PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kilka refleksji dotyczących propozycji budowy linii dużych prędkości w Polsce

Autor: Aleksander Janiszewski
07-04-2008 00:00 |  aktualizacja: 04-04-2008 07:42
Kilka refleksji dotyczących propozycji budowy linii dużych prędkości w Polsce

W latach 80. XX wieku autor niniejszego tekstu pisząc w podziemnym czasopiśmie KURS" snuł "marzenia o projektowaniu i realizowaniu linii dużych prędkości. Mieliśmy już w tym czasie "polskie TGV" na skalę ówczesnego systemu, po której jeździły pociągi towarowe i "przemykały" pociągi ekspresowe z prędkością 120 km/godz.

Była to Centralna Magistrala Kolejowa. Kiedy pracowałem w PKP na początku lat 90., temat szybkich kolei powrócił i stąd projekt modernizacji linii E20 (granica z Niemcami (NRD) - Poznań - Warszawa - Terespol).
Niestety, okazało się, że wielkości potoków pasażerskich żadną miarą nie pozwalały myśleć o uzasadnieniu budowy nowej linii dostosowanej do prędkości 300 km/godz. Czy dziś byłoby to realne? Nie wiem. Z tego powodu E20 została dostosowana do maksymalnej prędkości 160 km/godz. na około 70% długości linii. Uzasadnieniem dla tej inwestycji były "nieco zawyżone" (dziś się można przyznać) potoki pociągów towarowych. Bank Światowy nie chciał wtedy fi nansować tego przedsięwzięcia, uważając, że ogołoci ono modernizacje i inwestowanie w inne linie kolejowe. I oto "dziś" idea linii dużych prędkości ma szanse na realizację Rozpoczęto działania na rzecz studiów i projektów takich linii. Podbudową do tych zamierzeń jest strategia rządu, który umieścił w swoim programie prace dotyczące linii dużych prędkości. Przy PLK prezes Krzysztof Celiński utworzył Radę Naukową Kolei Dużych Prędkości, w której uczestniczy grono wybitnych profesorów i naukowców.

Polska jako kraj średniej wielkości, położony w centrum Europy, leżący na dwóch osiach komunikacyjnych północ-południe (korytarz VI) i zachód-wschód (korytarz II), zasługuje na nowoczesny transport kolejowy. Argumentem "za" jest fakt istnienia aglomeracji Warszawy, Łodzi, Poznania, Wrocławia, Gdańska i konurbacji śląskiej, gdzie już dziś generowane są duże potoki pasażerów, zdecydowanie większe niż na pozostałych liniach obciążonych ruchem dalekobieżnym. Dyskusyjna wydaje się bardzo ważna decyzja dotycząca wyboru kolejności budowy pierwszej linii, na której najszybciej i najłatwiej osiągnie się sukces, tak by program zaczął być realizowany w najbliższych latach. Elementem ważącym na tym wyborze są obecne i potencjalne potoki pasażerskie.

Trzeba pamiętać, że pierwsza europejska linia dużych prędkości Paryż - Lyon, łącząca basen paryski (14 mln ludzi) i Lyon (2,5 mln ludzi), zamortyzowała się dopiero po 12 latach. W Polsce ze względu na liczbę ludności sytuacja będzie gorsza i prawdopodobnie uzasadnienie będzie trudniejsze, bardziej prestiżowe niż ekonomiczne. Autor niniejszego tekstu jest zwolennikiem realizacji, jako pierwszego, połączenia Warszawy z Krakowem i Katowicami, ze względu na fakt, że około 2/3 trasy stanowi istniejąca Centralna Magistrala Węglowa, na której dziś jeżdżą pociągi z prędkościami 160 km/godz., "jutro" mogą jechać 200 km/godz., a później nawet 300 km/godz. Problemem są końcowe połączenia CMK z Krakowem (Kozłów - Koniecpol - Tunel - Kraków) i Katowicami (Zawiercie - Sosnowiec - Katowice), na których istniejące parametry techniczne nie pozwalają, nawet po modernizacji, na rozwinięcie prędkości powyżej 100-120 km/godz.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


24 746 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

552 005 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 157 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.