PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Oleje i smary: liderzy śliskiej branży

Autor: Piotr Apanowicz
24-03-2008 00:00 |  aktualizacja: 28-03-2008 11:09
Oleje i smary: liderzy śliskiej branży
<b>Wielka trójka dominuje </b>
O zmianach na rynku olejów silnikowych dla samochodów osobowych rozmawiamy z Markiem Szczepańcem, wiceprezesem spółki Qualifact.

<b>Jak rozwija się polski rynek olejów silnikowych i czego możemy się spodziewać w najbliższej przyszłości?</b>

- Sytuacja na rynku olejów silnikowych przeznaczonych do samochodów osobowych jest pochodną tego, co dzieje się na rynku samochodów. Rynek olejów powiększa się wraz z przyrostem liczby samochodów. Przeciętny nabywca kupuje w ciągu roku ok. 5 litrów oleju, choć wielkość zakupów przypadająca na jeden samochód jest nieco mniejsza, bo 17 proc. kierowców kupuje olej rzadziej niż raz w roku.

Duża liczba zarejestrowanych starszych samochodów oraz duży import aut używanych powodują, że wciąż bardzo dobrze sprzedają się oleje mineralne i półsyntetyczne. 

<b>Czy podział rynku już się dokonał, czy mogą na nim jeszcze zajść znaczące zmiany? </b>

- Rynek zdominowała trójka producentów: Grupa Lotos, Mobil i Castrol. Udział tej trójki w rynku wynosi łącznie ponad 73 proc. Liczy się też grupa kolejnych trzech firm: Elf, Shell, Orlen. W sumie zajmują one prawie 20 proc. rynku. Pozostałe firmy mają zatem bardzo mały udział w rynku i ich pozycja z roku na rok słabnie.

Trudno spodziewać się większych zmian w najbliższej przyszłości, pomijając efekty ewentualnych fuzji i przejęć. Wynika to m.in. z faktu, że kierowcy są lojalni wobec stosowanych marek olejów silnikowych.

<b>Jak duża jest konkurencja na tym rynku i jak wypadają w niej polskie firmy? </b>

- Walka konkurencyjna toczy się obecnie o dostęp do sieci warsztatów, bo jest to najważniejszy kanał dystrybucji olejów silnikowych. Stacje benzynowe, które w latach 90. były miejscem, gdzie najczęściej kupowano oleje, z roku na rok tracą na znaczeniu - już tylko 17 proc. kierowców kupuje olej na wymianę właśnie na stacji benzynowej.

Ważną rolę odgrywają kampanie reklamowe - rynek zdominowały firmy, które przeznaczały ogromne pieniądze na reklamę olejów silnikowych. Bardzo ważnym kryterium wyboru marki oleju jest również cena, dlatego nawet zachodni producenci starają się mieć w swojej ofercie kilka produktów o atrakcyjnych cenach. 

Polskie firmy w starciu ze światowymi gigantami radzą sobie bardzo dobrze. Od wielu lat liderem na rynku olejów silnikowych jest Grupa Lotos. Coraz lepiej na rynku olejów radzi sobie także spółka Orlen Oil. Udział w polskim rynku olejów silnikowych (w proc.)

W obu segmentach rynku olejowego - dla przemysłu i dla motoryzacji - krajowi potentaci trzymają się mocno. Jednak globalna konkurencja rośnie w rankingach i zajmuje ważne nisze rynkowe.

O ile rynek olejów silnikowych dla samochodów jest monitorowany przez kilka niezależnych, specjalistycznych firm, o tyle rynek olejów dla przemysłu zmierzyć jest o wiele trudniej, bo firmy bardzo niechętnie ujawniają szczegółowe dane na temat swojej produkcji i sprzedaży, nie mówiąc już o liście kluczowych klientów. Dlatego trzeba polegać na szacunkach samych uczestników tego rynku.

Wiadomo jednak, że w przeciwieństwie do produktów dla motoryzacji, gdzie najsilniejszą pozycję - poza Grupą Lotos - posiadają firmy zagraniczne, tutaj dominują oba główne koncerny krajowe.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


29 459 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

574 113 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.