PARTNERZY PORTALU

Kluczem, nie wytrychem

Kluczem, nie wytrychem
foto: shutterstock
  • Autor: Mirosław Piątkowski
  • Dodano: 28-03-2016 13:24

Kiedy wymagać, a kiedy odpuścić? Lepiej nie trzymać się sztywnych ram zarządzania. W biznesie być może najważniejsza jest przestrzeń dla zmiany.

Gorliwy kardynał zmuszony jest ukarać niegodziwego księdza, bo ten lekceważy obowiązki i wysługuje się możnym. Zanim jednak hierarcha nałoży sankcje, modli się w duchu: „Muszę to zrobić i zrobię to, bez wątpienia. Lecz któż wie, czy gdybym był na miejscu tego księdza, postąpiłbym lepiej, czy miałbym odwagę wypełnić swoje obowiązki?”. Kardynał pochodzi ze szlacheckiej rodziny. Nigdy nie doś-wiadczał biedy czy lęku. Gdyby przeszedł tę samą drogę co tamten ksiądz, czy byłby zdolny do czynienia dobra?

Ta historia pochodzi z powieści „Narzeczeni”, klasycznej pozycji włoskiej literatury, której autorem jest Alessandro Manzoni. Michał Gembal, dyrektor marketingu w spółce Arcus, nawiązuje do niej, by podkreślić, jak ważna w zarządzaniu jest elastyczność. Wejście w buty drugiego człowieka. Dostosowanie działań do okoliczności i osoby.

- Lubimy oceniać ludzi swoją miarą. A nie każdy miał tyle możliwości rozwojowych co my. Zatem wyrozumiałość jest próbą spojrzenia na problem oczami współpracownika, który do pewnych spraw przykłada odmienne kryteria etyczne lub merytoryczne - mówi dyrektor Gembal.

Sposób postępowania - dopowiada - powinien zależeć od tego, co jest powodem złego zachowania: czy ktoś świadomie działa na szkodę firmy, czy brakuje mu doświadczenia, umiejętności, wsparcia, czy może ma trudny okres w życiu prywatnym.

- Moja dewiza brzmi: tyle wymagań, ile wsparcia - oświadcza menedżer z Arcusa. - Nad właściwymi postawami zawsze można pracować. Współczesny HR dostarcza ku temu wielu narzędzi: szkolenia, mentoring, coaching, wreszcie ocena 360 stopni, która pozwala zidentyfikować „trudne” przypadki.

Po pierwsze, rozsądek

W podobnym duchu wypowiada się Agnieszka Kuźnicka, dyrektor regionalna Carsson Car Rental: istotnym elementem zarządzania pozostaje równomierne obciążenie pracowników obowiązkami i zadaniami.

- Niewskazany jest nadmiar, ustawianie poprzeczki bardzo wysoko, gdyż pojawia się ryzyko wypalenia, czego konsekwencją staje się mniejsza efektywność i kreatywność zespołu. Grunt to zdrowy rozsądek - argumentuje Kuźnicka.

Niemniej ważnym atutem szefa jest, według niej, zdolność do szybkiego wykrywania nieprawidłowości i reagowania - stosowania odpowiednich korekt.

- Wówczas znaczenia nabierają relacje przełożony-pracownik. Im są lepsze, tym łatwiej pozyskiwać informacje, które mogą się przydać do usunięcia problemów i trudności - zapewnia dyrektor Kuźnicka. - Dyplomacja, takt - nade wszystko. Po co załatwiać krzykiem to, co można wyjaśnić w szczerej, spokojnej rozmowie? Zbyt emocjonalne reakcje przynoszą więcej szkody niż pożytku.

Nieco inaczej widzi to Matt Domogala, który od ponad 10 lat prowadzi szkolenia z rozwoju osobistego w USA i Polsce. Ludzie różnią się wrażliwością. Jedni mają grubszą skórę i wolą, kiedy zwraca się im uwagę w prostych, żołnierskich słowach. Wobec osób o delikatniejszej strukturze psychicznej powinniśmy stosować łagodniejsze środki.

- Skuteczny lider rozumie, że nie ma uniwersalnej metody zarządzania. Jest wytrawnym strategiem i psychologiem. Nie traktuje wszystkich jednakowo. Wie, kiedy przycisnąć, a kiedy „wrzucić na luz”. Klucz musi pasować - tłumaczy trener.

 

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kluczem, nie wytrychem

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.170.171
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Wydanie 1/2021

ARCHIWUM  •  PRENUMERATA  •  REDAKCJA

WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!