Ustawa prawo zamówień publicznych zawiera niejasne zapisy, które czasem utrudniają wyłonienie oferenta. Jednak w wielu przypadkach to nie regulacje, lecz brak wiedzy urzędników i ich opieszałość stają się powodem naruszenia prawa. Może organy kontrolujące powinny wyciągać konsekwencje także wobec tych urzędników, którym brak zdrowego rozsądku w zakresie stosowania przepisów?
W siedmiu postępowaniach zalecono dokonanie ponownej oceny ofert, natomiast w pozostałych 109 (74 proc.) stwierdzono uchybienia, które nie stanowiły rażącego naruszenia ustawy, ani też nie miały wpływu na wynik postępowania. Jeżeli jednak chcemy postrzegać liczbę błędów w postępowaniach, w których przeprowadzono kontrolę w kategoriach zjawiska, to należy spojrzeć na dłuższy okres niżpierwsze dwa kwartały 2005 roku. To pozwoli nam na pokazanie pewnych tendencji. Działania kontrolne monitorowane są od 1 maja 2004 r.