PARTNERZY PORTALU

Przemysł 4.0. Robotyzacja i automatyzacja a problemy z zatrudnieniem

Przemysł 4.0. Robotyzacja i automatyzacja a problemy z zatrudnieniem
W USA i wielu krajach europejskich średnie pensje tkwią w stagnacji, mimo że gospodarki te odzyskały wzrost PKB i niskie wskaźniki bezrobocia Fot. Fotolia

Automatyzacja, technologie informatyczno-komunikacyjne i sztuczna inteligencja zmieniają gospodarkę i rynek pracy - coraz częściej zastępując ludzi. Czy świat ulegnie przez to jeszcze większej polaryzacji?

  • Postępom kolejnej rewolucji przemysłowej towarzyszą obawy o miejsca pracy i... analogie historyczne. Wszak 200 lat temu luddyści rozbijali maszyny tkackie w proteście przeciw technice odbierającej im chleb.
  • Średnio na świecie na tysiąc pracowników zatrudnionych w przemyśle przypada ponad sześć robotów (dokładnie 6,5) - szacuje Międzynarodowa Federacja Robotyki. U liderów (Korea Południowa i Japonia) wskaźnik ten wynosi odpowiednio 45 i 34.
  • Inteligentna sprzedaż zwiększa wydajność i skraca czas pracy zespołów sprzedaży i obsługi klientów. Z badań Deloitte Digital wynika, że 80 proc. oddziałów korzystających z metod opartych na AI powiększyła produktywność przedstawicieli handlowych, a 74 proc. notuje wzrost sprzedaży. 
  • Technologia jest głównym "zabójcą" zatrudnienia w przemyśle wytwórczym.

Najnowsze technologie związane przede wszystkim z cyfryzacją wpływają już teraz na kondycję niektórych branż przemysłu i sektorów gospodarki. Procesy te przebiegają w różnym tempie związanym przede wszystkim ze stopniem dojrzałości gospodarki, jej możliwościami inwestycyjnymi i kulturą innowacji, ale trend jest wyraźny, a jego kluczowe znaczenie - niekwestionowane.

Zrozumieć technologię

Nie przypadkiem cyfryzacja i implementacja nowych technologii w produkcji i sprzedaży to główne obszary, w których firmy konsultingowe wspierają dziś klientów.

- Nie chodzi o kwestie techniczne, lecz pytanie, jak mądrze w nie inwestować, by zyskać przewagę konkurencyjną - wskazuje Marcin Purta, partner zarządzający McKinsey & Company, globalnej firmy doradztwa strategicznego i operacyjnego.

Wyzwanie polega bowiem nie na rozwiązaniu problemów technicznych (w czym może pomóc firma informatyczna), lecz zrozumieniu, w jaki sposób technologie mogą przynieść wartość biznesową, jak na ich wprowadzenie przygotować organizację.

Podobnie sprawy ujmuje Piotr Łuba, partner zarządzający działem doradztwa biznesowego w firmie doradczej PwC.

- Niektórzy menedżerowie sięgają po nowe technologie, bo widzą w nich możliwość poprawy dostępu do klientów, czasami zmiany warunków działania i modelu biznesowego - mówi. - Ale wielu właścicieli firm budzi się rano z przerażeniem, że ktoś inny wykorzysta technologię, aby ich wyrzucić z rynku.

Klient i robot

Inteligentna sprzedaż zwiększa wydajność i skraca czas pracy zespołów sprzedaży i obsługi klientów. Z badań Deloitte Digital wynika, że 80 proc. oddziałów korzystających z metod opartych na AI powiększyła produktywność przedstawicieli handlowych, a 74 proc. notuje wzrost sprzedaży.

Sztuczna inteligencja pozwala firmom m.in. budować trwałą i pogłębioną relację z konsumentami. To możliwe, bo systemy, których fundamentem jest AI, mogą w czasie rzeczywistym gromadzić informacje o klientach, a nawet podejmować z nimi indywidualny dialog.

Dlatego analitycy Deloitte stwierdzają, że AI wywróci dotychczasowe modele biznesowe. Przełom w technologii cloud, social media oraz technologie mobilne dały klientom dostęp do informacji, ale także możliwości wyboru i elastyczność na skalę dotychczas niespotykaną.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Przemysł 4.0. Robotyzacja i automatyzacja a problemy z zatrudnieniem

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.184.215
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Wydanie 1/2021

ARCHIWUM  •  PRENUMERATA  •  REDAKCJA

WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!