PARTNERZY PORTALU

Hyperloop. Rewolucja w transporcie kolejowym może zacząć się w Polsce

Hyperloop. Rewolucja w transporcie kolejowym może zacząć się w Polsce
Docelowo pojazd będzie mógł się rozpędzić do prędkości 1200 km/h Fot. NP

Rok 2030. Wsiadamy do pociągu relacji Gdańsk-Zakopane: podróż trwa 43 minuty. Z Wrocławia do Warszawy? W 23 minuty ledwo zdążymy przejrzeć gazetę. Z Łodzi do stolicy - nawet nie warto się rozsiadać; to tylko 12 minut…

  • Dziś dla większości z nas brzmi to jak bajka o żelaznym wilku. A jednak w kilku miejscach na świecie trwają zaawansowane prace nad technologią znaną jako hyperloop. Dzięki niej możliwe będzie podróżowanie pociągiem z gigantyczną szybkością.
  • Tak właśnie poruszać się ma napędzana silnikami elektrycznymi kapsuła z pasażerami lub towarami w próżniowej rurze, wykorzystująca magnetyczną lewitację lub łożyska powietrzne (bez kontaktu z podłożem).
  • Docelowo pojazd będzie mógł się rozpędzić do prędkości 1200 km/h!

Hyperloop w 2013 r. przedstawił Elon Musk jako nowy środek transportu umożliwiający przemieszczanie osób lub ładunków z wielką prędkością. 

- To połączenie pociągu i samolotu - wyjaśnia Przemysław Pączek, prezes start-upu Hyper Poland. - Kapsuła poruszać się będzie w rurze, w której ciśnienie jest jeszcze niższe niż na wysokości 10-11 km (wysokość przelotowa samolotów), dzięki czemu znacząco zredukowany jest opór powietrza.

Zobacz też: Polski startup blisko Microsoftu, pracuje nad koleją magnetyczną

Polska firma zajmuje się rozwojem projektu kolei magnetycznej inspirowanej technologią hyperloop. I koncentruje na sobie uwagę; uznano ją za jeden z najlepszych start-upów sektora mobility w Europie, nagradzano w konkursach na pojazdy i infrastrukturę hyperloop organizowanych w Los Angeles i Dubaju, triumfowała też w Start-up Challenge podczas tegorocznego European Start-up Days w Katowicach.

Skąd to zainteresowanie i sukcesy? Hyper Poland jako jedyna na świecie firma opracował technologię umożliwiającą etapowe - szybsze i tańsze -wprowadzanie koncepcji hyperloop - początkowo w ramach istniejących korytarzy kolejowych.

W pierwszym etapie (system magrail) do istniejących już torów kolejowych domontowywany jest silnik liniowy i tor magnetyczny, co umożliwia wykorzystanie tej samej linii dla konwencjonalnych pociągów na kołach i dla pojazdów na pasywnej poduszce magnetycznej (z prędkością ok. 300 km/h). W drugim etapie (hyperrail) można przekształcić ów system w wersję próżniową - i podwoić prędkość istniejących korytarzy transportowych. Dopiero trzeci etap to hyperloop - czyli system próżniowy na zupełnie nowych, bardzo szybkich trasach.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (25)

Do artykułu: Hyperloop. Rewolucja w transporcie kolejowym może zacząć się w Polsce

  • Piter 2019-07-23 12:37:42
    Wokulski też szukał metalu lżejszego od powietrza
  • Marek 2019-07-23 12:31:01
    Luxtorpeda w latach 30. ub.w. z Warszawy do Zakopanego jechała 2 h18 min. Ten rekord do dnia dzisiejszego nie został pobity. Wspomnę też że maszyniści w białych rękawiczkach w parowozach PKP w II RP należeli do arystokracji proletariatu. Kolejarze, tramwajarze, pracownicy Centralnego Okręgu Przemysłowego byli elitą robotniczą.
  • Antykomunista XXI 2019-07-22 21:26:15
    To 52 min z Wa-wa do Zakopanego ! A potem tylko 2 h 55 m w „kolejce” po bilet na Kasprowy :)))
  • ojki 2019-07-22 15:15:20
    Japonia ma najlepsza kolej co do punktualnosci i szybkości podrózy 200-400km/h i infrastruktury skoordynowanej z metrem czy życiem podziemnych miast, hoteli i życia z tym związanego. Za spóżnienie powyżej minuty kolej przeprasza a wjazd na peron jest z dokładnością do 20cm bo tak mają bramki wejsciowe ustawione ze inaczej sie nie da wejść. Nie wspomne o udogodnieniach dla podróznych z całego swiata i niewidomych. Polsza jeszcze 200lat nie dojdzie do takiego poziomu, małostkowość PISU na to nie pozwoli a sny o potedze są popiołem gdy sie wyjedzie na zachód czy wschód. my mamy jeszcze 200lat w weglu PAD
    • Energet 2019-07-23 08:16:31
      Co ma zużycie i wydobycie węgla do rozwoju kolei? Przypominam, że liderem w kolejach dużych prędkości jest lider w wydobyciu węgla i produkcji energii z węgla czyli Chiny.
  • nanader 2019-07-22 11:11:41
    Jak czytam krytykę w komentarzach, dochodzę do wniosku że wzorzec zrzędzenia na rząd zmienił się nie do poznania na przestrzeni zaledwie kilku lat. Praca rządu przynosi swoje efekty również na tej płaszczyźnie. Nie tak dawno temu mówiło się o moherowych beretach i zaścianku, potem o nieodpowiedzialnych wydatkach, a teraz proszę: o tendencjach do bycia Ikarem naszych czasów. Ta technologia jest osiągalna, wszystkie elementy są do zrobienia. Mówienie że się nie da wynika raczej z braku wiedzy.
    • artek 2019-07-22 11:51:41
      Krytykujemy, bo ta polityka jest postawiona na głowie. Rząd tworzy nowe projekty zamiast skupić się na bieżącej infrastrukturze np: chce przekopu mierzei, ale nie pogłębia na bieżąco rzek, chce centralnego lotniska, a nie rozpoczyna rozmów o wykup ziemi. Mamy rozumieć, że z tych projektów nic będzie, że jest to kiełbasa wyborcza?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.140.84
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!