Produkcja samochodów osobowych w Polsce utrzymuje się na wysokim poziomie. W październiku wyprodukowano ich 52 599, o 19,34 proc. więcej w porównaniu z październikiem ubiegłego roku i o niecałe 7 proc. więcej niż we wrześniu br. - podał w czwartek instytut Samar.
Zaledwie 6,14 proc. produkcji (26 288 aut) trafiło na rynek krajowy. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego, jest to o ok. 44 proc. mniej - wynika z badań Samaru.
Największym producentem aut w Polsce jest Fiat. Jego udział w produkcji całkowitej samochodów osobowych na koniec października wyniósł 52,72 proc. Drugą pozycję, z 22,96-proc. udziałem, zajmuje Opel, a trzecią Volkswagen - 16,75 proc. Na pozycji czwartej znajduje się FSO z udziałem 7,5-proc. Udział firmy Intrall, producenta samochodów Honker, wynosi 0,1 proc.
Wśród produkowanych w Polsce modeli pierwszą pozycję po dziesięciu miesiącach, z blisko 43-proc. udziałem w całości produkcji, ma Fiat Panda. Dalsze miejsca w kolejności zajmują: Opel Astra - 13,6 proc. udziału, Volkswagen Caddy - 11,8 proc., Fiat Seicento - 9,8 proc., Opel Agila - 7,7 proc., FSO Lanos - 7,1 proc., VW Transporter - 5 proc., Opel Zafira - 1,6 proc. oraz FSO Matiz - 0,3 proc.
W październiku produkcja samochodów dostawczych nieznacznie spadła w porównaniu do września. Zbudowano 7 016 takich pojazdów, o 11,6 proc. mniej w stosunku do października roku ubiegłego i o 8 proc. mniej niż we wrześniu 2005 r. - wynika z badań Samaru.
Utrzymuje się popyt na pojazdy dostawcze z Polski (VW Caddy, Fiat Panda Van, VW Transporter, itd.) na zagranicznych rynkach. Ponad 90 proc. produkcji wysyłane jest na eksport. Prymat dzierży Volkswagen, który w październikowej produkcji całkowitej zdobył 81,7 proc. udziału. Na drugiej pozycji jest Fiat z 16,2-proc. udziałem.
Jeżeli chodzi o wytwarzane w Polsce modele aut dostawczych, to największym zainteresowaniem klientów, zarówno na rynku polskim, jak i za granicą, cieszy się VW Caddy. Jego udział w produkcji wynosi ponad 66 proc. Tuż za nim plasuje się drugi model VW - Transporter - z 15-proc. udziałem. Na trzeciej pozycji jest Fiat Panda Van. Udział tego modelu w produkcji całkowitej samochodów dostawczych na rynku polskim wyniósł na koniec października 12,1 proc.