Nikt nie zaprzeczy, że producent powinien znać rynek swoich odbiorców lecz także - potencjał firm konkurencyjnych. Czy zatem w dostatecznym stopniu znamy rynek, na którym przychodzi nam działać?
Problem słabego rozpoznania własnego rynku dotyczy również segmentu dystrybucji stali. Przyczynkiem zaś do opisania rynku dystrybutorów stali w Polsce ma być doroczny ranking "Nowego Przemysłu". Ranking ten co roku powstaje na podstawie informacji z rozsyłanych do firm ankiet. W roku 2001 zawiera około 40 pozycji, plus dane z firm, które - pomimo zainteresowania rankingiem - nie podały swoich wyników. Dodatkowo, przypominamy wyniki finansowe firm z pierwszej "40" rankingu 2000, które jednak nie zostały uaktualnione. Niestety, w roku 2001 - w okresie pogorszenia koniunktury gospodarczej - wiele firm nie chce informować o swojej finansowej kondycji. Szczególnie, że ranking prasowy traktowany jest nie jako forma statystyki, ale jako forum prezentowania sukcesów. I tak, podania danych odmówiły firmy, których przychody dramatycznie spadły. W obliczu niepewnej sytuacji rynkowej o wynikach nie mówi wiele firm, które - podobno - odnotowały wzrost przychodów. W rezultacie, Ranking 2001 nie obejmuje wizerunku całego segmentu dystrybucji stali w Polsce. Ilustruje jednak wiele zjawisk, jakie rynek ten na przestrzeni roku kształtowały, m.in. powstanie i rozwój nowo utworzonych podmiotów, a także stopniowe schodzenie innych z pozycji liderów. Jesteśmy przekonani, że warto mierzyć rynek, na którym działamy. Zapraszamy do lektury.