PARTNERZY PORTALU

Naftowe strategie na trudne czasy

Fot. PTWP (Andrzej Wawok)
  • Autor: Raport Specjalny 2014 (Piotr Apanowicz, Dariusz Malinowski)
  • Dodano: 21-10-2014 11:35

Polski przemysł naftowy i chemiczny dostosowuje swoje plany i ambicje do zmieniających się realiów globalnej gospodarki. Wiedza o własnych ograniczeniach nie wyklucza ekspansji i realizacji śmiałych inwestycji.

Na rynku naftowym zdominowane przez działalność rafineryjną polskie podmioty z coraz większym niepokojem spoglądają na wskaźniki sytuacji makroekonomicznej. Rozwiązaniem wydaje się zmiana struktury przychodów firm i dalszy rozwój dostępu do własnych źródeł surowca. Trudniej jest również w sektorze chemicznym, który poszukuje dla siebie odpowiednich nisz rynkowych.

Na minusie

Agencja Informacji Energetycznej (Energy Information Administration), statystyczne ramię amerykańskiego Departamentu Energii, wyliczyła niedawno, że w 2013 roku europejskie rafinerie, w przeciwieństwie do amerykańskich, po raz pierwszy od wielu lat przeciętnie nie zarabiały na przerobie ropy naftowej. Zdaniem amerykańskich ekspertów średnia marża na przerobie ropy w Europie zmniejszyła się z blisko 2 dol. na baryłkę w 2012 r. do -0,2 dol./b w 2013 r. i był to pierwszy ujemny wynik tego wskaźnika od momentu rozpoczęcia monitorowania tego rynku przez agencję w 2004 roku. Pierwszy kwartał 2014 roku przyniósł wprawdzie poprawę sytuacji na wszystkich rynkach, ale średni poziom marż w Europie nadal nie przekraczał poziomu 1 dol./b.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.214.184.196
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!