PARTNERZY PORTALU

Jak się dobrze kłócić

Jak się dobrze kłócić
foto: shutterstock
  • Autor: Nowy Przemysł (Mirosław Piątkowski)
  • Dodano: 22-11-2016 13:03

Nie wszyscy ortodoksi w białych kołnierzykach powinni nosić aureole i nie każdy heretyk zasługuje na stos. Bezkrytyczne posłuszeństwo może skończyć się klęską firmy, a otwarty konflikt - zapoczątkować pasmo sukcesów.

Językoznawca, prof. Włodzimierz Gruszczyński, który wykłada m.in. na Uniwersytecie SWPS, zauważa, że Polacy nigdy nie byli jednomyślni, a dziś mówią dwoma językami. Innej narracji używają KOD-owcy i opozycja, a innej - sympatycy strony rządzącej. Członkowie pierwszej grupy mają swą gazetę i nie interesuje ich, co pisze "Nasz Dziennik". I vice versa - odbiorcy mediów ojca Rydzyka bojkotują Agorę czy TVN. Interakcje przedstawicieli obu zwaśnionych opcji sprowadzają się do wzajemnego obrzucania się błotem.

Spory w firmie


W pracy rzadko kto manifestuje sympatie partyjne, a tym bardziej wchodzi w konflikty z powodu ideowych przekonań. Nie jest to jednak przes-trzeń wolna od niezgody i sprzecznych interesów.

A teraz niespodzianka! W przeciwieństwie do gorszących sporów na tle politycznym, kłótnie dotyczące spraw zawodowych nierzadko bywają bardzo twórcze. A tak wychwalane koleżeństwo, jedność i zgoda to nierzadko zapowiedź porażki.

- Polemiki, napięcia, niesnaski są zjawiskiem naturalnym i nieuchronnym. Do tarć dochodzi wszędzie tam, gdzie ludzie ze sobą mieszkają, współpracują i spędzają czas. Antagonizmy służą oczyszczeniu atmosfery, ujawnieniu bogactwa poglądów, wyjściu z kolein utartych schematów myślowych - mówi psycholog i trener Jerzy Gut, współautor (z Wojciechem Hamanem) książki "Docenić konflikt".

Swego czasu doszło do serii katastrof samolotów południowokoreańskich linii lotniczych. Powód? Zawsze ten sam: zbyt grzeczni lub zahukani piloci nie ośmielili się powiedzieć kapitanowi, że wydaje złe komendy.

- Bezkrytyczne posłuszeństwo autorytetom lub bezwarunkowe podporządkowanie się grupie może przynieść opłakane skutki bez względu na dziedzinę - ostrzega Magdalena Olechnowicz, ekspert w firmie szkoleniowej Berndson Szkolenia.

Komancze dają przykład


Czy można się pięknie różnić? Odpowiadając na to pytanie twierdząco, prof. Bartłomiej Dobroczyński, psycholog z Uniwersytetu Jagiellońskiego, podkreśla, że serdeczna relacja zdarza się nawet między wrogami. Na dowód przytacza anegdotkę związaną z Janem XXIII: gdy ludzie robili wielkie oczy, widząc, z jaką życzliwością wita pewnego francuskiego "libertyna", papież mówił: "Cóż nas dzieli? Tylko poglądy, to tak niewiele".

- Dla mnie wzorem są także Czejeni - gdy antropolodzy pytali ich, co najbardziej uwielbiają robić, odpowiadali bez namysłu: walczyć z Komanczami, bo oni wspaniale jeżdżą konno i nie ma większej przyjemności, niż patrzeć, jak atakują - uśmiecha się prof. Dobroczyński. I dopowiada: - Który z prezesów odważyłby się komplementować konkurentów?

Znak rozpoznawczy Polaków to uleganie skrajnościom - albo pełna jednomyślność, jak na zjazdach niesławnej PZPR, albo polskie piekiełko - warcholstwo, kłótliwość, brak zdolności działania ponad podziałami.

- Walka do upadłego bierze się także stąd, że dyplomacja czy kompromis nie mają u nas dobrej prasy. Kojarzą się z uległością, utratą twarzy - zwraca uwagę Bartłomiej Dobroczyński.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jak się dobrze kłócić

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.236.58.220
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!