Logistyka w paliwach: Niezależna, ale kontrolowana

Logistyka w paliwach: Niezależna, ale kontrolowana
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022

Logistyka sektora naftowego ma zapewniać bezpieczeństwo zaopatrzenia w ropę i paliwa, a zarazem realizować zasadę TPA - dostępu stron trzecich do infrastruktury przesyłowej i magazynowej. Nafta Polska przekonuje, że państwo powinno w związku z tym kontrolować rurociągi do transportu ropy, Naftoport i podstawowe terminale przeładunkowe, w tym bazy na wschodniej granicy. Część baz Orlenu i terminale spółki Naftobazy, a także rurociągi produktowe PERN „Przyjaźń” mogą wejść w skład podmiotu o roboczej nazwie Zintegrowany Operator Logistyczny. Prywatyzacja aktywów ZOL nie jest wykluczona.

Logistyka polskiego sektora naftowego to przede wszystkim po dwadzieścia czynnych terminali Naftobaz i PKN Orlen, cztery bazy regionalnych operatorów rynku PKN Orlen (Orlen Morena, Orlen Petroprofit, Orlen Petrotank i Rafineria Trzebinia), magazyny Orlenu w kawernach solnych IKS Solino koło Inowrocławia, zbiorniki Grupy Lotos (w 2003 roku około miliona metrów sześciennych), magazyny ropy PERN „Przyjaźń” i terminal poza systemem baz rafinerii oraz państwowych Naftobaz i PERN - baza IVG Silesia w Radzionkowie. Ponadto ropociągi i rurociągi produktowe PERN i Orlenu, a także Naftoport. W segmencie logistyki państwo kontroluje niesprywatyzowane Naftobazy i PERN, który ma pozostać państwowy. Głównym udziałowcem Naftoportu jest PKN Orlen. PERN ma blisko 18 proc. udziałów Naftoportu, a państwowa Grupa Lotos - która szykuje się do debiutu giełdowego w I półroczu 2005 - ponad 25 proc.

Wobec prywatyzacji PKN Orlen i Grupy Lotos, Skarb Państwa chce dzisiaj odzyskać pakiet kontrolny w Naftoporcie. Nafta Polska negocjuje odkupienie udziałów, należących do PKN Orlen (około 49 proc.). Nafta Polska uzależnia od przejęcia udziałów Naftoportu od Orlenu lub Grupy Lotos zgodę na sprzedaż udziałów obu spółek (Skarb Państwa i Nafta Polska mają w sumie 27 proc. akcji Orlenu). Wzmocnienie (de facto odzyskanie) kontroli państwa nad Naftoportem poprzez PERN, które zapisano już w strategii dla sektora z 2002 roku, może jednak natrafić na przeszkodę w postaci koniecznej zgody innych udziałowców na sprzedaż akcji spółki oraz należące do nich prawo pierwokupu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Logistyka w paliwach: Niezależna, ale kontrolowana

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.191.46
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!