Rynek leasingu pojazdów zmniejszył się w 2005 roku o 0,6 proc. To niewiele, jeśli weźmie się pod uwagę, że sprzedaż nowych aut spadła w tym czasie o 26 proc.
Koniec fikcji
Skuteczność i wygoda tej tarczy nieco się zmniejszyła gdy Ministerstwo Finansów zmieniło przepisy dotyczące odpisywania VAT-u płaconego przy zakupie aut oraz przy ponoszeniu kosztów jego eksploatacji. Wyeliminowanie casusu samochodów „z kratką” spowodowało, że udział pojazdów „societe” (osobowych, homologowanych na ciężarówki) w statystykach zaczął bardzo szybko się zmniejszać. Jeszcze w 2003 roku stanowiły przeszło 28 proc. segmentu leasingu pojazdów, a w 2005 roku udział ten wynosił już tylko niespełna 6 proc. (obliczenia na podstawie danych Związku Przedsiębiorstw Leasingowych, zrzeszającego firmy tworzące 90 proc. polskiego rynku).