PARTNERZY PORTALU

Piękno i przemysł - razem z rozsądku

Piękno i przemysł - razem z rozsądku
Fot. PTWP
  • Autor: Oskar Filipowicz
  • Dodano: 18-06-2017 11:29

Produkt wyróżniający się formą może budować przewagę na rynku, ale firma musi najpierw wpisać dizajn w swoją strategię. Projektant i producent grają do jednej bramki.

Technologia to za mało, produkt musi mieć styl. Dowody działania tej prostej prawdy dostarcza na co dzień motoryzacja, która dyktuje trendy innym branżom, w następstwie czego współczesne żelazka przypominają sportowe samochody. Ale forma, stylizacja, dizajn odgrywają coraz większe znaczenie także w produkcji mniej złożonej czy zaawansowanej technicznie.

Siłę produktu, który umie się podobać, znają chociażby producenci mebli - a w tej branży polska gospodarka liczy się w Europie. Okazuje się, i coraz więcej polskich przedsiębiorców i menedżerów to widzi, że o innowacyjności może przesądzać także unikatowa forma. Wiedzą o tym polscy eksporterzy żywności, którzy zdobywają rynki i klientów nie tylko jakością produktu, ale i unikatowym, nowatorskim, łamiącym stereotypy pomysłom na konfekcjonowanie.

Tam, gdzie wszyscy liczący się w branży, ostro konkurujący gracze wytwarzają podobnie praktyczne, porównywalne co do jakości produkty, dizajn może tworzyć tę dodatkową wartość przechylającą szalę na stronę rynkowego sukcesu. Przekonują się o tym m.in. producenci taboru dla komunikacji publicznej. Przy dużej konkurencji, daleko posuniętej standaryzacji i wysokich wartościach kontraktów warto inwestować w atrakcyjną formę pojazdu, który (o czym dobrze wiedzą samorządowcy) staje się elementem wizerunku miasta, a nawet więcej - podnosi jakość życia.

Po pierwsze, zaufanie


Polska przedsiębiorczość wyrosła z tradycji gospodarki niedoboru i z rynku czasów transformacji, na którym najlepiej sprzedaje się to, co tanie. Minęło jednak ćwierćwiecze polskich przemian, do głosu - zarówno po stronie producentów, jak i klientów - doszło nowe pokolenie, a firmy znad Wisły konkurują z najlepszymi na otwartym europejskim, a nawet globalnym rynku.

Po to, by dizajn mógł stać się elementem biznesu i źródłem wartości, potrzebna jest przede wszystkim i na samym początku - wola właściciela. To on musi chcieć pojawić się na rynku z produktem innym niż branżowy standard, trafić do bardziej wyrafinowanego klienta. Zwykle musi też pokonać barierę ryzyka - dobry dizajn nie jest tani, a efektu rynkowego nikt nie gwarantuje.

Otóż to - efekt. Przedsiębiorca powinien również określić strategiczne cele "związku z dizajnem". A te mogą być różne - może chodzić o prestiż i wizerunek (np. zdobycie nagrody za wybitny wzór przemysłowy), o uporządkowanie swojego portfolio czy zwiększenie eksportu poprzez wejście na obce (a więc inne także pod względem... gustu) rynki.

- Na początku trzeba ustalić, jakie są oczekiwania i wspólnie ustalić kryteria oceny, co uznamy za sukces współpracy - radzi Magdalena Lubińska, współzałożycielka biura projektowego CODE Design.

Jej zdaniem, codzienna praktyka relacji producent-projektant wydaje się w polskich realiach trudna.

- Potrzebna jest terapia; potrzebujemy śmiałych ruchów w odpowiedzi na rosnące potrzeby rynku - diagnozuje Lubińska, zastrzegając, że wiele się w tej mierze zmieniło się w ostatnich 5-10 latach na dobre.

- Chcemy szybko i więcej. A każdy związek producent-projektant jest inny - zauważa Jadwiga Husarska-Sobina, projektantka współpracująca z firmą Paged Meble. - Rola projektanta się zmienia. Ze zblazowanego artysty staje się on poniekąd psychologiem, a na pewno doradcą, konsultantem.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Piękno i przemysł - razem z rozsądku

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.210.12.229
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!