- Czy można skutecznie dbać o środowisko naturalne, przewożąc w cysternach kolejowych miliony ton produktów niebezpiecznych, czyli takich, które już w swojej definicji kryją zagrożenie?
- Oczywiście. W tym nie ma żadnej sprzeczności. Przewozy materiałów ciekłych sklasyfikowanych w przepisach RID jako produkty niebezpieczne, właśnie z powodu swojego potencjalnego zagrożenia dla środowiska naturalnego, obwarowane są niezwykle surowymi wymogami technicznymi. Wymogi te mają bardzo szeroki zakres, począwszy od oznakowania wagonu, które ułatwia zidentyfikowanie przewożonego produktu, a skończywszy na wytycznych, dotyczących konstrukcji zbiorników i armatury. Rzecz zatem nie w tym, że towar jest niebezpieczny, ale że wykonywane przez nas przewozy zapewniają im bezpieczny transport. Gwarancją bezpiecznego transportu są sprawne technicznie wagony, a niebagatelne znaczenie dla ochrony środowiska ma również ich hermetyczny załadunek i rozładunek. Dodam, że przeprowadzane od kilku lat przez DEC modernizacje zbiorników cystern, umożliwiły dostosowanie znacznej części naszych wagonów do urządzeń hermetycznego nalewu, znajdujących się w rafineriach i bazach paliwowych. A dzięki temu pary produktów nie wydostają się do środowiska naturalnego. Oprócz tego we wszystkich nowo kupowanych wagonach mamy urządzenia wahadła gazowego, które pracują tak, aby pary załadowywanych i rozładowywanych produktów krążyły w zamkniętym obiegu między zbiornikiem wagonu a zbiornikiem magazynowym, nie pozwalając wydostawać się im do powietrza.