PARTNERZY PORTALU

Paliwo? Kierowcy tankują je... przy okazji

Paliwo? Kierowcy tankują je... przy okazji
W Polsce w zasadzie nie ma miejsc, gdzie występuje problem z dostępem do stacji paliw - mówi Leszek Wiwała Fot. NP

Dzisiaj stacja paliw to właściwie centrum serwisowe samochodów i obsługi klienta. Coraz częściej kierowcy przyjeżdżają na stacje po paliwo niejako przy okazji... - podsumowuje Leszek Wiwała, prezes Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) w rozmowie z Grzegorzem Dyjakiem.

Jak wygląda dziś handel paliwami w Polsce? Szara strefa w odwrocie?

Jeśli zestawić na przykład konsumpcję oleju napędowego w latach 2014-18, to rynek wzrósł o prawie 50 proc.! Tak duży skok zapotrzebowania na legalne paliwa był możliwy dzięki znacznemu ograniczeniu szarej strefy.

Nieprawidłowości w obrocie paliwami w latach 2008-2014 były gigantyczne. Utracone wpływy do budżetu państwa w szczytowych momentach osiągały poziom ok. 10 mld zł rocznie (szacunki na podstawie różnych modeli).

Państwo wprowadziło sporo zmian legislacyjnych, zaowocowały też częste kontrole funkcjonariuszy celno-skarbowych i policjantów. Słowem rygorystycznie uszczelniono system obrotu paliwami. Efekty przyszły nadspodziewanie szybko. I w wielkiej skali.

Słychać, że branża trochę sarka na system obowiązkowego magazynowania paliw...

Notujemy gigantyczny wzrost legalnego zużycia paliw. Nastąpiła poprawa kondycji branży. Paradoks w tym, że nasz sektor w pewnym sensie cierpi z powodu tego sukcesu. W Polsce brakuje odpowiedniej wielkości magazynów ropy i gotowych paliw.

Na szczęście w tym roku parlament przyjął specustawę, która ma ułatwiać inwestycje w nowe zbiorniki i w infrastrukturę przesyłową. Prace w tej mierze prowadzi PERN (Agencja Rezerw Materiałowych niektóre z tych nowych zbiorników będzie dzierżawić). Jest obowiązek utrzymywania strategicznych rezerw paliwowych, które powinny starczyć na 90 dni. Tyle że, jak już wspomniałem, rynek urósł o prawie połowę...

Mam nadzieję, że dzięki rozbudowie infrastruktury uda się osiągnąć odpowiedni poziom rezerw.

A unijne przepisy?

Zgadzam się, że wdrożenie unijnej dyrektywy RED II, dotyczącej promocji stosowania energii ze źródeł odnawialnych, jest istotne. Dobrze, że chcemy rozwijać tzw. czystą energię, ale niestety w tej trosce o klimat nie zawsze wszechstronnie patrzymy, jakie są tego skutki.

Z punktu widzenia nagromadzenia energii w masie nie ma dziś lepszego nośnika energii niż produkty rafinacji ropy naftowej. Technologia się rozwija i prędzej czy później dojdzie do zmian. Producenci paliw dostrzegają te trendy, są na nie otwarci. Ważne jednak, by w trosce o ochronę środowiska nie tracić rozsądku i umiaru.

Nasza branża przechodzi daleko idącą metamorfozę, dostrzega potrzebę ochrony środowiska i podejmuje działania, troszczy się m.in. o jakość paliw. Nie ma tu strategicznej sprzeczności. POPiHN uczestniczy w rozmowach na unijnym forum o dostosowaniu sektora do nowych wymagań środowiskowych i wprowadzeniu paliw alternatywnych w dłuższym terminie.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (6)

Do artykułu: Paliwo? Kierowcy tankują je... przy okazji

  • ronee 2019-07-29 13:39:56
    Nie mylić, jak taki jeden baran, z węglowodanami....
    • student energrtyczno - mechaniczne 2019-07-29 14:20:52
      Dla niezorientowanych - węglowodany to rodzaj pulpy składającej się z pyłu węglowego i wody, wdmuchiwane palnikami tangencjalnymi do pieca energetycznego
      • Węglowodany XD 2019-07-30 12:53:20
        To jest kpina?
  • Prof. Miroslaw Wyszynski 2019-07-27 12:56:23
    Jesli chodzi o energię w masie, to jednak najlepszy jest wodór (120 MJ/kg, a weglowodory 40-45 MJ/kg). Cheba autorowi chodziło o objętość, a nie masę, i tu jednak benzyna i diesel są nie do pobicia.
    • XalCherm 2019-07-28 21:59:42
      Panie profesorze a o metanie , c16, czy c85 z 20% dodatkiem metanolu pan slyszal? To niech pan nie mowi ze benzyna czu on sa nie do pobicia.
      • Cezary 2019-07-29 09:18:43
        Ale metan wciąż jest węglowodorem. Jest po prostu rzadziej stosowany, dlatego profesor wyjaśnił powiedział o dieslu i benzynie, ale podał je jako przykład węglowodorów, o których pisał wyżej

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.223.251
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!