LOTOS Oil liderem nowych rozwiązań

  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Lotos Oil SA
  • Dodano: 29-06-2011 00:00

Od ponad roku eksperci Serwisu Olejowego, spółki LOTOS OIL biorą udział w monitoringu silników zasilanych mieszanką oleju napędowego i metanu. Ich zadaniem jest zapewnienie odpowiedniego smarowania takiej jednostki napędowej.

Rosjanie do prób wybrali potężne silniki wysokoprężne renomowanych firm zachodnich, które służą do napędzania generatorów prądu.

Tak nagłośniona kilka dni temu decyzja o uruchomieniu przez szwedzki koncern VOLVO produkcja samochodów ciężarowych napędzanych taka mieszanką paliwową – aż taką sensacją nie jest.

Spółka LOTOS Oil od roku dostarcza oleje do silników zasilanych mieszanką oleju napędowego i metanu wykorzystywanych na Syberii. Silniki między innymi takich producentów jak Deutz i Caterpillar służą do napędzania generatorów prądu w zakładach wydobywczych węglowodorów, rud żelaza i węgla..

Kiedy blisko rok temu eksperci Serwisu Olejowego LOTOS Oil, rozpoczynali swoją przygodę z dwupaliwowymi silnikami wysokoprężnymi w Rosji, kilka tysięcy kilometrów dalej podobne badania podejmował koncern VOLVO we współpracy ze szwedzką firmą transportową Gotene Kyltransport. O ile jednak Rosjanie skupili się na wykorzystaniu paliwa w turbogeneratorach, Szwedzi postawili na samochody ciężarowe.

- To najlepszy dowód na to, że metan w przyszłości może odegrać ważną rolę w bilansie paliwowym– podkreśla Jacek Neska, prezes zarządu spółki LOTOS Oil.

Dziś już wiadomo, że w porównaniu z silnikami gazowymi, o zapłonie iskrowym, jednostka napędowa pracująca na mieszance metanu i oleju napędowego ma o 30 do 40 procent wyższą sprawność. To z kolei oznacza, że zużycie paliwa jest niższe nawet o 25 procent. Silniki dwupaliwowe ze względu na cenę metanu, są tez bardziej ekonomiczne w eksploatacji.

Wszystko przez popiół

- Ta technologia jest testowana w wielu miejscach. Bynajmniej nie jest to tylko kwestia paliwa, ale i zapewnienia odpowiedniego smarowania silnika takiego pojazdu, czy zespołu roboczego - podkreśla Marek Dębiński, szef Serwisu Olejowego spółki LOTOS Oil . – Nasz spółka jest zaangażowana w podobne badania od roku. Wtedy to Rosjanie poprosili nas o pomoc w zapewnieniu bezawaryjnej pracy potężnych silników napędzających generatory prądu. Problemem w tego typu rozwiązaniach była duża ilość popiołu w klasycznych olejach, jakich używali dotychczas – wyjaśnia Dębiński. - Wkrótce okazało się, że optymalnym, zapewniającym najwyższe parametry technologiczne olejem jest nasz IBIS NGO – podkreśla Dębiński.

IBIS NGO to niskopopiołowy olej przeznaczony do stosowania w silnikach gazowych.

To ciągle ten sam silnik

Pod względem technicznym nie ma istotnych różnic między jednostką dwupaliwową a konwencjonalnym silnikiem wysokoprężnym. Główna różnica polega na zastosowaniu wtryskiwaczy gazu, zamontowanych w specjalnym korpusie, znajdującym się pomiędzy kanałami dolotowymi a blokiem cylindrów.

Z monitoringu, jakości oleju podczas eksploatacji w silnikach zasilanych mieszaniną paliw uzyskano poprawną, jakość oleju nawet w okresach dłuższych interwałów wymiany niż dotychczasowe. - Olej w mniejszym stopniu podlegał utlenianiu i zapewniał właściwą ochronę zużycia smarowanych powierzchni jak i poprawność eksploatacji silnika – opowiada Dębiński. – Okazało się też, że okres między wymianami oleju był średnio o 50 procent dłuższy, niż przy innych olejach – podsumowuje Dębiński.

Metan to jedno z najbardziej obiecujących paliw przyszłości. Decyduje o tym łatwość i niska cena jego pozyskania. Według ekspertów z Volvo, silnik zasilany paliwem składającym się w 80 procentach z czystego metanu i w 20 procentach z czystego oleju napędowego zapewnia o 80 procent niższą emisję dwutlenku węgla.

Potwierdzone na chwilę obecną, polskie zasoby konwencjonalnego gazu ziemnego są szacowane 149,05 mld m sześc.

LOTOS Oil wchodzi w skład grupy kapitałowej LOTOS i zajmuje się produkcją i dystrybucją olejów smarnych, bazowych oraz przemysłowych, a także smarów. Od wielu lat firma jest liderem na rynku olejów silnikowych w Polsce. Sztandarowym produktem firmy jest rodzina olejów silnikowych LOTOS. Drugą marka olejową kierowaną do użytkowników profesjonalnych jest rodzina olejów TURDUS. Spółka oferuje też gamę ultranowoczesnych olejów silnikowych LOTOS QUAZAR. Całość procesów produkcyjnych objęta jest Systemem Zarządzania, Jakością, ISO 9001: 2000. LOTOS Oil, posiada też certyfikat systemu zarządzania, zgodny z wymaganiami systemu AQAP 2110. W 2008 roku spółka podpisała umowę o strategicznym partnerstwie z firmą LUBRIZOL, w dziedzinie technologii dodatków smarnych. LOTOS Oil jest członkiem Association Technique de L'Industrie Européene des Lubrifiants. Stowarzyszenie to zrzesza najważniejszych producentów i sprzedawców olejów silnikowych w Europie. Spółka uczestniczy również w pracach ELGI: European Lubricating Grease Institute.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: LOTOS Oil liderem nowych rozwiązań

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.59.38
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!