PARTNERZY PORTALU

Podręcznik Smarowniczy LOTOS OIL (cz. VII)

  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Lotos Oil
  • Dodano: 21-03-2011 00:00

Wracamy do tematu olejów przekładniowych. Tym razem skupimy się na funkcjach, zasadach doboru i specyfikacjach tych olejów. Publikacja, którą oddajemy do Państwa rąk ma dostarczyć bardzo podstawowej wiedzy i pomóc w rozwiązywaniu problemów w własnym zakresie czy też z pomocą naszego specjalisty. Autorami podręcznika są Marek Dębiński, Piotr Niemiec, Rafał Mirek i Sławomir Poszelężny.

Dziękujemy za zainteresowanie, zachęcamy do zgłaszania własnych obserwacji i problemów, z jakimi spotykają się Państwo w swojej pracy. Być może nie tylko staną się one kanwą kolejnego odcinka, ale i wspólnie znajdziemy rozwiązania nurtujących Państwa problemów. Eksperci z serwisu Olejowego i działu rozwoju konsultują dziś kilkaset fabryk w kilkunastu krajach.

Wieloletnie doświadczenie Serwisu Olejowego LOTOS OIL SA wskazuje jednoznacznie, że dostępność wiedzy na temat środków smarnych i ich stosowania cechuje pewna nierównowaga. Jeden obszar stanowią dostępne obszerne publikacje poradnikowe a także akademickie, a z drugiej wydawnictwa producentów obejmujące niewiele ponad katalog produktowy. Często i wiemy to z praktyki wyjaśnienia domagają się sprawy proste, ale ważne, mające w danej sytuacji konsekwencje ilościowe, kosztowe i jakościowe. Smarowanie było i będzie i nie miejmy, co do tego złudzeń wiedzą nabywaną w którejś tam kolejności w palecie przedmiotów niezbędnych specjaliście od utrzymania ruchu.


Funkcje olejów przekładniowych

Przemysłowe oleje przekładniowe muszą spełniać następujące zadania:
- przenosić moc
- zmniejszać tarcie i zużycie
- odprowadzać ciepło tarcia
- odprowadzać produkty zużycia ze strefy tarcia
- zmniejszać wibrację i hałas
- chronić przed korozją
- chronić przed pittingiem

Aby spełnić te zadania przemysłowe oleje przekładniowe powinny charakteryzować się właściwościami poniższymi fizykochemicznymi.

Lepkość

Oleje przekładniowe przemysłowe do przekładni obudowanych najczęściej stosuje się w klasach lepkości ISO VG 68-1000. Do przekładni zębatych otwartych stosuje się oleje o dużych i bardzo dużych lepkościach. Film olejowy w przekładniach przemysłowych jest narażony na działanie dużych sił ścinających oraz wysokich nacisków jednostkowych. Im większa jest lepkość oleju, tym trudniej wycisnąć go ze smarowanych powierzchni, co prowadzi do smarowania granicznego a w efekcie do zatarcia. Zbyt duża lepkość nie może być stosowana ze względu na zwiększenie oporów tarcia wewnętrznego, stratę energii oraz wzrost temperatury oleju a co za tym idzie przyspieszenie procesów jego starzenia.

Właściwości przeciwkorozyjne i przeciwrdzewne

Korozja stalowych zębów przekładni spowodowana jest obecnością kwaśnych produktów utleniania oleju oraz wodą obecną w układzie. Niektóre dodatki EP mogą powodować korozję na elementach wykonanych ze stopów brązu. Dopierając olej do układu należy pamiętać o szczególnych właściwościach dodatków uszlachetniających.

Odporność termooksydacyjna

Pogorszenie podstawowych parametrów fizykochemicznych oleju może nastąpić poprzez wzrost stężenia produktów utleniania oleju, które powstają na skutek lokalnych wzrostów temperatury, obecności wody w układzie oraz elementów zużycia przekładni działających, jako katalizatory procesu utleniania. Aby nie dopuścić do starzenia oleju musi zostać poprawiona odporność termooksydacyjna poprzez obecność inhibitorów utleniania.

Właściwości deemulgujące

Olej przekładniowy powinien charakteryzować się dużą odpornością na emulgowanie ze względu na możliwość przedostania się do układu wody (praca w środowisku wodnym, kontakt oleju w układach technologicznych z emulsjami wodnymi). Dobre właściwości deemulgujące oleju powstają dzięki obecność u składzie oleju odpowiednio dobranych dodatków.

Kompatybilność z uszczelnieniami

Każdy olej przekładniowy powinien być kompatybilny z uszczelnieniami, aby nie dochodziło do pęcznienia, kurczenia lub uszkodzenia uszczelnień, a co za tym idzie wycieków oleju i przedostawania się do przekładni niepożądanych elementów z otoczenia.

Odporność na pienienie

Smarowanie pianą nie jest pożądanym sposobem rozdzielenia powierzchni trących i powstawania trwałego filmu olejowego. Nadmierne pienienie przyspiesza również degradację oleju. Końcowy użytkownik powinien mieć na uwadze tą niezbyt przyjazną przypadłość dopierając olej do swojej przekładni.

Dobór oleju do przekładni

Aby dobrać olej do przekładni przemysłowej muszą zostać wzięte pod uwagę następujące kryteria doboru:
• typ przekładni
• prędkość obrotowa
• stopień redukcji
• zakres temp. pracy (min., max.)
• przenoszona moc
• powierzchnia styku zębów
• charakterystyka obciążeń
• sposób sterowania
• zawartość wody w oleju
• możliwość wycieków


Specyfikacje OEM olejów przekładniowych

Dokładne specyfikacje dla olejów przekładniowych zostały opisane w rozdziale V Podręcznika smarowego.
Głównym standardem jest DIN 51517 cz.3, który zawiera testy:

• Deemulgowalność (ASTM D 1401, IP-19)
• Utlenianie (ASTM D 2893B)
• FAG FE8 zużycie łożyska (wałeczkowe, max 30 mg zmiany masy)
• Uszczelnienie SRE- NBR 28
• Test FZG
• Badanie działania korodującego na płytkach z miedzi (ASTM D 130)
• Pienienie (ASTM D892)

Pozostałe specyfikacje:

AGMA 9005-D94 i 9005–E02 oleje EP
- niewymagane badanie Timken
- powiązanie wartości testu utleniania i deemulgujących z klasami lepkości.
US Steel 224
Renk…zgodny z DIN 51517-3
David Brown …S1.53.101
Flender…ogólne zastosowania przemysłowe
- extra wymagania dla uszczelnień
- wymagania dla smarowania przekładni elektrowni wiatrowych
Hansen …ogólne zastosowania przemysłowe
- wymagania dla smarowania przekładni elektrowni wiatrowych
Muller Weingarten …przekładnie pras hydraulicznych


Czytelników naszego „Podręcznika Smarowniczego” zachęcamy do zachęcamy do zgłaszania własnych obserwacji i problemów, z jakimi spotykają się Państwo w swojej pracy na adres: lotosoil.serwis@lotosoil.pl

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Podręcznik Smarowniczy LOTOS OIL (cz. VII)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.229.124.74
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!