PARTNERZY PORTALU

Logistyka: żeby dojechało świeże

  • Autor: Łukasz Stępniak
  • Dodano: 22-08-2007 00:00

Szybki rozwój handlu i firm produkcyjnych stworzył potężną niszę dla rozwoju specjalistycznych usług logistycznych z zakresu technologii magazynowania i transportu produktów świeżych.

Polacy coraz chętniej kupują produkty świeże, rośnie spożycie owoców, warzyw, mięsa, jogurtów. I chociaż na tle innych krajów europejskich nadal pozostajemy w tyle, to według specjalistów już wkrótce zaczniemy je doganiać.

Gdy dodamy do tego rosnącą sprzedaż detaliczną (11,5 proc. w 2006 r., GUS), szybką konsolidację handlu detalicznego oraz zapowiadane przez sieci handlowe potężne inwestycje w sieć dystrybucji, można być pewnym, że firmy logistyczne zajmujące się obsługą producentów oraz samych sieci, będą miały co robić. Już w tej chwili rośnie liczba firm z branży TSL, które wprowadzają do swojego portfolio tego typu usługi.

Sieci budują magazyny

Jednym z czynników, napędzających szybki przyrost usług z zakresu logistyki produktów szybkopsujących się, jest błyskawiczny przyrost liczby sklepów spożywczych.

- Sieci hiper- i supermarketów oraz rozwijających się szybko w Polsce dyskontów budują i wynajmują nowe magazyny - mówi Tomasz Mika, negocjator w dziale powierzchni magazynowych i przemysłowych Cushman & Wakefield.

Dobrym przykładem jest sieć supermarketów Polomarket, która do końca 2008 roku chce mieć 300 sklepów w każdym województwie. Aby ekspansja się udała, firma inwestuje w centra dystrybucyjne. Właśnie rozpoczęła rozbudowę obiektu na 3,5 tys. mkw. w Giebni. Planuje także budowę nowego magazynu niedaleko Częstochowy.

Na południu Polski powstanie także kompleks magazynów brytyjskiej sieci Tesco. Firma wykupiła już działkę pod nową inwestycję, a budowa ma ruszyć w najbliższych miesiącach. W Czeladzi na Śląsku, nowe centrum dystrybucyjne (10 tys. mkw.) wybuduje koncern dystrybucyjny McLane Polska.

- Dobrym przykładem jest też sieć sklepów Piotr i Paweł, która wynajęła w magazynach pod Poznaniem 26 tys. mkw. powierzchni. Duża ich część zostanie przeznaczona do przechowywania produktów świeżych - mówi Tomasz Mika.

Potwierdza to prezes sieci. - Planujemy, aby w ciągu dwóch lat ponad połowa zaopatrzenia, ok. 10 tys. produktów, pochodziła z tego magazynu - mówi Piotr Woś, prezes zarządu sieci Piotr i Paweł. Firma myśli już także o następnej inwestycji. - Jeśli rozwiniemy sieć naszych sklepów, pomyślimy o budowie lub wynajmie kolejnego magazynu - dodaje Piotr Woś.

Mocno inwestują także sieci dyskontowe. Firma Dansk, właściciel sieci sklepów dyskontowych Netto, w związku z rozpoczętą ekspansją na południu Polski zdecydowała się na budowę centrum logistycznego w Kobierzycach na Dolnym Śląsku. Zaś niemiecka sieć hipermarketów dyskontowych Kaufland buduje centralny magazyn dystrybucyjny na Polskę w Rokszycach k. Piotrkowa.

Budowę nowych obiektów magazynowych zapowiada spółka Jeronimo Martins Dystrybucja SA, właściciel sieci Biedronka, która ma obecnie sześć centrów zlokalizowanych w Wojniczu, Lubinie, Rudzie Śląskiej, Grudziądzu, Kostrzynie i Wyszkowie.

W centra dystrybucyjne inwestują także producenci, należy wymienić chociażby dwie takie inwestycje. Potentat z branży soków Agros Nova sp. z o.o. uruchomił kilka dni temu nowoczesne centrum dystrybucji w Tymienicach k. Zduńskiej Woli. A koncern Coca-Cola HBC Polska sp. z o.o. za 11 mln zł wybudował magazyny w Staniątkach w gminie Niepołomice. Inwestycje tego typu planują m.in. producent słodyczy Jutrzenka i spółka Makarony Polskie. Przykładów podobnych inwestycji z ostatnich miesięcy można znaleźć jeszcze kilkanaście, ale już te wymienione pokazują skalę zjawiska.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Logistyka: żeby dojechało świeże

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.92.92.168
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!