Perspektywa wejścia Polski do Unii Europejskiej oraz problemy nękające branżę transportowo-spedycyjną powodują, że wiele firm podejmuje decyzję o połączeniu swoich sił, co staje się szansą na sprostanie ostrej konkurencji zachodnich koncernów. Niedawno decyzję o fuzji podjęły - czechowicki CASPOL SA i mający siedzibę w Pawłowicach, JAS FBG SA.
List intencyjny dotyczący połączenia obu spółek podpisano 6 marca br. Wszystko po to, by stać się bardziej konkurencyjnym i sprostać wymaganiom rodzimego rynku. Doświadczenie wielu krajów zachodnich dowodzi, że tylko konsolidacja średnich firm może przynieść wymierne efekty. W obecnej sytuacji w jakiej znajduje się rynek transportowy bywa to dla nich jedynym ratunkiem. Olbrzymi fiskalizm państwa, ciągły wzrost cen paliw i utrzymująca się na stałym, wciąż wysokim poziomie inflacja - to największe negatywne czynniki charakteryzujące polską działalność spedycyjną. Zarówno JAS FBG SA jak i CASPOL SA miały ugruntowaną i stabilną pozycję na rynku transportowym. Fuzja otworzy jednak przed nimi nowe możliwości. JAS FBG SA jest obecna na rynku od dekady. W spółkę akcyjną została przekształcona w 1998 roku. Świadczy usługi agencji celnej, sukcesywnie poszerzając zakres swojego działania o spedycję drogową, kolejową i morską. Obecnie posiada 99 własnych ekspozytur agencji celnej oraz 70 koncesjonowanych zestawów TIR. Posiada także spółki zależne poza granicami kraju - w Niemczech, Włoszech i Czechach. Czwarta spółka zależna JAS FBG Transport Międzynarodowy ma siedzibę w Tychach, zaś przedmiotem jej działania są międzynarodowe usługi transportowe. Kolejna spółka JAS SEA CARGO Sp. z o.o. z Gdańska posiada dwa działy - drobnicowy i kontenerowy, natomiast spółka zależna "TOTUS" świadczy usługi z zakresu agencji celnej dla JAS FBG, m.in. w wolnym obszarze celnym w Gliwicach. Najmłodszą spółką zależną JAS FBG jest TRANSBUD KATOWICE SA, która świadczy usługi spedycji i transportu drogowego w kraju i za granicą. Z kolei Cieszyńska Agencja Spedytorska CASPOL SA specjalizuje się zarówno w kompleksowej obsłudze celnej, jak również w spedycji kolejowej oraz spedycji przesyłek kolejowych. Ogółem posiada trzy spółki zależne - "CASPOL TRADE" Sp. z o.o. z siedzibą w Cieszynie, "Autoterminal Śląsk Logistic" sp. z o.o. z siedzibą w Dąbrowie Górniczej oraz "Belcaspol" Sp. z o.o. z siedzibą w Brześciu na Białorusi. Podstawową działalnością pierwszej z nich jest m.in. prowadzenie składów celnych oraz działalności komisowej i konsygnacyjnej we własnych składach celnych, a także świadczenie usług logistycznych. Druga spółka zajmuje się prowadzeniem kolejowego terminalu przeładunku samochodów osobowych. Obecnie ATS Logistic prowadzi działalność logistyczną w zakresie dystrybucji samochodów marki Opel Agila. Najmłodsza spółka zależna Caspolu - "Belcaspol" świadczy usługi transportowe przede wszystkim na rynku krajów byłych republik radzieckich. Obie firmy powstały po okresie przemian gospodarczych. W ciągu dziesięcioletniej działalności osiągnęły wysokie pozycje w swojej branży, zweryfikowały własny rynek działania, a także posiadają stałe umowy współpracy z wieloma prężnie działającymi koncernami. Ponadto charakteryzują się dużą dynamiką przychodów oraz dużymi nakładami inwestycyjnymi. Fuzja ma być gwarantem wykreowania firmy, która w ciągu najbliższego roku znajdzie się w pierwszej dziesiątce w rankingu firm transportowo-spedycyjnych pod względem zakresu i obszaru działania, obrotu, zysku i jakości obsługi. W efekcie synergii, wyspecjalizowana kadra obu firm będzie miała do dyspozycji więcej narzędzi operacyjnych, a dzięki nowoczesnemu taborowi samochodowemu i silnej sieci filii agencji celnych, będzie mogła bardziej elastycznie reagować na potrzeby rynku. Dzięki połączeniu sił, firmy będą chciały zaproponować bardziej innowacyjne rozwiązania logistyczne. Według prognoz przychód ze sprzedaży w bieżącym roku dla połączonego JAS-CASPOL SA będzie się kształtował na poziomie ok. 120 mln złotych bez udziału spółek zależnych. Fuzja ma dodatkowo zapewnić redukcję kosztów ogólnych i poprawę rentowności. Na ile jednak JAS-CASPOL SA umocni swoją pozycję lidera - pokażą najbliższe miesiące.
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Konsolidacja szansą branży