PARTNERZY PORTALU

Katastrofa w Genui. Zawiniła konstrukcja czy człowiek?

Most Morandiego w Genui, który uległ tragicznej katastrofie w sierpniu 2018 r., miał ponad 50 lat. fot. Shutterstock
  • Autor: Konstrukcje stalowe
  • Dodano: 16-02-2019 06:00

Zawalenie części Ponte Morandi w Genui była to jedna z największych katastrof komunikacyjnych w najnowszej historii Włoch. O tym, na ile zawiniła konstrukcja, na ile człowiek mówi prof. dr. hab. inż. Jan Biliszczuk z Zakładu Mostów Instytutu Inżynierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej.

  • Most (wiadukt Polcevera) w Genui projektu Morandiego powstał w czasach burzliwego rozwoju konstrukcji z betonu sprężonego i obrazuje jakie możliwości dało wykorzystanie tego materiału.
  • - Myślę, że katastrofa w Genui będzie impulsem do weryfikacji zasad projektowania i utrzymywania mostów o konstrukcji z betonu sprężonego - mówi prof. Jan Biliszczuk.
  • Jego zdaniem, zachodnio-europejska infrastruktura drogowa powstała 50 lat temu. Dlatego problemem Niemiec, Francji czy Włoch nie jest budowa nowych obiektów, a utrzymanie starych, często niespełniających współczesnych wymagań. 

    Most Morandiego w Genui, który uległ tragicznej katastrofie w sierpniu 2018 r., miał ponad 50 lat. Prasa doniosła, że most "od początku sprawiał kłopoty" i był kilkakrotnie naprawiany. Zwraca uwagę względna smukłość elementów żelbetowych filara z pylonem. Czy można więc uznać, że tego typu konstrukcja z natury rzeczy nie może być trwała? Czy istnieją sposoby na tyle skutecznego zabezpieczenia żelbetu, by nie tracił on z czasem na nośności? Podobna konstrukcja Morandiego, o 5 lat starsza stoi w o wiele trudniejszych warunkach - na jeziorze Maracaibo w Wenezueli.

- Most (wiadukt Polcevera) w Genui projektu Morandiego powstał w czasach burzliwego rozwoju konstrukcji z betonu sprężonego i obrazuje jakie możliwości dało wykorzystanie tego materiału.

Projekt tego mostu został zrealizowany zgodnie z ówczesnym stanem wiedzy i był wielkim sukcesem inżynieryjnym. Morandi zaprojektował kilka mostów tego typu, np. most przez jezioro Maracaibo w Wenezueli (1962), wiadukt Polcevera w Genui (1967), czy most Wadi al-Kuf w Libii (1971). Były to największe obiekty mostowe z betonu sprężonego na świecie w tamtym czasie.

Wadą ich było (jak się okazało z czasem) zastosowanie obetonowanych cięgien podwieszających, które na skutek drgań konstrukcji ulegały zarysowaniom, szczególnie intensywnie w strefach zakotwień. Powstające zarysowania i wykruszenia betonu powodowały odsłonięcie kabli i ich intensywną korozję. Nawiasem mówiąc, most nad Maracaibo jest zbudowany bardzo podobnie jak wiadukt Polcevera - też ma betonowe pylony.

Zapewne projekt mostu przewidywał określone natężenie ruchu, obciążeń dynamicznych. Ruch samochodowy nieco się zmienił w ciągu 50 lat. Czy mogło to mieć wpływ na stan konstrukcji mostu?

- Zachodnio-europejska infrastruktura drogowa powstała 50 lat temu. Dlatego problemem Niemiec, Francji czy Włoch nie jest budowa nowych obiektów, a utrzymanie starych, często niespełniających współczesnych wymagań. Mosty eksploatowane nawet z niewielkim przeciążeniem podlegają szybszej degradacji.

Zniszczeniu w Genui uległ akurat segment posadowiony w korycie rzeki Paltavera. Czy przyczyną mogła być utrata stateczności fundamentu na słabym gruncie? Katastrofa nastąpiła w trakcie silnych deszczów, a więc rzeka wezbrała. Czy mogło dojść do podmycia fundamentu?
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Katastrofa w Genui. Zawiniła konstrukcja czy człowiek?

  • Bolo 2019-02-17 22:09:30
    Niestety błąd w sztuce budowlanej : projektant i Wykonawca

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.210.23.15
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!