PARTNERZY PORTALU

Inwestowanie w start-upy: potrzebna matryca

Inwestowanie w start-upy: potrzebna matryca
Maciej Balsewicz, prezes bValue.vc: Nie wierzę, że korporacja przejmie start-upowy model działania, lecz - patrząc na wzorce amerykańskie - zmiany zarządzania w podobnym kierunku to konieczność, gdyż proces decyzyjny, zmiany technologii, modelów biznesowych, nawyków konsumenckich wręcz galopują.
  • Autor: Nowy Przemysł (Jacek Ziarno)
  • Dodano: 15-09-2017 06:05

Jestem sceptyczny, jeśli idzie o efekty venture capital, tworzonych w Polsce przez instytucje lub wielkie, państwowe spółki - mówi Maciej Balsewicz, prezes bValue.vc w rozmowie z Nowym Przemysłem.

  • Finansowanie start-upów: pieniędzy jest za mało, czy też trafiają nie tam, gdzie trzeba?
  • Jest wiele ścieżek komercjalizacji innowacyjnych pomysłów.
  • Podejmowanie przez spółki Skarbu Państwa ryzyka w postaci inwestycji VC jest dla nich zbyt dużym obciążeniem.

    "Start-upy znajdują się pod presją pieniędzy. To samo robimy wewnątrz naszej organizacji, domykając kurek i ograniczając pulę środków. Bo brak pieniędzy jest fenomenalnym motywatorem" - wskazał Brunon Bartkiewicz, prezes ING Banku Śląskiego, mówiąc, czego korporacje mogą się uczyć od początkujących firm. Racja?


- Racja. I mówię to na podstawie doświadczeń z obu stron barykady, gdyż brałem udział w kilku dużych przedsięwzięciach polskich przedsiębiorców - i po stronie private equity, gdzie inwestowałem, i w środku tych biznesów, gdzie te środki wykorzystywałem.

Zobacz 1112 największych firm przemysłowych w Polsce (jedyny taki raport w polskim internecie)

Przypomina mi się też publikacja w "Financial Times": naukowcy statystycznie dowiedli, że z reguły im mniej pieniędzy na początku biznesu, tym dla niego lepiej. Przytoczono tam przykłady dużych rund finansowania i historii start-upów. Wiele z tych, do których na samym początku napłynęły wielkie środki, nie przetrwało. To trochę dziwne stwierdzenie w ustach kogoś, kto zawodowo zajmuje się przysparzaniem start-upom środków na rozwój, ale cóż…

Za duży strumień złotówek czy dolarów na początku drogi może sprzyjać pewnemu rozluźnieniu, utracie instynktów samozachowawczych, bo owa "płynnościowa poduszka" tworzy - bywa, że nadmierny - komfort pracy i zabija motywację.

Tyle że stwierdzenia "z reguły" użyłem z rozmysłem. Bo zupełny brak środków to środowisko tylko dla tych nielicznych najtwardszych, którzy z niczego są w stanie coś ulepić. W ostrej, międzynarodowej konkurencji, również tej na kapitały, rywale mogą testować różne ścieżki komercjalizacji swych produktów bardzo szybko, dysponując stosownymi możliwościami finansowymi. No i nie zapominajmy, że start-upów nie sposób widzieć tylko przez stereotypowy pryzmat paru informatyków, którzy piszą kod. To również aktywne w różnych gałęziach przemysłu minizakłady, laboratoria, roboty i linie produkcyjne. Na to potrzeba środków.

Niemal zawsze przegrają jednak ci, którzy nadmiernie koncentrują się na aktywach trwałych, a dopiero później główkują, jak pomysł sprzedać.

A czego start-upy powinny się uczyć od korporacji?


- Nie przeciwstawiałbym jednego świata drugiemu, bo one się przenikają. Wielu startupowcom brakuje przetarcia, korporacyjnego obycia, zmysłu organizacyjnego, praktycznej ewaluacji marzeń. Oczywiście nie każdy musi mieć doświadczenia z pracy w gigantach, ale w rozmowach z dużymi firmami warto mieć taką wiedzę - na przykład pojęcie, jak taka struktura działa.

A czego korporacja się może uczyć od start-upów? Naturalnie elastyczności, szybkości decyzji, pędu do innowacyjności, pracy w małych zespołach. I coraz częściej większe firmy są tak prowadzone.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Inwestowanie w start-upy: potrzebna matryca

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.11.178
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!