Orlen i Lotos. Kiedy fuzja wypali?

Orlen i Lotos. Kiedy fuzja wypali?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Złożenie przez PKN Orlen w Brukseli wniosku o zgodę na przejęcie Grupy Lotos oznacza początek "dokumentowej batalii" o połączenie dwóch największych polskich firm paliwowych. Nie będzie to jednak proces ani bezbolesny, ani łatwy. Komisja Europejska przygląda się fuzjom wewnątrzsektorowym uważnie...

Połączenie Orlenu i Lotosu najwięcej obaw konkurentów budzi w sferze handlu i obrotu paliwami. W przypadku części wydobywczej czy też petrochemikaliów kontrowersje są znacznie mniejsze - choć w przypadku tych ostatnich Komisja Europejska może bardzo dokładnie sprawdzać, czy nie są naruszane interesy innych firm.

Szczególne zaniepokojenie przyszłymi warunkami konkurencji wyrażają sieci zagranicznych stacji benzynowych. Wzmacniająca się znacznie pozycja głównego dostawcy paliw na krajowy rynek może takie obawy uzasadniać.

Na przykład szef polskiego oddziału BP Bogdan Kucharski zauważał już wcześniej, że kluczowym elementem procesu połączenia jest zapewnienie dostępu do zaopatrzenia krajowego i do infrastruktury magazynowej oraz optymalizacja sieci detalicznej.

Menedżerowie Orlenu nie widzą problemu. Ich zdaniem problem rozwiążą samoregulacyjne mechanizmy rynku.

- Kształtowanie hurtowych cen paliw na polskim rynku jest pochodną m.in. kursu dolara i cen paliw na zagranicznych giełdach - uspokaja Zbigniew Leszczyński, członek zarządu Orlenu ds. rozwoju. Dodaje, że zawyżenie cen hurtowych mogłoby spowodować napływ gotowych paliw z zagranicy. A to oznaczałoby dla nowej firmy problem z lokowaniem krajowej produkcji na rynku.

Przesądzone wydają się przetasowania na rynku stacji benzynowych. Dostęp do zróżnicowanej oferty dla obywateli jest bowiem czymś, o co KE szczególnie stara się dbać. Scalenie obu spółek oznaczać będzie bowiem, że na naszym rynku zespolą się sieci stacji benzynowych numer jeden i trzy. Razem będą dysponowały około 2,3 tys. obiektów (to ponad 4 razy więcej niż kolejny na liście BP).

Według naszych rozmówców z branży, wydaje się być przesądzonym, że po przejęciu Lotosu, Orlen będzie musiał się pozbyć 100-200, a może nawet większej liczby obiektów. Spółka awansuje jednak pod względem wielkości w rankingu europejskich firm paliwowych, a oba aspekty nie są bez związku.

- Jeśli staniemy się średnim graczem na globalnym rynku, łatwiej będzie nam negocjować ceny dostaw, być może uda się zmniejszyć znaczenie pośredników i staniemy się bardziej odporni na wahania cen. Fuzja pozwoli zmniejszyć też koszty operacyjne, nie będziemy dublować pewnych procesów, a to może korzystnie wpłynąć na cenę na stacji - mówi Daniel Obajtek, prezes Orlenu.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (8)

Do artykułu: Orlen i Lotos. Kiedy fuzja wypali?

  • panny 2019-08-09 07:55:49
    pracownicy Lotosu nie wiecie co was czeka.
  • bufetowa 2019-08-05 13:43:26
    Niestety zagraniczne korporacje chcą wykorzystać okazję do walki z Lotosem i Orlenem. Walki której sędziami będą zagraniczne instytucje. Czas pokaże, czy Polska zyska tworząc jedną wielką firmę paliwową, czy może straci na oddaniu części krajowego rynku paliwowego? A snu o podboju zagranicznych rynków się nie spełnią.
  • Pracownik zmianowy 2019-08-04 21:54:44
    Dalej nie wiem kiedy wprowadzicie pieciobrygadowke ,dla mnie akurat to jest najwazniejsze
    • Przemko 2019-09-12 09:03:06
      Dlaczego to takie wazne?
  • M. 2019-08-04 21:50:00
    Co ma liczba stacji do konkurencji na rynku, kiedy dla tych stacji będzie jeden dostawca paliw (poza LPG)? Wydaje mi się, czy to mydlenie oczu publiki?
  • stefan 2019-08-04 18:15:41
    Wójcie z zarzutami ! jakim graczem się staniecie i w co niby gracie?? przecież to jedynie zabawa w odcinanie kaczych kuponów.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.200.82.149
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!