Podręcznik Smarowniczy LOTOS OIL (cz. VI)

  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Lotos Oil
  • Dodano: 14-03-2011 00:00

Oleje przekładniowe. Ich funkcje i zastosowania w różnych przekładniach to temat kolejnego odcinka "Podręcznika Smarowniczego" opracowanego przez ekspertów spółki LOTOS OIL SA. Publikacja, którą oddajemy do Państwa rąk ma dostarczyć bardzo podstawowej wiedzy i pomóc w rozwiązywaniu problemów w własnym zakresie czy też z pomocą naszego specjalisty. Autorami podręcznika są Marek Dębiński, Piotr Niemiec, Rafał Mirek i Sławomir Poszelężny.

Dziękujemy za zainteresowanie, zachęcamy do zgłaszania własnych obserwacji i problemów, z jakimi spotykają się Państwo w swojej pracy. Być może nie tylko staną się one kanwą kolejnego odcinka, ale i wspólnie znajdziemy rozwiązania nurtujących Państwa problemów.

Wszyscy wiemy, jak ważnym, a jednocześnie trudnym zadaniem stojącym przed służbami utrzymania ruchu jest utrzymanie ruchu, wysoka, jakość, przy jednoczesnym reżimie kosztów. Wieloletnie doświadczenie Serwisu Olejowego LOTOS OIL SA wskazuje jednoznacznie, że dostępność wiedzy na temat środków smarnych i ich stosowania cechuje pewna nierównowaga. Jeden obszar stanowią dostępne obszerne publikacje poradnikowe a także akademickie, a z drugiej wydawnictwa producentów obejmujące niewiele ponad katalog produktowy. Często i wiemy to z praktyki wyjaśnienia domagają się sprawy proste, ale ważne, mające w danej sytuacji swoje konsekwencje jak wspomniałem na początku ilościowe, kosztowe i jakościowe. Smarowanie było i będzie i nie miejmy, co do tego złudzeń wiedzą nabywaną w którejś tam kolejności w palecie przedmiotów niezbędnych specjaliście od utrzymania ruchu. Eksperci LOTOS OIL S.A. w każdej chwili służą Państwo wsparciem przy rozwiązywaniu problemów z zakresu polityki smarowniczej.

Eksperci z serwisu Olejowego i działu rozwoju konsultują dziś kilkaset fabryk w kilkunastu krajach, po częstokroć stając się dla działów utrzymania ruchu ostatnią deską ratunku.

Oleje przekładniowe

Największy wpływ na warunki pracy oleju w przekładniach wywierają naciski jednostkowe między współpracującymi częściami, szybkość poślizgu zębów w miejscach ich zetknięcia i temperatura. Rozwój konstrukcji przekładni przemysłowych spowodował zwiększenie wymagań w stosunku do oleju, który smaruje nie tylko elementy zazębień, lecz również łożyska.
Oprócz tradycyjnych olejów pochodzących z przerobu ropy naftowej pojawiły się oleje syntetyczne PAO i PAG (oparte na bazach syntetycznych polialfaolefin oraz poliglikoli – olejów na PAG nie można mieszać z innymi olejami do przekładni przemysłowych) z odpowiednio dobranymi dodatkami uszlachetniającymi spełniające rygorystyczne normy producentów przekładni.
Przemysłowe oleje przekładniowe w zależności od zastosowania posiadają w swoim składzie następujące dodatki:

  • przeciwzatarciowe (EP)

  • przeciwzużyciowe (AW)

  • inhibitory utleniania

  • modyfikatory tarcia

  • przeciwrdzewne i przeciwkorozyjne

  • przeciwpienne

  • dyspergatory


W zależności od zastosowania ilość dodatków waha się w granicach 2-8%.
Miejsca i dziedziny głównych zastosowań olejów przekładniowych przemysłowych:

  • przemysł stalowy

  • górnictwo i przemysł wydobywczy

  • energetyka

  • rolnictwo

  • urządzenia wiercące

  • transportery łańcuchowe



Podział przekładni

Przekładnia to mechanizm lub układ maszyn służący do przeniesienia ruchu z elementu czynnego (napędowego) na bierny (napędzany) z jednoczesną zmianą parametrów ruchu, czyli prędkości i siły lub momentu siły.
Ze względu na rodzaj wykorzystywanych zjawisk fizycznych, przekładnie dzielą się na:

  • przekładnie mechaniczne

  • przekładnie elektryczne

  • przekładnie hydrauliczne

  • przekładnie pneumatyczne


Ze względu na rozwiązania konstrukcyjne możemy rozróżnić następujące typy przekładni

  • zębate

  • skośne

  • stożkowe

  • ślimakowe


Zasadnicza różnica pomiędzy poszczególnymi rodzajami przekładni polega na sposobie przenoszenia siły, – co ma wpływ na rodzaj oleju użytego do zabezpieczenia powierzchni styku. Może zostać użytych wiele rodzajów olejów - do lekkich, średnich, ciężkich warunków pracy, z podwyższonymi EP, specjalne do przekładni ślimakowych, mineralne, PAG, PAO, półpłynne.

Podstawowymi wielkościami charakteryzującymi przekładnie są:

  • przełożenie

  • moc

  • moment obrotowy

  • sprawność


W zależności od rodzaju przekładni stosuje się różne techniki smarowania: zanurzeniowe, rozbryzgowe, smarowanie mgłą olejową, kroplowo, ciśnieniowe. Ze względu na ilość podawanego środka smarnego, może to być smarowanie ciągłe lub okresowe.

Czytelników naszego „Podręcznika Smarowniczego” zachęcamy do zachęcamy do zgłaszania własnych obserwacji i problemów, z jakimi spotykają się Państwo w swojej pracy na adres: lotosoil.serwis@lotosoil.pl

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Podręcznik Smarowniczy LOTOS OIL (cz. VI)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.59.38
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!