Najistotniejsze jest zdefiniowanie najbardziej dochodowych procesów biznesowych związanych z obsługą klienta, takich jak prowadzenie kampanii marketingowych, procesu sprzedaży, rejestracja i obsługa zamówień wykonanych za pomocą faksu, telefonu, poczty elektronicznej, obsługa skarg klientów i tym podobnych. Szczegółowe definiowanie krytycznych procesów biznesowych w organizacji firmy pozwoli wiernie odwzorować je w aplikacji typu CRM i śledzić terminowość wykonania zadań wynikających z zaimplementowanego procesu biznesowego.
Kolejnym ważnym aspektem w obszarze operacyjnym aplikacji CRM jest maksymalizacja procesu sprzedaży z wykorzystaniem koncepcji nazywanych cross-selling i up-selling. Precyzyjne śledzenie procesów biznesowych to nie wszystko, do czego można wykorzystać aplikacje CRM. Zazwyczaj przy opisie aplikacji podkreśla się możliwość gromadzenia szerokiego zbioru informacji o pojedynczym kliencie. Informacje gromadzone o nim powinny być jednak warunkowane przez wymagania użytkownika aplikacji typu CRM i stanowić zbiór otwarty. Użytkownik aplikacji typu CRM musi mieć możliwość rozszerzenia zakresu informacji gromadzonych o klientach. Rozszerzający się zbiór informacji o pojedynczym kliencie może z czasem stać się podstawą do zainicjowania (pośrednio) ponownej sprzedaży produktu klientowi, którego firma już raz obsługiwała (cross-selling). Przykładem takiej sprzedaży może być np. zakup drugiego telefonu komórkowego przez małżonkę klienta, który pozwoli obu zainteresowanym osobom skorzystać z dodatkowego rabatu na usługi telekomunikacyjne. Po stronie sprzedawcy pojawia się zwiększona sprzedaż, a po stronie klienta możliwość skorzystania z preferencyjnych warunków zakupu. Sprzedaż taka nie doszłaby jednak do skutku gdyby nie szczegółowa informacja o kliencie.