PARTNERZY PORTALU

Nowe trendy w eksporcie

Nowe trendy w eksporcie
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Piotr Stefaniak
  • Dodano: 12-09-2011 00:00

Tempo wzrostu naszego eksportu zależy od mocno niepewnej sytuacji w światowej gospodarce. Czy polskie firmy zwiększą swoją obecność na rynkach zagranicznych?

Kraj Środka, światowy lider eksportu z 10-procentowym udziałem w globalnym rynku, to niewątpliwie szczęśliwe dziecko gospodarki globalnej, którą wymyśliły zachodnie korporacje, przenosząc do Azji fabryki w celu uzyskania efektu skali i obniżki kosztów. Choć w 2010 roku Chiny umocniły się na pozycji lidera (eksport wartości 1678 mld dol.), w tym roku w jego machinie proeksportowej coś się zacina. Być może ze względu na rosnące koszty pracy – co jest skutkiem ubocznym własnego sukcesu – aprecjację juana oraz mały popyt w krajach bogatych. Faktem jest, że lokalnym producentom coraz trudniej jest sprzedawać towary za granicą.

Niektóre koncerny już realizują politykę „bliższej produkcji” – do źródeł surowców i rynków zbytu. Oznacza to, że np. firmy amerykańskie wybierają na miejsce inwestycji Meksyk zamiast Chin. Taki jest skutek uboczny rosnących kosztów logistyki, także obaw przed kosztami emisji spalin. Chiny nie oddadzą szybko i łatwo tytułu lidera. Jednak trzeba zauważyć, że w globalnym eksporcie wieją nowe trendy.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Nowe trendy w eksporcie

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.225.157
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!