Pomoc publiczna w Polsce na działalność transportową i logistyczną

Pomoc publiczna w Polsce na działalność transportową i logistyczną

Branża transportowa na przestrzeni ostatnich lat znacznie się rozwijała. Stale zwiększa się liczba przewożonych ładunków, firmy przewozowe powiększają swoje tabory. W zasadzie każda dziedzina transportu odnotowuje znaczny wzrost.

Przedsiębiorcy rozszerzają swoją działalność, oferują coraz więcej usług i planują rozwój firm poprzez zakup taboru i akwizycje. Wpływ na to ma przede wszystkim szybki rozwój gospodarczy, lokowanie w Polsce inwestycji zagranicznych i korzystne umiejscowienie naszego kraju na przecięciu szlaków transportowych Europy. Największą barierą dla dynamicznego rozwoju branży jest niedoinwestowana infrastruktura transportowa, która przez całe lata, będąc w rękach państwa, była bardzo zaniedbywana.

Wraz z wejściem Polski do UE, a w szczególności z uruchomieniem nowej perspektywy finansowej na lata 2007 - 2013 pojawiła się szansa na dofinansowanie prywatnych przedsięwzięć transportowych.

Takie dofinansowanie można uzyskać m.in. z funduszy europejskich zarządzanych bezpośrednio przez Komisję Europejską (Marco-Polo II) oraz Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zarządzanego przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.

Program krajowy oferuje dofinansowanie dla przedsiębiorców prywatnych prowadzących działalność w sektorze transportu na rozwój transportu intermodalnego, czyli m.in. budowę i rozbudowę infrastruktury wchodzącej w skład kolejowych lub morskich terminali kontenerowych, budowę i rozbudowę centrów logistycznych zlokalizowanych w porcie morskim lub na linii kolejowej, zakup wyposażenia terminala lub centrum służącego zarządzaniu. Przedsiębiorcy ubiegający się o dofinansowanie mogą otrzymać zwrot od 30% do 50% kosztów kwalifikowanych projektu, pod warunkiem jednak, że będą realizować projekt o wartości nie mniejszej niż 20 milionów złotych.

W ramach PO IiŚ dostępne jest również dofinansowanie m.in. na wdrażanie projektów w zakresie transportu drogowego, morskiego, wodnego śródlądowego, intermodalnego i logistyki związane z zarządzaniem flotą pojazdów, bezpieczeństwem ruchu, informacją dla podróżnych, śledzeniem ładunków, zbieraniem i przetwarzaniem danych. W zakresie ww. projektów refundacja w wysokości od 30% do 50% przewidziana jest na realizację projektów pilotażowych lub wdrożeniowych o wartości co najmniej 8 milionów zł lub opracowanie studiów wykonalności o wartości o wartości co najmniej 2 milionów zł. Rozpoczęcie naboru wniosków planowane jest na koniec bieżącego roku lub na początek przyszłego.

Łącznie na wszystkie ww. działania przewidziany jest budżet w wysokości ponad 400 milionów euro. Pozwala to liczyć na dofinansowanie większej ilości projektów niż do tej pory, kiedy w latach 2004 - 2006, np. w zakresie transportu intermodalnego dofinansowanie otrzymał tylko jeden projekt - Euroterminal w Sławkowie.

Przedsiębiorcy świadczący międzynarodowe usługi transportowe czy posiadający międzynarodowe struktury transportowo-logistyczne również mają szansę pozyskać dotacje na swoją działalność. Unia Europejska, stawiając sobie za priorytet efektywny i zrównoważony rozwój na terenie Wspólnoty Europejskiej, przeznaczyła na lata 2007-2013 400 milionów EUR na dofinansowanie międzynarodowych projektów, których wynikiem będzie redukcja przewozu ładunków transportem drogowym, rozwój transportu intermodalnego oraz zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne. Szanse na pozyskanie wsparcia w ramach Programu Marco Polo II będą miały projekty o dużym zasięgu terytorialnym, które w efekcie wprowadzą istotne zmiany w zakresie wpływu na środowisko. Efekt środowiskowy projektu mierzony będzie ilością transportu drogowego, którego udało się uniknąć lub który zastąpiono innym rodzajem transportu, w tym transportem kolejowym lub żeglugą przybrzeżną czy śródlądową.

Beneficjentami w ramach Programu mogą być wyłącznie podmioty komercyjne z krajów członkowskich "bliskich" krajów trzecich, w tym z krajów EEA-EFTA. Projekt powinien być realizowany we współpracy przez co najmniej 2 niezależne podmioty z 2 różnych krajów, w tym co najmniej jeden powinien być z kraju członkowskiego. Należy zaznaczyć, iż w ramach Programu nie będzie można dofinansować projektów stricte infrastrukturalnych czy też badawczych. Dotacje przeznaczone są na uruchomienie lub rozwój usług transportowych lub reorganizację struktury transportowo-logistycznej współpracujących podmiotów. Przykładem projektu idealnie wpisującego się w założenia programowe będzie uruchomienie stałego połączenia w ruchu morskim, rozwój nieprzerwanej międzynarodowej usługi przewozu kolejowego czy też uruchomienie usługi szybkobieżnych pociągów towarowych w połączeniach międzynarodowych.

Co roku w ramach Programu dofinansowanie pozyskuje około 20 projektów ze 100 złożonych. W tym gronie znalazły się również projekty z udziałem polskich przedsiębiorstw. M.in. w roku 2004 dofinansowany został projekt polsko-włoski, którego celem było uruchomienie usługi transportu kolejowego dla rynku motoryzacyjnego na trasie z północno-zachodnich Włoch do Polski południowej. W roku 2006 dofinansowanie pozyskał kolejny projekt z polskim udziałem, związany z utworzeniem przybrzeżnej sieci transportowej, obejmujący Holandię, Francję, Niemcy i Polskę. W roku 2007 dofinansowanie unijne dla pojedynczego projektu sięgnęło około 5 milionów EUR. Wartość dotacji sięga zazwyczaj do 30% kosztów, które kwalifikują się do wsparcia w ramach Programu.

Marco Polo II, z uwagi na swoją specyfikę oraz warunek międzynarodowości projektu jest programem wymagającym, w którym biorą udział bardzo konkurencyjne projekty. Charakter konkursowy programu sprawia, iż projekty wymagają bardzo starannego przygotowania. Największe szanse uzyskania dofinansowania mają projekty duże, kompleksowe, obejmujące długie odcinki szlaków transportowych.

Dla zainteresowanych podmiotów interesująca będzie informacja, że kolejna runda aplikacyjna Programu otwarta zostanie na początku roku 2009. Potencjalni beneficjenci mają zazwyczaj parę miesięcy na przygotowanie i złożenie aplikacji.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pomoc publiczna w Polsce na działalność transportową i logistyczną

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.221.156
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!