PARTNERZY PORTALU

Nowe trendy w eksporcie

Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Tempo wzrostu naszego eksportu zależy od mocno niepewnej sytuacji w światowej gospodarce. Czy polskie firmy zwiększą swoją obecność na rynkach zagranicznych?

Kraj Środka, światowy lider eksportu z 10-procentowym udziałem w globalnym rynku, to niewątpliwie szczęśliwe dziecko gospodarki globalnej, którą wymyśliły zachodnie korporacje, przenosząc do Azji fabryki w celu uzyskania efektu skali i obniżki kosztów. Choć w 2010 roku Chiny umocniły się na pozycji lidera (eksport wartości 1678 mld dol.), w tym roku w jego machinie proeksportowej coś się zacina. Być może ze względu na rosnące koszty pracy – co jest skutkiem ubocznym własnego sukcesu – aprecjację juana oraz mały popyt w krajach bogatych. Faktem jest, że lokalnym producentom coraz trudniej jest sprzedawać towary za granicą.

Niektóre koncerny już realizują politykę „bliższej produkcji” – do źródeł surowców i rynków zbytu. Oznacza to, że np. firmy amerykańskie wybierają na miejsce inwestycji Meksyk zamiast Chin. Taki jest skutek uboczny rosnących kosztów logistyki, także obaw przed kosztami emisji spalin. Chiny nie oddadzą szybko i łatwo tytułu lidera. Jednak trzeba zauważyć, że w globalnym eksporcie wieją nowe trendy.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.85.245.126
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!