PARTNERZY PORTALU

Naftowe strategie na trudne czasy

Naftowe strategie na trudne czasy
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)
  • Autor: Raport Specjalny 2014 (Piotr Apanowicz, Dariusz Malinowski)
  • Dodano: 21-10-2014 11:35

Polski przemysł naftowy i chemiczny dostosowuje swoje plany i ambicje do zmieniających się realiów globalnej gospodarki. Wiedza o własnych ograniczeniach nie wyklucza ekspansji i realizacji śmiałych inwestycji.

Na rynku naftowym zdominowane przez działalność rafineryjną polskie podmioty z coraz większym niepokojem spoglądają na wskaźniki sytuacji makroekonomicznej. Rozwiązaniem wydaje się zmiana struktury przychodów firm i dalszy rozwój dostępu do własnych źródeł surowca. Trudniej jest również w sektorze chemicznym, który poszukuje dla siebie odpowiednich nisz rynkowych.

Na minusie

Agencja Informacji Energetycznej (Energy Information Administration), statystyczne ramię amerykańskiego Departamentu Energii, wyliczyła niedawno, że w 2013 roku europejskie rafinerie, w przeciwieństwie do amerykańskich, po raz pierwszy od wielu lat przeciętnie nie zarabiały na przerobie ropy naftowej. Zdaniem amerykańskich ekspertów średnia marża na przerobie ropy w Europie zmniejszyła się z blisko 2 dol. na baryłkę w 2012 r. do -0,2 dol./b w 2013 r. i był to pierwszy ujemny wynik tego wskaźnika od momentu rozpoczęcia monitorowania tego rynku przez agencję w 2004 roku. Pierwszy kwartał 2014 roku przyniósł wprawdzie poprawę sytuacji na wszystkich rynkach, ale średni poziom marż w Europie nadal nie przekraczał poziomu 1 dol./b.

Polskie rafinerie, choć na tle Europy i tak relatywnie nowoczesne i efektywne, szczególnie w przypadku zakładu w Gdańsku po zakończeniu programu inwestycyjnego 10+, nie są wyjątkiem i musiały borykać się w ciągu ostatnich kilku kwartałów z bardzo trudnymi warunkami zewnętrznymi.

Żeby przekonać się, jak dalece te warunki wpłynęły na działalność operacyjną rafinerii, wystarczy przeanalizować średni poziom modelowej marży rafineryjnej obu krajowych koncernów w latach 2012-2014. W przypadku PKN Orlen łączny poziom marży rafineryjnej oraz dyferencjału Ural/Brent (tj. różnicy między ceną eksportowego gatunku ropy rosyjskiej a referencyjnego dla rynku europejskiego gatunku Brent) wyniósł w dwóch pierwszych kwartałach 2014 roku średnio 3,70 dol. za baryłkę. Dla porównania w czterech kwartałach 2013 roku było to średnio 4,35 dol./b, a w czterech kwartałach 2012 roku przeciętnie 7 dol./b. Tym samym średni poziom tego wskaźnika w obecnym roku zmniejszył się dla płockiego koncernu o 15 proc. wobec poprzedniego roku i niemal o połowę w stosunku do roku 2012.

Podobnie jest w przypadku Grupy Lotos. Modelowa marża rafineryjna wraz z dyferencjałem Ural/Brent w pierwszych dwóch kwartałach obecnego roku wyniosła średnio 5 dolarów na baryłce. W 2013 roku średnia z czterech kwartałów wyniosła 5,8 dol./b, a w 2012 roku - 8,6 dol./b. Oznacza to, że przeciętna rentowność gdańskiej rafinerii w pierwszej połowie 2014 roku zmniejszyła się o blisko 14 proc. w porównaniu do średniego poziomu dla całego 2013 roku i o prawie 42 proc. w odniesieniu do roku 2012.

Płocki koncern uznał, że sytuacja zewnętrzna na tyle znacząco wpływa na sytuację grupy, że wymaga to aktualizacji strategii firmy oraz dostosowania jej do trudniejszych warunków.

- Analizując sytuację rynkową, uważamy, że w naszej branży mamy do czynienia z nową rzeczywistością. Dlatego postanowiliśmy zweryfikować nasze założenia strategiczne i dostosować je do uwarunkowań rynkowych - powiedział prezes PKN Orlen, Jacek Krawiec.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Naftowe strategie na trudne czasy

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.178.91
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!