PARTNERZY PORTALU

Logistyka: żeby dojechało świeże

Logistyka: żeby dojechało świeże
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Łukasz Stępniak
  • Dodano: 22-08-2007 00:00

Szybki rozwój handlu i firm produkcyjnych stworzył potężną niszę dla rozwoju specjalistycznych usług logistycznych z zakresu technologii magazynowania i transportu produktów świeżych.

Polacy coraz chętniej kupują produkty świeże, rośnie spożycie owoców, warzyw, mięsa, jogurtów. I chociaż na tle innych krajów europejskich nadal pozostajemy w tyle, to według specjalistów już wkrótce zaczniemy je doganiać.

Gdy dodamy do tego rosnącą sprzedaż detaliczną (11,5 proc. w 2006 r., GUS), szybką konsolidację handlu detalicznego oraz zapowiadane przez sieci handlowe potężne inwestycje w sieć dystrybucji, można być pewnym, że firmy logistyczne zajmujące się obsługą producentów oraz samych sieci, będą miały co robić. Już w tej chwili rośnie liczba firm z branży TSL, które wprowadzają do swojego portfolio tego typu usługi.

Sieci budują magazyny

Jednym z czynników, napędzających szybki przyrost usług z zakresu logistyki produktów szybkopsujących się, jest błyskawiczny przyrost liczby sklepów spożywczych.

- Sieci hiper- i supermarketów oraz rozwijających się szybko w Polsce dyskontów budują i wynajmują nowe magazyny - mówi Tomasz Mika, negocjator w dziale powierzchni magazynowych i przemysłowych Cushman & Wakefield.

Dobrym przykładem jest sieć supermarketów Polomarket, która do końca 2008 roku chce mieć 300 sklepów w każdym województwie. Aby ekspansja się udała, firma inwestuje w centra dystrybucyjne. Właśnie rozpoczęła rozbudowę obiektu na 3,5 tys. mkw. w Giebni. Planuje także budowę nowego magazynu niedaleko Częstochowy.

Na południu Polski powstanie także kompleks magazynów brytyjskiej sieci Tesco. Firma wykupiła już działkę pod nową inwestycję, a budowa ma ruszyć w najbliższych miesiącach. W Czeladzi na Śląsku, nowe centrum dystrybucyjne (10 tys. mkw.) wybuduje koncern dystrybucyjny McLane Polska.

- Dobrym przykładem jest też sieć sklepów Piotr i Paweł, która wynajęła w magazynach pod Poznaniem 26 tys. mkw. powierzchni. Duża ich część zostanie przeznaczona do przechowywania produktów świeżych - mówi Tomasz Mika.

Potwierdza to prezes sieci. - Planujemy, aby w ciągu dwóch lat ponad połowa zaopatrzenia, ok. 10 tys. produktów, pochodziła z tego magazynu - mówi Piotr Woś, prezes zarządu sieci Piotr i Paweł. Firma myśli już także o następnej inwestycji. - Jeśli rozwiniemy sieć naszych sklepów, pomyślimy o budowie lub wynajmie kolejnego magazynu - dodaje Piotr Woś.

Mocno inwestują także sieci dyskontowe. Firma Dansk, właściciel sieci sklepów dyskontowych Netto, w związku z rozpoczętą ekspansją na południu Polski zdecydowała się na budowę centrum logistycznego w Kobierzycach na Dolnym Śląsku. Zaś niemiecka sieć hipermarketów dyskontowych Kaufland buduje centralny magazyn dystrybucyjny na Polskę w Rokszycach k. Piotrkowa.

Budowę nowych obiektów magazynowych zapowiada spółka Jeronimo Martins Dystrybucja SA, właściciel sieci Biedronka, która ma obecnie sześć centrów zlokalizowanych w Wojniczu, Lubinie, Rudzie Śląskiej, Grudziądzu, Kostrzynie i Wyszkowie.

W centra dystrybucyjne inwestują także producenci, należy wymienić chociażby dwie takie inwestycje. Potentat z branży soków Agros Nova sp. z o.o. uruchomił kilka dni temu nowoczesne centrum dystrybucji w Tymienicach k. Zduńskiej Woli. A koncern Coca-Cola HBC Polska sp. z o.o. za 11 mln zł wybudował magazyny w Staniątkach w gminie Niepołomice. Inwestycje tego typu planują m.in. producent słodyczy Jutrzenka i spółka Makarony Polskie. Przykładów podobnych inwestycji z ostatnich miesięcy można znaleźć jeszcze kilkanaście, ale już te wymienione pokazują skalę zjawiska.

Transport wyrzucić na zewnątrz

Jak można zauważyć, wiele firm stawia sobie za swoisty "punkt honoru" niezależność i samodzielnie wypracowuje rozwiązania logistyczne. Jednak rośnie liczba handlowców i producentów, którzy rezygnują z własnego transportu i magazynów na rzecz usług proponowanych przez firmy logistyczne.

- Producenci i importerzy zauważają korzyści płynące ze zlecenia zadań związanych z logistyką firmie zewnętrznej, bo jest to sposób na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej poprzez skupienie się tylko i wyłącznie na głównej działalności - mówi Tomasz Mika. Według specjalistów rynek usług dla branży FMCG będzie się w Polsce rozwijał niezwykle szybko, a firmy działając na coraz bardziej konkurencyjnym rynku będą zmuszone korzystać z outsourcingu usług logistycznych i transportowych.

Doświadczenia z Europy Zachodniej wskazują, że nastąpi wzrost zakresu outsourcingu w branży samochodowej. Przykładem jest funkcja operatora wiodącego, obsługującego centrum dystrybucyjne dostawców. Polega ona po pierwsze, na przekazaniu wszystkich możliwych funkcji logistycznych jednemu podmiotowi, a po drugie, na sprowadzeniu procesu magazynowania do linii dostawca-odbiorca. Taka procedura pozwala znacznie ograniczyć koszty, które wiążą się z utrzymaniem magazynów, taboru oraz ich obsługą. Zaoszczędzone pieniądze firma może przeznaczyć na dalsze inwestycje, rozwój sieci sprzedaży lub rozbudowę linii produkcyjnych.

Jednak outsourcing to nie tylko zysk, ale także ryzyko. - Ten rodzaj współpracy niesie ze sobą pewne zagrożenia, bo w momencie gdy operator logistyczny zerwie współpracę, sieć handlowa zostaje bez jakiejkolwiek możliwości dostarczenia produktów z magazynu do swoich sklepów, nie układa się współpraca pomiędzy operatorem logistycznym a siecią handlową, zerwanie kontraktu wiąże się z koniecznością poszukiwania nowego magazynu, na co najczęściej sieć nie może sobie pozwolić - wyjaśnia Tomasz Mika.

Transport z dedykacją

Firmy z branży TSL zauważyły, że warto być elastycznym i rozwijać usługi, które nie są jeszcze dostępne u konkurencji. Dotyczy to szczególnie produktów szybkopsujących się, których transport jest niezwykle trudny i wymaga ogromnej wiedzy i specjalizacji (specjalne magazyny chłodnicze i tabor samochodowy). Odmienna procedura i specyfika działania, konieczność zachowania odpowiedniej temperatury w całym łańcuchu dostaw, elastyczność - tak wysokie wymagania klienta i jego produktów spełnić mogą tylko wyspecjalizowani operatorzy. Co ważne, firmy logistyczne nie boją się zmian i coraz częściej wprowadzają specjalistyczne usługi dedykowane.

Oznacza to dostosowywanie rozwiązań do potrzeb klienta lub stworzenie nowej oferty, która spełniałaby wymagania partnera biznesowego. Prostym przykładem takiej usługi jest "depaletyzacja" palety zawierającej kilkadziesiąt opakowań zbiorczych i dostarczenie każdego opakowania do poszczególnych odbiorców w tym samym kompleksie biurowym czy magazynowym. Drugim poziomem są usługi dedykowane, czyli od początku przygotowywane dla danego klienta. Z reguły tego typu oferta powstaje wówczas, gdy usługa firmy logistycznej "wtapia się" w proces usługobiorcy. Przykładem mogą być specyficzne operacje magazynowe (łączone nawet z montażem wyrobu) lub też dostarczenie sprzętu wraz z jego instalacją i montażem u odbiorcy.

Jednocześnie wyspecjalizowanie systemu dystrybucji wiąże się zazwyczaj z wyższymi kosztami. Dystrybucja towarów świeżych jest droższa niż produktów nie wymagających chłodzenia (energia na chłodzenie lub dogrzewanie produktów w zależności od pory roku) i sterylnych warunków transportu. Koszty zależą także od wymagań zleceniodawcy dotyczących serwisu, np. terminowość dostaw na poziomie 99 proc. podwyższa o kilkanaście proc. koszt dystrybucji. Na cenę obsługi logistycznej ma wpływ także bliskość magazynów. Według specjalistów na terenie całej Polski dostarczenie towarów z każdego miejsca jest możliwe w 24 godziny.

Małe jest dochodowe

Kwestią, o której nie wolno zapomnieć w przypadku logistyki produktów świeżych, jest współpraca między operatorami TSL, a producentami z branży FMCG. A to dlatego, że w ostatnim czasie relacje między tymi podmiotami bardzo się zmieniły. Do tej pory firmy przewozowe były nastawione przede wszystkim na dużych producentów, ponieważ małe i średnie firmy bazowały głównie na własnych rozwiązaniach logistycznych.

Jednak to ulega w tej chwili zmianie. Specjaliści twierdzą, że właśnie duży, wszechstronny spedytor będzie odpowiednim partnerem dla mniejszych firm. Taki podmiot ma na tyle rozwiniętą sieć biur w świecie, i tak wszechstronne doświadczenie, że jest w stanie wykonać zadanie powierzone przez małego klienta bardzo sprawnie i w dodatku niższym kosztem. Operator logistyczny, chcący współpracować z małymi i średnimi firmami, musi wypracować optymalne kosztowo metody obsługi dużej liczby małych klientów. Tak jak zrobiła to firma Fresh Logistics.

- Jesteśmy jedną z nielicznych firm na polskim rynku, która oprócz transportu dedykowanego, skierowanego do dużych klientów, obsługuje także firmy małe, które chcą np. przetransportować jedynie kilka palet towaru - mówi Bogna Błasiak-Niciejewska, Manager Raben Logistics sp. z o. o. Jeszcze kilka lat temu ze świecą można było szukać firmy, która zgodziłaby się przewieźć zaledwie kilka palet jogurtów lub twarożku. Dzisiaj tego typu usługi już są na rynku.

Dla każdego coś odpowiedniego

Bliskość magazynów i szybkość dostaw ma ogromne znaczenie w przypadku produktów świeżych, które muszą dotrzeć na sklepowe półki w jak najkrótszym czasie i jak najlepszym stanie. Ich jakość wpływa przecież bezpośrednio na wizerunek sieci, lojalność klienta, a tym samym konkurencyjność rynkową samej firmy. Warto więc, aby firmy zatroszczyły się o rozwiązania, które przyniosą im największe korzyści. Dla niektórych będą to własne magazyny i flota samochodowa, dla innych dobrym wyjściem będzie wyłączenie tych usług poza firmę. Możliwy jest także wariant mieszany. Oprócz własnych magazynów, transport najbardziej wrażliwych produktów można zlecić specjalistom z branży TSL. Co ważne, rynek tego typu usług i liczba firm je oferujących będzie się szybko zwiększać, więc każdy klient będzie mógł wybrać coś dla siebie.

Łukasz Stępniak

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Logistyka: żeby dojechało świeże

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.94.86
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!