PARTNERZY PORTALU

Miasta kuszą śmielej

Miasta kuszą śmielej
fot. shutterstock
  • Autor: Agnieszka Widera-Cichoń
  • Dodano: 25-07-2015 08:45

Miasto to także produkt - musi się umieć sprzedać. Ale promocja w mediach to mało. Trzeba długofalowych, kompleksowych i spójnych działań władz samorządowych.

Zdaniem byłego burmistrza Turynu Valentino Castellaniego, elementami, które decydują o atrakcyjności inwestycyjnej miasta, są: wieloletnia strategia rozwoju miasta, dostępność dobrych ośrodków edukacyjnych, budujących kapitał ludzki, właściwe relacje między sektorem publicznym a prywatnym oraz dobre przywództwo.

To część odpowiedzi na pytanie, dlaczego polskie miasta wciąż stosunkowo słabo wypadają w rankingach atrakcyjności inwestycyjnej. W tegorocznym raporcie "Emerging Trends in Real Estate Europe 2015" opracowanym przez firmę doradczą PwC oraz Urban Land Institute (ULI) pierwsze miejsca zajęły Berlin, Dublin oraz Madryt.

Sukces Berlina to efekt otwarcia się na kapitał zagraniczny. Z uwagi na wysoki poziom wykształcenia mieszkańców stolica Niemiec wskazywana jest jako atrakcyjne miejsce inwestycyjne dla spółek technologicznych oraz medialnych, młody wiek tamtejszej populacji skłania zaś firmy do przedsięwzięć budowlanych i deweloperskich.

Z polskich miast, jak łatwo się domyślić, najlepiej wypada w rankingu Warszawa. Nasza stolica znalazła się na 14. miejscu (w 2014 roku była na jedenastym), ale wciąż pozostaje najbardziej atrakcyjną lokalizacją w Europie Środkowo-Wschodniej dla nieruchomości komercyjnych.

Jak cię widzą...

Z pomocą samorządom w promowaniu ich "produktu" przychodzą narzędzia marketingowe. Samorządy w pierwszej kolejności korzystają z przetartych szlaków, stosując tradycyjne narzędzia promocji - billboardy, prasę, radio i telewizję.

- Publikacje w mediach regionalnych i ogólnopolskich mają na celu pokazywanie Gliwic jako miasta nowoczesnego, w którym dobrze się żyje i które ma sporo do zaoferowania swoim mieszkańcom - podkreśla Katarzyna Łosicka, naczelnik wydziału kultury i promocji miasta UM w Gliwicach. - Przekaz adresowany jest również do potencjalnych inwestorów, których chcemy zachęcić do lokowania swojej działalności w naszym mieście. W powszechnym odbiorze Gliwice coraz częściej wskazywane są jako miasto, które stwarza dobre warunki dla przedsiębiorców, w którym działają firmy z branży nowych technologii

Jak zauważa Marcin Gajownik, współwłaściciel Agencji Promocji Miast i Regionów z Krakowa, na rynek wchodzą coraz śmielej mniejsi gracze, czyli mniejsze miasta. Przykład? Kampania skierowana do inwestorów zainteresowanych rozwojem działalności gospodarczej w Oświęcimiu obejmuje promocję billboardową pod hasłem "Zainwestuj w Oświęcimiu", uruchomienie i promocję miejskiego portalu dla przedsiębiorców oraz publikacje w prasie. Po nietypowe nowe rozwiązania promocyjne sięgają raczej duże samorządy.

- Bez wątpienia marketing dużych miast się profesjonalizuje. Powoli mijają czasy, gdy chodziło tylko o liczbę zrealizowanych wizerunkowych kampanii promocyjnych. Dziś większość samorządów realizuje przede wszystkim kampanie produktowe lub sektorowe - ocenia Robert Stępowski, ekspert ds. marketingu miejsc, autor książki "Marketing terytorialny. Jak zbudować i wypromować markę miejscowości?".

Najważniejsze, aby samorządy dobrze wiedziały, do kogo chcą ze swoją komunikacją marketingową trafić. - W promocji wcale nie jest najważniejszy spot wyemitowany w największych stacjach telewizyjnych w czasie najwyższej oglądalności, ale dotarcie z konkretnym przekazem do bardzo dokładnie wyselekcjonowanej grupy docelowej - przekonuje Stępowski.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Miasta kuszą śmielej

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.33.139
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!