PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Niezależni przewoźnicy kontra kolejowi giganci

Autor: Jarosław Maślanek
31-05-2009 00:00 |  aktualizacja: 10-06-2009 10:44
Niezależni przewoźnicy kontra kolejowi giganci
- Zmiany wymaga rola UTK, który powinien mieć silniejszą pozycję i narzędzia, które umożliwiałyby mu dbanie o wolną konkurencję w przewozach, analogicznie do Urzędu Komunikacji Elektronicznej - mówi Krzysztof Sędzikowski, prezes zarządu CTL Logistics. <b>Paweł Pucek członek zarządu, dyrektor ds.przewozów, PTK Holding S.A. <br><br>

Równe szanse dla wszystkich</b>
<br><br>
Przewoźnicy kolejowi od dawna postulują, aby wprowadzić mechanizmy, które pozwolą branży kolejowej konkurować z transportem samochodowym. <br><br>

Chodzi o problem kosztów dostępu do infrastruktury, związanej z finansowaniem infrastruktury kolejowej i drogowej przez państwo. Obecnie sytuacja wygląda w ten sposób, że przewoźnicy kolejowi kupując paliwo do lokomotyw, płacą podatek, z którego opłacane są remonty i budowa infrastruktury drogowej.
<br><br>
Różnice występują także w podejściu do kwestii homologacji, zdobywania uprawnień, zatwierdzania przepisów oraz dokumentacji. Zbyt częste zmiany przepisów zmuszają przewoźników kolejowych do ponoszenia kosztów w celu przystosowania się do nowych wymagań. Najbardziej niepokojący jest brak poparcia odpowiednich organów władzy do wprowadzenia równych zasad dla wszystkich uczestników rynku transportowego.
<b>Henryk Gruca prezes zarządu Lotos Kolej<br><br>

Kolejowe prawo - do poprawy</b>
<br><br>
Nakłady na utrzymanie, modernizację i rozwój infrastruktury kolejowej powinny być ponoszone przez państwo - pod warunkiem wydzielenia PKP PLK ze struktur Grupy PKP w celu ominięcia skrośnego finansowania nieefektywnych spółek. Wprowadzenie zmian w kwestiach związanych z równoprawnym dostępem do elementów infrastruktury kolejowej i w systemie ustalania stawek dostępu wymaga w trybie pilnym podjęcia prac nad zmianami w regulacjach prawnych dotyczących transportu kolejowego.
<b>Janusz Cendrowski prezes Pol-Miedź Trans<br><br>

Gdzie ten gospodarz?</b><br><br>

Niezbędne jest uniezależnienie administratora, czyli gospodarza polskiej infrastruktury kolejowej, od spółki, w ramach której funkcjonują operatorzy, którzy odpłatnie korzystają z sieci linii kolejowych. Czy wyobrażalne jest, by drogami i autostradami zarządzała nieboszczka Państwowa Komunikacja Samochodowa? Polskie linie kolejowe są dobrem nas wszystkich, obywateli RP i powinny być zarządzane przez państwo, a nie, choćby pośrednio, przez podmiot biorący udział w wolnej grze rynkowej.

Zapowiedź budżetowego dofinansowania PKP Cargo oraz plany mocnego wejścia Deutsche Bahn to powody do obaw dla niezależnych przewoźników, którzy niedawno połączyli siły. Czy wolny rynek kolejowy jest zagrożony?

Powstały niedawno Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych (ZNPK) zrzesza CTL Logistics, Freightliner PL, Lotos Kolej, Pol-Miedź Trans, PTK Holding, Rail Polska oraz RCO. Wśród głównych postulatów ZNPK podnosi walkę o równe prawa podmiotów na rynku kolejowym, zaprzestanie przez państwo praktyk dofinansowywania i pomocy dla dominującego podmiotu oraz zintensyfikowanie działań prowadzących do poprawy warunków działania całej kolei wobec innych sektorów transportowych.
Czy jednak ostatnie wydarzenia na rynku kolejowym stanowią rzeczywiste zagrożenie dla konkurencyjności?

Cargo pod kroplówką

Rafał Milczarski, prezes Freightliner PL oraz prezes ZNPK, uważa, że pomoc publiczna dla PKP Cargo może pogłębić nieefektywność działania PKP. Według niego, spółka wymaga głębokiej restrukturyzacji i lepszego zarządzania zasobami.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


31 855 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

564 732 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 097 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.