii, ale dotyczył emerytów, którzy po odejściu z fabryk przygotowywali w domach podzespoły, a ich żony zanosiły je "na czas" na halę produkcyjną - mówi Fijałkowski.

Z kolei VM MP nie korzysta z dostaw "just in time". Hale magazynowe znajdujące się w jego otoczeniu są jego własnością. I właśnie magazyn części i magazyn produktów gotowych znajdują się w jednej z tych hal. VW MP korzysta z pełnego outsourcingu usług logistycznych. Zakład nie posiada własnego taboru samochodowego - usługi świadczone są przez spedycję zewnętrzną. Również obsługa magazynu (magazynowanie, podstawianie części, wysyłka gotowych produktów) została oddana w ręce usługodawcy (Schnellecke Polska Sp. z o.o.). 
Codziennie przez VW MP przewija się około 900 ton części i gotowych produktów.

Rynek zmienia się średnio co trzy lata, należy więc stale aktualizować podejście do logistyki. Od tego, czy firma będzie potrafiła dostosować dostawy i wysyłkę towarów do potrzeb klientów, zależy jej powodzenie.

Specjaliści do spraw logistyki są zgodni, że obserwujemy okres dojrzewania krajowej branży. Logistyka w polskich przedsiębiorstwach staje się dojrzała, jednak, aby dogonić stopniem zaawansowania kraje rozwinięte, musimy poznać wiele technik i systemów zarządczych, od lat stosowanych na świecie. Wiele firm trzyma w tajemnicy swoje systemy logistyczne, ponieważ poznając system, możemy dowiedzieć się wszystkiego o przedsiębiorstwie. Logistyka, jak widać może być drażliwym tematem, dlatego tym razem spytaliśmy ekspertów, jakie trendy i zjawiska można obecnie zaobserwować w tej dziedzinie i na czym polega ewolucja branży transportowej.
Rynek dyktuje zmiany

Halina Brdulak, kierownik Zakładu Transportu Międzynarodowego i Logistyki w SGH w Warszawie, twierdzi, że najlepiej zarządzane przedsiębiorstwa zmieniają swoje podejście do logistyki co kilka lat, ponieważ tego wymaga od nich zmieniający się rynek. Przykładem interesującej pod tym względem spółki jest dystrybutor odzieży i obuwia, firma Adidas Poland. Firma zaczynała działalność posiadając własne magazyny i flotę pojazdów. Z biegiem czasu, gdy zrozumiała, że powinna się skupić na podstawowej działalności, zaczęła korzystać z outsourcingu logistyki. Jednak po kilku latach zdecydowała się włączyć tę działalność z powrotem do firmy, uznając ją za strategiczną.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!
<b>Zróżnicowana motoryzacja</b>

Wiele firm motoryzacyjnych twierdzi, że stosuje w łańcuchu dostaw koncepcję "just in time". Inne z kolei nie korzystają z takich rozwiązań logistycznych. 

Jedną z firm stosujących  zasadę "just in time" jest japoński koncert Toyota. Jego obie fabryki w Polsce nie posiadają własnych magazynów części oraz hal składowania gotowych produktów, a wszystkie dostawy realizowane są zgodnie z zamówieniami, 
czyli właśnie "just in time". Model ten Toyota stosuje we wszystkich
zakładach na świecie.

Polskie firmy także przyznają, że chętnie otrzymują dostawy, może nie "just", ale "on time". Janusz Fijałkowski z Politechniki Warszawskiej, który, jako pierwszy rozpropagował w Polsce termin "logistyka", demaskuje dostawy "just in time".
- Każde przedsiębiorstwo chce zaoszczędzić na przechowywaniu materiałów i mieć dostawę części na czas, ale nie jest to model logistyki. Termin ten powstał owszem w Japonii, ale dotyczył emerytów, którzy po odejściu z fabryk przygotowywali w domach podzespoły, a ich żony zanosiły je "na czas" na halę produkcyjną - mówi Fijałkowski.

Z kolei VM MP nie korzysta z dostaw "just in time". Hale magazynowe znajdujące się w jego otoczeniu są jego własnością. I właśnie magazyn części i magazyn produktów gotowych znajdują się w jednej z tych hal. VW MP korzysta z pełnego outsourcingu usług logistycznych. Zakład nie posiada własnego taboru samochodowego - usługi świadczone są przez spedycję zewnętrzną. Również obsługa magazynu (magazynowanie, podstawianie części, wysyłka gotowych produktów) została oddana w ręce usługodawcy (Schnellecke Polska Sp. z o.o.). 
Codziennie przez VW MP przewija się około 900 ton części i gotowych produktów.  

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


29 459 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

574 113 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.