PARTNERZY PORTALU

Jak oceniamy zapis o regionalnym wyczerpaniu prawa ochronnego na znak towarowy?

  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: (opracował Jarzy Dudała)
  • Dodano: 18-09-2000 00:00

Wojciech Maciąg (dyrektor Departamentu Prawnego i Orzecznictwa Urzędu Patentowego)
Zgodnie z art. 155 ustawy Prawo własności przemysłowej, uchwalonej przez Sejm 30 czerwca br., będziemy odtąd mieli tzw. regionalne wyczerpanie prawa ochronnego na znak towarowy. Oznacza to, że uprawniony nie będzie mógł zakazać obrotu towarami (oznaczonymi swoim znakiem) nie tylko wprowadzonymi przez siebie do obrotu w Polsce, ale także ich importu z państwa, z którym Polska tworzy strefę wolnego handlu. Zwolennicy tak ujętego wyczerpania uważają, że pozwoli ono na tańszy import, tzn. ten konkretny towar, który w Polsce jest drogi można by importować z tańszego rynku (tzw. import równoległy). Nie byłoby wtedy naruszenia będącego w mocy w Polsce prawa ochronnego. Wydaje się, że to jednak w szerszej skali tylko teoria, bowiem zbyt szerokie korzystanie z możliwości takiego importu mogłoby skutkować np. administracyjnym zakazem eksportu do Polski określonych towarów. Eksterytorialnemu wyczerpaniu można niejedno zarzucić, choćby sprzeczność z Konwencją Paryską będącą podstawowym aktem prawa międzynarodowego w zakresie własności przemysłowej, poprzez osłabienie funkcji prawa wyłącznego. Występuje również sprzeczność ze standardami Unii Europejskiej. Ponadto, czy właściwe jest regulowanie zasad odnoszących się, w istocie rzeczy, do skutków transgranicznego przepływu towarów bez pytania o zdanie owych innych państw, z którymi Polska tworzy strefę wolnego handlu. Czy zatem ustawa, czy umowa międzynarodowa jest właściwym miejscem takiej regulacji?

Mirosław A. Boruc (prezes Instytutu Marki Polskiej)
Instytucja wyczerpania prawa do znaku towarowego (wykształcona 100 lat temu) polega na tym, iż pierwsze legalne wprowadzenie do obrotu towaru opatrzonego marką gasi wyłączne prawo właściciela znaku do wprowadzenia tego towaru do obrotu, tzn., że dalej może ten towar być swobodnie sprzedawany. Wyczerpanie prawa skutkuje zatem swobodą cyrkulacji towaru (obrotu gospodarczego). Wyczerpanie nie ma nic wspólnego z prawem opatrywania znakiem towaru - ono nadal przysługuje właścicielowi znaku i oczywiście nie gaśnie. Występują trzy rodzaje wyczerpania: terytorialne-krajowe, regionalne i eksterytorialne (międzynarodowe). Nowa polska ustawa "Prawo własności przemysłowej" (nie podpisana jeszcze przez prezydenta) przewiduje wyczerpanie regionalne (art.155) dotyczące dziś około 35 krajów, z którymi Polska ma zawarte odpowiednie porozumienia (jest wśród nich 15 państw UE). Takie rozwiązanie zaproponował Senat. Sejm chciał wyczerpania krajowego, ale ostatecznie uchwalił poprawkę Senatu. Wyczerpanie regionalne oznacza swobodę cyrkulacji w regionie, natomiast jest ograniczeniem dla importu z krajów spoza tej "35". W praktyce oznacza to, że markowe towary importowane do Polski z tych 35 krajów będą tańsze, bo importerzy będą mogli wybrać najtańszego eksportera jakiego znajdą.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jak oceniamy zapis o regionalnym wyczerpaniu prawa ochronnego na znak towarowy?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.126.69
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!