Podatek VAT od wydatków związanych z samochodami - konsekwencje orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości

Podatek VAT od wydatków związanych z samochodami - konsekwencje orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości

Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Luksemburgu (ETS) z dnia 22 grudnia 2008r. w sprawie C-414/07 (Magoora sp. z o.o. przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Krakowie) wzbudził szereg emocji i komentarzy ze strony doradców podatkowych jak i Ministra Finansów, który wydał w tej sprawie oficjalne stanowisko.

Źródłem tych komentarzy jak i emocji ujawniających się przy okazji ich zamieszczania jest z jednej strony fakt, że ETS potwierdził fakt niewłaściwej implementacji przepisów VI Dyrektywy Rady stanowiącej niejako konstytucję unijnego systemu podatku VAT do polskiej ustawy o podatku od towarów i usług (Ustawa VAT), ale również, a może przede wszystkim, kwestia ustalenia skutku tego orzeczenia dla polskiej "rzeczywistości podatkowej".

Przypomnijmy, że sprawa tocząca się przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Krakowie w związku z zapytaniem o wiążącą wykładnię przepisów prawa podatkowego dotyczyła w istocie wąskiego wycinka problemów związanych możliwością odliczania podatku VAT naliczonego przy zakupie paliwa do samochodu używanego przez spółkę Magoora do działalności gospodarczej na podstawie umowy leasingu. Dodatkowo zaś źródłem niezadowolenia podatnika w przedmiotowej sprawie było to, że do dnia 22 sierpnia 2005r. na podstawie przepisów ustawy VAT zawierającej tzw. wzór Lisaka miał on prawo do odliczania podatku naliczonego VAT od kupowanego paliwa - zaś po tym okresie w wyniku kolejnej zmiany przepisów - prawo to utracił.

W tej sytuacji WSA w Krakowie wystąpił z wnioskiem o rozstrzygnięcie zagadnienia wstępnego nie ograniczając jednak swojego zapytania wyłącznie do zmiany przepisów pomiędzy 21 a 22 sierpnia a odnosząc je szerzej - w ogóle do zagadnienia poprawności faktycznego rozszerzenia ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT związanego z nabyciem lub korzystaniem z samochodów oraz paliwem wykorzystywanym do samochodów wykorzystywanych do działalności gospodarczej. Jednocześnie WSA zadał również pytanie co należy zrobić w sytuacji stwierdzenia naruszenia prawa wspólnotowego a w szczególności czy wyłączyć zastosowanie tylko części tych przepisów czy też, co niezwykle istotne - ich całości.

Warto zatem zaznaczyć, że zapytanie WSA w Krakowie miało charakter maksymalnie szeroki i poruszało w ogóle kwestię poprawności "przejścia" na unormowania nowej ustawy VAT poddanej zasadom prawa unijnego jak i skutków powstałych w wyniku stwierdzenia naruszenia regulacji unijnych.

Wyrok ETS wbrew temu co w swoim oświadczeniu stwierdza Minister Finansów jak również co dziwne pełnomocnik spółki Magoora wydaje się jednoznaczny:
  • przepisy Dyrektywy VAT nie pozwalają na to, by Polska dokonując jej implementacji do przepisów ustawy VAT "uchyliła całość przepisów krajowych dotyczących ograniczeń prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie paliwa do samochodów używanych dla celów działalności podlegającej opodatkowaniu, zastępując je, w dniu wejścia w życie tej dyrektywy na swym terytorium, przepisami ustanawiającymi nowe kryteria w tym przedmiocie, jeżeli - co winien ocenić sąd krajowy - te ostatnie przepisy powodują rozszerzenie zakresu zastosowania wskazanych ograniczeń".

  • w każdym natomiast przypadku późniejsza zmiana (przepisy wchodzące w życie 22sierpnia 2005r która "rozszerza zakres zastosowania tych ograniczeń" jest niezgodna z postanowieniami Dyrektywy i nie powinna być stosowana.


W tym, stanie rzeczy to sąd polski powinien ocenić czy stan po 1 maja 2004r. był bardziej restrykcyjny w zakresie odliczenia podatku VAT od samochodów i o ile taką sytuacją potwierdzi - odmówić ich stosowania w całości. Nie można bowiem, jak chciałoby Ministerstwo Finansów, stosować konglomeratu przepisów dopuszczając stosowanie przepisu ustawy polskiej tylko częściowo - w takim zakresie w jakim jest zgodna z uchylonym a zatem prawnie nieistniejącym przepisem. Konsekwentnie zatem przyjmując, co raczej nie budzi wątpliwości, że przepisy obowiązujące po 1 maja 2004r. są istotnie bardziej restrykcyjne w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - przepisy powinny zostać uznane za niezgodne z prawem wspólnotowym, a zatem niepodlegające stosowaniu w odniesieniu do każdego typu samochodu - nie tylko do samochodów z tzw. kratką.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Podatek VAT od wydatków związanych z samochodami - konsekwencje orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.200.40.195
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!