PARTNERZY PORTALU

Kongres producentów smarów w Paryżu

  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Lotos Oil SA
  • Dodano: 25-05-2011 00:00

Na początku maja w stolicy Francji, odbyło się coroczne spotkanie ELGI - European Lubricating Grease Institute poświęcone produkcji smarów. Jedyną polską firma produkującą smary, która bierze udział w pracach Instytutu jest LOTOS OIL S.A.

- To ważne wydarzenie nie tylko ze względu na będące przedmiotem dyskusji technologiczne aspekty produkcji, ale przede wszystkim rynkowy potencjał uczestników – zapewnia Rafał Mirek, koordynator ds. rozwoju spółki LOTOS OIL SA. – Warto podkreślić, że ELGI wyznacza kierunki rozwoju produktów, ujednolica ich standardy i wspiera wymianę doświadczeń pomiędzy liczącymi się firmami branży – wyjaśnia Rafał Mirek.

Podczas tegorocznego kongresu, zajmowano się między innymi systematyką standardów jakościowych dla smarów stosowanych w siłach zbrojnych państw NATO.
LOTOS OIL dysponuje smarami spełniającymi wymagania w zakresie norm G-421 (smar G-421) oraz G-395 (smar TYTALIT AV-395).

Wejście na rynek dostawców dla armii krajów NATO, stało się możliwe po uzyskaniu przez LOTOS Oil certyfikatu systemu zarządzania jakością zgodnym z wymaganiami systemu AQAP 2110. System ten gwarantuje, że objęte nim produkty spełniają wymagania i kryteria, stawiane wszystkim dostawcom dla sił zbrojnych w Sojuszu Północnoatlantyckim.

– To jeden z najważniejszych certyfikatów – podkreśla Jacek Matracki dyrektor handlowy LOTOS Oil SA. -. Dopuszczenie do stosowania w pojazdach wojskowych to dowód, że nasze produkty spełniają nie tylko wyśrubowane normy wojskowe, ale przede wszystkim mogą być stosowane w ekstremalnych warunkach, w jakich są one zazwyczaj eksploatowane – kończy Matracki.

Smar to substancja zmniejszająca tarcie między powierzchniami przedmiotów, które stykając się ze sobą tymi powierzchniami, poruszają się względem siebie. Smar działa na zasadzie wniknięcia w szczelinę pomiędzy tymi powierzchniami i utworzenia tam warstwy poślizgowej poprzez całkowite odseparowanie od siebie tych powierzchni. Poszczególne smary mogą mieć, w zależności od zastosowania, różne konsystencje: od stałej, poprzez półpłynną, do płynnej.
Mały, ważny rynek

- Kiedy popatrzymy na udział smarów w produkcji środków smarnych en bloc, to można odnieść całkowicie nieuzasadnione wrażenie, że to tylko drobny wycinek. Ledwie 2 – 3 procentowy margines – wyjaśnia Tomasz Szczotka, odpowiedzialny za wdrażanie w spółce nowych smarów. – Tymczasem odgrywają one istotna role w smarowaniu tych węzłów tarcia, w których oleje nie mogą zostać użyte. Są więc niezbędne praktycznie w każdej maszynie – podkreśla Szczotka.

Od kilku lat w miejsce prostych smarów wprowadzane są kompleksowe, wysokojakościowe smary, które zapewniają dłuższą stabilna pracę, dłużej zachowują swoje właściwości i jakość.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kongres producentów smarów w Paryżu

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.252.196
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!