Konsolidacja szansą branży

Konsolidacja szansą branży
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Marcin Król
  • Dodano: 18-05-2001 00:00

Perspektywa wejścia Polski do Unii Europejskiej oraz problemy nękające branżę transportowo-spedycyjną powodują, że wiele firm podejmuje decyzję o połączeniu swoich sił, co staje się szansą na sprostanie ostrej konkurencji zachodnich koncernów. Niedawno decyzję o fuzji podjęły - czechowicki CASPOL SA i mający siedzibę w Pawłowicach, JAS FBG SA.

List intencyjny dotyczący połączenia obu spółek podpisano 6 marca br. Wszystko po to, by stać się bardziej konkurencyjnym i sprostać wymaganiom rodzimego rynku. Doświadczenie wielu krajów zachodnich dowodzi, że tylko konsolidacja średnich firm może przynieść wymierne efekty. W obecnej sytuacji w jakiej znajduje się rynek transportowy bywa to dla nich jedynym ratunkiem. Olbrzymi fiskalizm państwa, ciągły wzrost cen paliw i utrzymująca się na stałym, wciąż wysokim poziomie inflacja - to największe negatywne czynniki charakteryzujące polską działalność spedycyjną. Zarówno JAS FBG SA jak i CASPOL SA miały ugruntowaną i stabilną pozycję na rynku transportowym. Fuzja otworzy jednak przed nimi nowe możliwości. JAS FBG SA jest obecna na rynku od dekady. W spółkę akcyjną została przekształcona w 1998 roku. Świadczy usługi agencji celnej, sukcesywnie poszerzając zakres swojego działania o spedycję drogową, kolejową i morską. Obecnie posiada 99 własnych ekspozytur agencji celnej oraz 70 koncesjonowanych zestawów TIR. Posiada także spółki zależne poza granicami kraju - w Niemczech, Włoszech i Czechach. Czwarta spółka zależna JAS FBG Transport Międzynarodowy ma siedzibę w Tychach, zaś przedmiotem jej działania są międzynarodowe usługi transportowe. Kolejna spółka JAS SEA CARGO Sp. z o.o. z Gdańska posiada dwa działy - drobnicowy i kontenerowy, natomiast spółka zależna "TOTUS" świadczy usługi z zakresu agencji celnej dla JAS FBG, m.in. w wolnym obszarze celnym w Gliwicach. Najmłodszą spółką zależną JAS FBG jest TRANSBUD KATOWICE SA, która świadczy usługi spedycji i transportu drogowego w kraju i za granicą. Z kolei Cieszyńska Agencja Spedytorska CASPOL SA specjalizuje się zarówno w kompleksowej obsłudze celnej, jak również w spedycji kolejowej oraz spedycji przesyłek kolejowych. Ogółem posiada trzy spółki zależne - "CASPOL TRADE" Sp. z o.o. z siedzibą w Cieszynie, "Autoterminal Śląsk Logistic" sp. z o.o. z siedzibą w Dąbrowie Górniczej oraz "Belcaspol" Sp. z o.o. z siedzibą w Brześciu na Białorusi. Podstawową działalnością pierwszej z nich jest m.in. prowadzenie składów celnych oraz działalności komisowej i konsygnacyjnej we własnych składach celnych, a także świadczenie usług logistycznych. Druga spółka zajmuje się prowadzeniem kolejowego terminalu przeładunku samochodów osobowych. Obecnie ATS Logistic prowadzi działalność logistyczną w zakresie dystrybucji samochodów marki Opel Agila. Najmłodsza spółka zależna Caspolu - "Belcaspol" świadczy usługi transportowe przede wszystkim na rynku krajów byłych republik radzieckich. Obie firmy powstały po okresie przemian gospodarczych. W ciągu dziesięcioletniej działalności osiągnęły wysokie pozycje w swojej branży, zweryfikowały własny rynek działania, a także posiadają stałe umowy współpracy z wieloma prężnie działającymi koncernami. Ponadto charakteryzują się dużą dynamiką przychodów oraz dużymi nakładami inwestycyjnymi. Fuzja ma być gwarantem wykreowania firmy, która w ciągu najbliższego roku znajdzie się w pierwszej dziesiątce w rankingu firm transportowo-spedycyjnych pod względem zakresu i obszaru działania, obrotu, zysku i jakości obsługi. W efekcie synergii, wyspecjalizowana kadra obu firm będzie miała do dyspozycji więcej narzędzi operacyjnych, a dzięki nowoczesnemu taborowi samochodowemu i silnej sieci filii agencji celnych, będzie mogła bardziej elastycznie reagować na potrzeby rynku. Dzięki połączeniu sił, firmy będą chciały zaproponować bardziej innowacyjne rozwiązania logistyczne. Według prognoz przychód ze sprzedaży w bieżącym roku dla połączonego JAS-CASPOL SA będzie się kształtował na poziomie ok. 120 mln złotych bez udziału spółek zależnych. Fuzja ma dodatkowo zapewnić redukcję kosztów ogólnych i poprawę rentowności. Na ile jednak JAS-CASPOL SA umocni swoją pozycję lidera - pokażą najbliższe miesiące.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Konsolidacja szansą branży

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.40.122
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!