PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Infrastruktura: dziurawe drogi, zardzewiałe tory

Autor: Krzysztof Orłowski
18-05-2007 00:00
Infrastruktura: dziurawe drogi, zardzewiałe tory
<b>Adrian Furgalski</b> z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR: <b>Dobre tory za 200 lat?</b>

- Co roku powinniśmy wymieniać około 1400 km torów. Tymczasem od 2000 roku wymienialiśmy przeciętnie 220 km torów rocznie. Jeśli ten proces nie ulegnie przyspieszeniu, to wszystkie tory zostaną w Polsce wymienione za 167 lat... 

Jeszcze gorsza jest sytuacja, jeśli chodzi o rozjazdy - rocznie wymieniano ich 150 sztuk, a powinno być 2490, czyli na pełną wymianę w tym tempie potrzebowalibyśmy 287 lat. Większość podkładów to są podkłady z drewna, które przekroczyły 19 lat, i też już powinny być wymienione. 

Spośród 25 tys. obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty) 80 proc. jest starszych niż 80 lat. Tylko 5 proc. sieci kolejowej administrowanej przez PLK spełnia warunki, do których zobowiązaliśmy się w stosunku do UE - czyli prędkość przejazdu 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych.

Pierwsze poważne pieniądze na infrastrukturę kolejową pojawiły się dopiero w ubiegłym roku. Rząd odziedziczył po rządzie Marka Belki dwie ustawy: jedną dotyczącą funduszu kolejowego, drugą - finansowania infrastruktury transportu lądowego. Zgłosił je ponownie jako swoje i, całe szczęście, zostały one przyjęte. Co się zmieniło? Wcześniej 12 proc. akcyzy paliwowej było dzielone (po równo) pomiędzy drogi i kolej, od tego roku jest to 18 proc. Do tego dochodzi jeszcze 20 proc. opłaty paliwowej, która trafia do Funduszu Kolejowego. Z akcyzy FK uzyska więc około 1 mld zł, z czego około 700 mln zł jest przeznaczone dla PLK jako wkład własny do środków unijnych, a pozostałe 300 mln to środki na bieżące utrzymanie infrastruktury.

Sytuacja PLK i tak już jest lepsza dzięki tym ustawom finansującym niż parę lat temu, ale nadal jest to sytuacja zła. W 2005 r. PLK zrealizowała inwestycje za 900 mln zł. Zgodnie z planem nakłady te miały rosnąć - w 2006 r. miały wynieść 1,7 mld zł, a w tym roku 2,5 mld. Już teraz jednak po podsumowaniu roku okazało się, że nie wydano 1,7 mld zł, a tylko 1,3.

Z Unii Europejskiej na modernizację polskiej infrastruktury transportowej wpływają olbrzymie pieniądze, ale w stosunku do potrzeb (szczególnie kolei) - wciąż za małe. Poza tym fundusze te trzeba umieć wykorzystać. Ceny usług i materiałów rosną. Na ambitne plany budowy autostrad czy modernizacji linii kolejowych trzeba patrzeć sceptycznie.

- Nasze potrzeby w zakresie dróg krajowych (a przecież nie tylko po tych drogach jeździmy) - to około 200 mld zł. Przez najbliższe 8 lat dostaniemy na drogi 40 mld zł. To pokazuje, ile nam zabraknie - mówi Andrzej Maciejewski, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Po to, żeby zwiększyć tę pulę, część autostrad ma być też finansowana w systemie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, a więc z pieniędzy prywatnych firm. W ten sposób do 40 mld zł prawdopodobnie dodać będzie można około 20 mld. Niestety, o PPP w Polsce mówi się od lat; odcinki, których budowę w ten sposób mamy sfinansować, są również dawno znane (Warszawa-Łódź oraz Łódź-Pyrzowice), a na razie wciąż się na nich nic nie dzieje.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!
<b>Adrian Furgalski</b> z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR: <b>Dobre tory za 200 lat?</b>

- Co roku powinniśmy wymieniać około 1400 km torów. Tymczasem od 2000 roku wymienialiśmy przeciętnie 220 km torów rocznie. Jeśli ten proces nie ulegnie przyspieszeniu, to wszystkie tory zostaną w Polsce wymienione za 167 lat... 

Jeszcze gorsza jest sytuacja, jeśli chodzi o rozjazdy - rocznie wymieniano ich 150 sztuk, a powinno być 2490, czyli na pełną wymianę w tym tempie potrzebowalibyśmy 287 lat. Większość podkładów to są podkłady z drewna, które przekroczyły 19 lat, i też już powinny być wymienione. 

Spośród 25 tys. obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty) 80 proc. jest starszych niż 80 lat. Tylko 5 proc. sieci kolejowej administrowanej przez PLK spełnia warunki, do których zobowiązaliśmy się w stosunku do UE - czyli prędkość przejazdu 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych.

Pierwsze poważne pieniądze na infrastrukturę kolejową pojawiły się dopiero w ubiegłym roku. Rząd odziedziczył po rządzie Marka Belki dwie ustawy: jedną dotyczącą funduszu kolejowego, drugą - finansowania infrastruktury transportu lądowego. Zgłosił je ponownie jako swoje i, całe szczęście, zostały one przyjęte. Co się zmieniło? Wcześniej 12 proc. akcyzy paliwowej było dzielone (po równo) pomiędzy drogi i kolej, od tego roku jest to 18 proc. Do tego dochodzi jeszcze 20 proc. opłaty paliwowej, która trafia do Funduszu Kolejowego. Z akcyzy FK uzyska więc około 1 mld zł, z czego około 700 mln zł jest przeznaczone dla PLK jako wkład własny do środków unijnych, a pozostałe 300 mln to środki na bieżące utrzymanie infrastruktury.

Sytuacja PLK i tak już jest lepsza dzięki tym ustawom finansującym niż parę lat temu, ale nadal jest to sytuacja zła. W 2005 r. PLK zrealizowała inwestycje za 900 mln zł. Zgodnie z planem nakłady te miały rosnąć - w 2006 r. miały wynieść 1,7 mld zł, a w tym roku 2,5 mld. Już teraz jednak po podsumowaniu roku okazało się, że nie wydano 1,7 mld zł, a tylko 1,3.  

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


31 394 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

585 497 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 060 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.