PARTNERZY PORTALU

Parki i klastry: moda czy metoda?

  • Autor: Tomasz Elżbieciak
  • Dodano: 04-07-2011 00:00

W Polsce jest mniej więcej 130 klastrów i blisko 50 parków technologicznych. Czy rzeczywiście są potrzebne polskiej gospodarce?

W gospodarkach o długich tradycjach rynkowych inicjatywy związane z klastrami i parkami technologicznymi są praktykowane i rozwijane od dziesiątek lat. Natomiast w Polsce przedsiębiorcy, uczelnie i samorządy muszą się jeszcze do nich przyzwyczajać.

Właściwie to nic w tym dziwnego: w końcu wolny rynek to też dla polskiej gospodarki wciąż stosunkowo nowe doświadczenie.

Krzemowe doliny nad Wisłą

Kalifornia, która jeszcze na początku XX wieku była stanem typowo rolniczym, w ciągu kilkudziesięciu lat stała się globalnym centrum najnowocześniejszych technologii. Siedziby mają tam tacy giganci, jak Google, Hewlett-Packard, Intel czy Oracle Corporation.

Ta kalifornijska rewolucja była możliwa dzięki koncentracji i współpracy wielu innowacyjnych firm, prężnych uniwersytetów, ośrodków badawczych oraz znakomitych fachowców. A pozostawiła po sobie coś, co moglibyśmy nazwać parkiem technologicznym. Albo klastrem.

Najbardziej znaną definicję klastra opracował amerykański ekonomista Michael Porter. Opisał go jako geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, działających w pokrewnych sektorach, konkurujących, a przy tym współpracujących ze sobą. Tworzą go między innymi wyspecjalizowani dostawcy, uniwersytety, jednostki badawcze, stowarzyszenia handlowe oraz instytucje finansowe.

Duże klastry, odnoszące istotne sukcesy konkurencyjne, takie, które tworzą efekt aglomeracji, są ważnym elementem najbardziej rozwiniętych gospodarek. Ich wpływy sięgają nie tylko granic regionu czy kraju, ale także rynku międzynarodowego. Poza Doliną Krzemową można do nich zaliczyć chociażby telekomunikacyjny klaster Telecom City w Szwecji czy słynącą z przetwórstwa tworzyw sztucznych Plastikową Dolinę we Francji. Jak na tym tle prezentuje się Polska?

Zdaniem ekspertów, wykorzystanie powiązań kooperacyjnych nie jest już dla polskich przedsiębiorców nowością. Mimo to, w porównaniu z gospodarkami o dłuższej tradycji rynkowej, klastry w Polsce wciąż pozostają na początkowym etapie rozwoju. Nie brakuje jednak i takich, które można zaliczyć do przedsięwzięć ze wszech miar udanych.

Choćby zlokalizowana w południowo-wschodniej Polsce Dolina Lotnicza. Wśród około 80 tworzących ją firm są zakłady lotnicze z Mielca i Świdnika oraz WSK Rzeszów. Wszystkie zatrudniają około 22 tys. osób. Twórcy klastra postawili sobie za cel przekształcenie tego regionu kraju w wiodący, europejski ośrodek, oferujący różnorodne produkty i usługi dla lotnictwa. W budowaniu jego pozycji pomagają relatywnie niskie koszty pracy, współpraca z Politechniką Rzeszowską oraz to, że w klastrze skoncentrowano ponad 90 proc. produkcji polskiego przemysłu lotniczego.

Przykładem przedsięwzięcia na całkiem inną skalę jest natomiast Klaster Kotlarski z wielkopolskiego Pleszewa. To wyjątkowe zgrupowanie firm branży kotlarskiej tworzy ponad sto małych, a nawet bardzo małych przedsiębiorstw. W zakładach kotlarskich i w kooperujących z nimi przedsiębiorstwach pracuje ponad 1,5 tys. osób. Sztandarowym produktem klastra jest regionalny Kocioł Pleszewski. Przy czym nazwa ta dotyczy zarówno pilotażowej grupy najbardziej innowacyjnych firm skupionych w pleszewskim klastrze, jak i produkowanych tam nowoczesnych kotłów. Ta ciesząca się znakomitą renomą marka jest dziś sama w sobie produktem godnym pożądania. Stworzyły ją firmy stale doskonalące swoje wyroby dzięki współpracy i stymulującej postęp konkurencji.
×

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.208.159.25
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!