PARTNERZY PORTALU

Mały wielki start-up

Mały wielki start-up
foto: shutterstock

Młodych firm z własnym pomysłem na biznes są tysiące. Garstka odniesie sukces. Ale wszystkie mają wnieść ideę innowacyjności do naszej gospodarki.

W Stanach Zjednoczonych - tam gdzie świat chce podbić niemal każda młoda firma - na finansowanie ryzykownych projektów idą miliardy dolarów. Tamtejsi inwestorzy wiedzą, że jeśli skrzydła rozwinie choćby co dziesiąta, nawet co dwudziesta, nakłady zwrócą im się z nawiązką. A zatem podejmują ryzyko.

Polskie start-upy nie mogą liczyć na podobne wsparcie. Działające na naszym rynku fundusze venture capital zwykle nie mają bowiem takich środków jak Amerykanie, ostrożniej więc niż oni muszą wydawać pieniądze.

Anioł potrzebny od zaraz


Start-upy koncentrują się zazwyczaj na jednym tylko projekcie. Tak uczyniła kiedyś choćby spółka LiveChat z Wrocławia, która zawojowała świat swoim internetowym serwisem komunikacyjnym i dziś, choć zatrudnia ledwie kilkadziesiąt osób, cieszy się kapitalizacją rzędu miliarda złotych. Sukces odniósł także Grzegorz Błażewicz, który stworzył cenione na całym świecie narzędzie do internetowego marketingu.

Tomasz Gondek, dyrektor odpowiedzialny za rozwój biznesu w spółce Saule Technologies, podkreśla, że mamy w kraju ludzi ze znakomitymi pomysłami:

- Inwestorzy powinni do nich docierać, pokazywać im, jakie mają możliwości. Tego często jednak brakuje. A przecież start-upy szukają wiedzy o zarządzaniu kapitałem albo "anioła biznesu".

- To prawda: start-upy potrzebują partnerów, którzy wesprą je swym doświadczeniem i ułatwią wejście na globalny rynek. W Polsce te dwa światy jak na razie nie znalazły jednak idealnej formuły współpracy - komentuje Dariusz Żuk, prezes Business Link Polska.

Oczywiście za Oceanem też manna nie spada z nieba.

- Jeśli ktoś przyjdzie do mnie po milion na rozkręcenie biznesu, pewnie mu odmówię - mówi Ronald Binkofski, dyrektor generalny Microsoftu w Polsce. - Ale jeśli powie: "pomóż mi rozkręcić“ start-up, to rozmowa będzie inna.

I nie jest tu szczególnie oryginalny: wielkie korporacje dość często wykazują ochotę do przejmowania obiecujących przedsięwzięć. To wręcz "maniera" spółek technologicznych; takich jak Google czy Apple.

Binkofski ostatnio potwierdził tę tezę podczas European Start-Up Days, towarzyszących Europejskiemu Kongresowi Gospodarczemu:

- Dostarczamy narzędzi do budowania firm, które znajdują się w bardzo początkowej fazie rozwoju. Interesują nas te, które możemy wchłonąć z nadzieją na nowe rozwiązania i zyski.

Choć w Polsce mało kto może (i chce) sobie pozwolić na podjęcie ryzyka związanego z inwestowaniem w start-upy, możemy już mówić o obiecujących przykładach.

Oto Monika Żochowska z Ewą Dudzic wprowadziły na rynek kosmetyczny rękawicę do demakijażu Glov. Ich Phénicoptère jest dziś firmą globalną.

- 90 proc. sukcesu to dobry wspólnik - uważa Monika Żochowska. - Trzeba też naprawdę wysoko stawiać sobie poprzeczkę. My od początku marzyłyśmy o globalnej marce - i mamy ją!

O tym, że do tej gry trzeba znaleźć odpowiednich partnerów, mówi także Marian Owerko, założyciel Bakallandu. Cytujemy go tutaj, bo przecież jego firma - teraz branżowy lider na polskim rynku - też kiedyś zaczynała tak, jak wiele start-upów.

 

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Mały wielki start-up

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.76.226
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Wydanie 2/2021

ARCHIWUM  •  PRENUMERATA  •  REDAKCJA

WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!