PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Jak polskie koncerny naftowe poradziły sobie z kryzysem

Autor: Marcin Szczepański
14-06-2010 00:00 |  aktualizacja: 14-06-2010 09:19
Jak polskie koncerny naftowe poradziły sobie z kryzysem
<b>Andreas Golombek<br>
Prezes zarządu Lurgi<br><br>

Jakość i energia</b><br><br>

Nakłady inwestycyjne w polskich rafineriach ostatnio były ogromne, nawet jak na skalę europejską. Szczególnie imponująco wyglądają ostatnie inwestycje Lotosu, który dzięki Programowi 10+ stał się jedną z najnowocześniejszych, jeśli nie najnowocześniejszą rafinerią na naszym kontynencie. Moim zdaniem, były to bardzo dobrze wydane pieniądze. <br>
Podobnie jest w przypadku rafinerii w Płocku, która także w ostatnich latach kładła duży nacisk na unowocześnianie. Choć patrząc szerzej na całą grupę kapitałową Orlenu, można znaleźć miejsca, takie jak choćby Możejki, które wymagają jeszcze doinwestowania. Mówiąc o wyzwaniach dla polskiego sektora rafineryjnego, nasuwają się trzy zasadnicze punkty. Po pierwsze konieczność konsekwentnego inwestowania w jakość wytwarzanych produktów. Po drugie zwiększanie efektywności energetycznej, na przykład poprzez własne inwestycje w ten segment. Wreszcie po trzecie - optymalizacja w zakresie wykorzystania przerabianej ropy naftowej. Nie chodzi tu jednak o zwiększanie mocy przerobowych, ale o inwestowanie w głębokość przerobu surowca.

Wartość spółki i osób nią zarządzających poznaje się po tym, jak firma przezwycięża kryzysy. Oba polskie koncerny naftowe zdały egzamin z korzyścią dla całej polskiej gospodarki. Ale przed nimi nowe wyzwania.

Liczby nie kłamią. Zarówno Orlen, jak i Lotos bez większych kłopotów wybrnęły z najgorszego okresu i powoli odbudowują swoją pozycję inwestycyjną. Można oczywiście dyskutować, na ile jest to zasługa samych spółek i ich zarządów, a na ile całej gospodarki, która w mniejszym stopniu, niż inne kraje europejskie, odczuła skutki globalnego kryzysu.

A o tym, że sytuacja rynkowa była trudna, chyba nikogo, kto obserwował branżę na przestrzeni ostatnich dwóch lat, nie trzeba przekonywać. Wystarczy spojrzeć na dwa kluczowe wskaźniki dla sektora rafineryjnego w naszym regionie, czyli marże rafineryjne oraz dyferencjał (tj. różnica w cenie pomiędzy zasiarczoną ropą rosyjską a "słodką" ropą Brent). W najgorszym od lat pod tym względem IV kwartale minionego roku marża osiągnęła poziom 2,2 dolara za baryłkę, a dyferencjał 0,7 dolara. Jak się dziś okazuje, był to jednak ostatni okres niekorzystnego trendu.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

<b>Andreas Golombek<br>
Prezes zarządu Lurgi<br><br>

Jakość i energia</b><br><br>

Nakłady inwestycyjne w polskich rafineriach ostatnio były ogromne, nawet jak na skalę europejską. Szczególnie imponująco wyglądają ostatnie inwestycje Lotosu, który dzięki Programowi 10+ stał się jedną z najnowocześniejszych, jeśli nie najnowocześniejszą rafinerią na naszym kontynencie. Moim zdaniem, były to bardzo dobrze wydane pieniądze. <br>
Podobnie jest w przypadku rafinerii w Płocku, która także w ostatnich latach kładła duży nacisk na unowocześnianie. Choć patrząc szerzej na całą grupę kapitałową Orlenu, można znaleźć miejsca, takie jak choćby Możejki, które wymagają jeszcze doinwestowania. Mówiąc o wyzwaniach dla polskiego sektora rafineryjnego, nasuwają się trzy zasadnicze punkty. Po pierwsze konieczność konsekwentnego inwestowania w jakość wytwarzanych produktów. Po drugie zwiększanie efektywności energetycznej, na przykład poprzez własne inwestycje w ten segment. Wreszcie po trzecie - optymalizacja w zakresie wykorzystania przerabianej ropy naftowej. Nie chodzi tu jednak o zwiększanie mocy przerobowych, ale o inwestowanie w głębokość przerobu surowca.
 

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


31 072 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

587 699 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.