PARTNERZY PORTALU

Odbiorca wybiera sprzedawcę, a konkurencja w energetyce rośnie

Odbiorca wybiera sprzedawcę, a konkurencja w energetyce rośnie

W ubiegłym roku sprzedawcę energii elektrycznej zmieniło w kraju prawie sześć tysięcy firm. Firmy obrotu coraz aktywniej zabiegają o odbiorców. Konkurencja w energetyce nie jest już pustym słowem.

Firm, które mają koncesje na obrót energią elektryczną, jest ponad 300, ale według znanych szacunków, tylko około stu sprzedaje energię elektryczną w sposób zorganizowany i ciągły.

Z tej setki 20-30 jest naprawdę aktywnych handlowo na różnych rynkach, ale tylko 15-20 jest zainteresowanych klientami końcowymi.

- To efekt tego, że dziesiątki firm dostały niegdyś koncesje z urzędu, mając tzw. śladową sprzedaż - komentuje Marek Kulesa, dyrektor Biura Towarzystwa Obrotu Energią. - W związku z tym mam duże wątpliwości co do znaczenia wydanych koncesji. zaryzykuję tezę, że są firmy mające koncesje, ale w praktyce nieprzygotowane do sprzedaży, co rodzi, niestety, ryzyko dla odbiorców.

Odbiorców zainteresowanych zmianą sprzedawcy energii przybywa, a to woda na młyn handlowców. Już pierwsze miesiące ubiegłego roku zwiastowały duże zmiany. O ile od 2004 roku do końca 2009 roku sprzedawcę zmieniło 1537 firm, to w pierwszym kwartale 2010 roku zrobiło to już kolejnych 1095 przedsiębiorstw. Ostatecznie w całym 2010 roku wybrało nowych sprzedawców 5868 firm, a liczba firm, które zmieniły sprzedawcę, wyniosła 7405.

To oznacza rekord w zakupach energii przez odbiorców, którzy zmienili sprzedawcę.

W 2009 roku dostawy do takich odbiorców wyniosły, według danych URE, około 11,8 TWh, a w ubiegłym roku blisko 19,5 TWh.

Mały odbiorca, duża marża

- Obecnie w przypadku segmentu największych przemysłowych konsumentów energii elektrycznej mamy do czynienia z rynkiem odbiorców - zapewnia Marcin Ludwicki, wiceprezes zarządu Energa Obrót. - Ta grupa klientów wspierana jest coraz częściej przez doradców wskazujących korzyści ze zmiany sprzedawcy i coraz bardziej aktywna w poszukiwaniu oszczędności na zakupach drożejącej energii elektrycznej. Najlepsze marże uzyskuje się obecnie przy sprzedaży energii małym oraz średnim firmom i o ten segment klientów trwa ostra rywalizacja, do której włączają się coraz częściej firmy obrotu niezależne od grup energetycznych.

Półtora roku temu, jak zauważa Grzegorz Lot, wiceprezes zarządu Vattenfall Sales Poland, walka toczyła się o klientów o zużyciu 20-80 GWh rocznie. Obecnie konkurencja zeszła do niższych wolumenów obejmujących już odbiorców o rocznym zużyciu około 5-10 GWh.

- Nie oznacza to, że poniżej tych wolumenów nie ma konkurencji, wręcz przeciwnie - zastrzega Lot. - Obserwujemy jej rozwój nawet wśród małych i średnich firm. spadają marże sprzedawców, rosną koszty sprzedaży i marketingu, trwa więc walka o wolumen sprzedaży.

Małe i średnie firmy, o które zabiega teraz mocno energetyka, to odbiorcy z grupy taryfowej C. ich liczba w latach 2008-10 utrzymywała się powyżej 1,6 mln; potrzebowali oni łącznie w ubiegłym roku ponad 23 TWh energii elektrycznej. Najwięksi odbiorcy energii elektrycznej to firmy z grup taryfowych A i B.

W ubiegłym roku było ich w sumie o koło 31,7 tysiąca. stanowili ilościowo niespełna 2 proc. klientów biznesowych z grup taryfowych A, B, C, ale kupili około 74 proc. prądu sprzedanego grupom A, B, C, a licząc inaczej - około 55 proc. prądu dostarczonego wszystkim odbiorcom końcowym w Polsce.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Odbiorca wybiera sprzedawcę, a konkurencja w energetyce rośnie

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.236.36.94
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Wydanie 2/2021

ARCHIWUM  •  PRENUMERATA  •  REDAKCJA

WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!