Rozmowa z Andrzejem Modrzejewskim, prezesem zarządu, generalnym dyrektorem Polskiego Koncernu Naftowego ORLEN Spółka Akcyjna
Właśnie finalizujemy realizowany przez ostatnie lata, duży program inwestycyjny części rafineryjnej na kwotę ok. 2 mld USD. Dzięki unowocześnieniu potencjału wytwórczego mogliśmy zgodnie z planami zakończyć produkcję benzyn ołowiowych. Ponadto uzyskujemy już światowy poziom jakości benzyn bezołowiowych i produkujemy oleje napędowe o parametrach znacznie przewyższających obecne wymagania Unii Europejskiej. Myślę, że te osiągnięcia przyczynią się do utrzymania przez ORLEN pozycji lidera na hurtowym i detalicznym rynku paliw. Trwa obecnie ostatni etap modernizacji instalacji destylacji rurowowieżowej. Ukończenie planowane jest na koniec bieżącego roku. Założenia inwestycyjne przewidują, że zamknięcie programu umożliwi wzrost nominalnej mocy przerobowej rafinerii do 16-17,8 mln ton rocznie, w zależności od gatunku przerabianej ropy (obecnie rafineria w Płocku może przerobić 13,5 mln ton ropy naftowej w ciągu roku przyp. red.)
ORLEN zamierza być preferowanym dostawcą produktów petrochemicznych na rynek krajowy. Planujemy skupić się także na inwestycjach dotyczących części petrochemicznej płockiego kompleksu. Tym bardziej iż badania zapotrzebowania polskiego rynku na tworzywa sztuczne wskazują na znacznie wyższe możliwości konsumpcyjne, niż wynosi nasz obecny poziom produkcji, np. polimerów. Obecnie trwają prace nad dwiema opcjami modernizacji i zwiększenia zdolności produkcyjnych w zakresie tworzyw. Jedna z nich przewiduje współpracę z potentatami z branży w formie joint venture. Proponowane rozwiązania szczegółowe zostaną przedstawione w III kwartale, a decyzję podejmą akcjonariusze koncernu. Kolejnym ważnym aspektem planów ORLENU jest rozwój naszej sieci detalicznej. Do 2005 roku planuje się inwestycje w tej dziedzinie rzędu 2,7 mld złotych. Mają one służyć m.in. utrzymaniu pozycji lidera na rynku w zakresie detalicznej sprzedaży paliw. W ramach tych inwestycji planowany jest zakup gruntów i budowa 126 nowych stacji, modernizacja ok. 900 obiektów, a także wprowadzenie na wszystkie stacje marki ORLEN. Nowe stacje, czy modernizacje istniejących to nie wszystko. Dokładamy wszelkich starań, aby poszerzać zakres i jakość usług świadczonych przez stacje koncernu. Dlatego prowadzimy szkolenia pracowników, wprowadzamy nowe usługi, programy kart dla kierowców indywidualnych VITAY czy firm FLOTA POLSKA. Zależy nam, aby klienci ORLENU byli szybko, kompetentnie, sprawnie i kompleksowo obsługiwani. Stawiamy na jakość.