PARTNERZY PORTALU

Przemysł nie z tej ziemi

Przemysł nie z tej ziemi
  • Autor: Nowy Przemysł (Wojciech Kwinta)
  • Dodano: 29-12-2016 07:00

Sektor kosmiczny jednym z filarów polskiej gospodarki? A dlaczego nie..? Gra jest warta świeczki!

Według Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) każde euro wnoszone w formie narodowej składki do jej kasy przynosi zwrot od 0,84 do 5,5 euro. Raport Space Foundation z 2015 r. informuje, że obroty globalnego rynku kosmicznego sięgają 330 mld dol., a dynamika jego wzrostu aż 9 proc. W trzech czwartych jest on już domeną firm prywatnych.

W "Kompleksowym programie wsparcia sektora technologii kosmicznych w Polsce", przygotowanym przez Agencję Rozwoju Przemysłu, wyczytamy, że u nas tempo jego wzrostu jest jeszcze wyższe. Choć trzeba przyznać, że to między innymi dzięki temu, iż startowaliśmy niemal od zera. Przedsiębiorstwa należące do tej branży osiągają nawet kilkukrotnie większą wydajność niż te z innych sektorów. Jedno stanowisko pracy w sektorze skutkuje średnio 2,5 miejscami poza nim. A powstające innowacyjne rozwiązania przynoszą korzyści całej gospodarce.

Rynek


Według OECD, łączne nakłady 40 państw najbardziej zaangażowanych w badania kosmosu w roku 2013 przekroczyły 64 mld dol. Grubo ponad połowę tej kwoty wydali Amerykanie. W czołówce są jeszcze Chińczycy, Rosjanie, Hindusi i Japończycy. W Unii Europejskiej najwięcej pieniędzy na projekty kosmiczne wydają Francuzi, Niemcy i Włosi. My na tym tle wypadamy mizernie z nakładami poniżej 81 mln dol. To zaledwie 0,0089 proc. naszego PKB. Dla porównania: we Francji ten wskaźnik wynosi 0,1 proc., a w Stanach Zjednoczonych - 0,23 proc.

Polskie przedsiębiorstwa tworzące sektor kosmiczny to jednak w znakomitej większości nowicjusze. Co nie oznacza, że powinniśmy popadać w kompleksy. Oto firma audytorska Grand Thorton oceniła na podstawie danych z 2014 roku, że wartość polskiego rynku waha się pomiędzy 7,3 a 12,5 mld zł, przy czym ta pierwsza liczba dotyczy tylko tego obszaru, w którym bez rozwiązań i usług branży kosmicznej, takich jak GPS i łączność satelitarna, obejść się nie sposób. Druga obejmuje spółki wykorzystujące technologie kosmiczne, ale mogące działać i bez nich - to między innymi linie lotnicze, producenci elektronarzędzi, odżywek sportowych czy czujników gazu i dymu.

Największy, 58-procentowy udział w rynku, mają firmy tworzące segment "downstream" - zajmują się przesyłaniem sygnałów satelitarnych i przetwarzaniem danych dla potrzeb komercyjnych. Jedna trzecia to "upstream" - spółki, które w ramach programów państwowych między innymi budują rakiety, silniki i satelity. 9 proc. przypada na usługi operatorów satelitarnych zbierających i przesyłających dane do sektora publicznego oraz udostępniające je przedsiębiorstwom.

Rośniemy


Polskie spółki uczestniczą już w realizacji projektów ESA. Często są podwykonawcami większych firm. Rzadziej zdobywają zamówienia samodzielnie. Ale tu także można już wskazać interesujące przykłady. Wśród nich repozytorium danych satelitarnych i chmura obliczeniowa EO Cloud oraz program SAT-AIS-PL związany z budową pierwszego polskiego satelity przemysłowego. Oba projekty prowadzą konsorcja, którym lideruje Creotech Instruments.

- To najlepsza droga dla polskich firm podejmujących większe projekty. Dążymy też do akceleracji spółek z innowacyjnymi pomysłami - komentuje Jacek Kosiec, dyrektor programu kosmicznego w Creotechu.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Przemysł nie z tej ziemi

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.170.171
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Wydanie 1/2021

ARCHIWUM  •  PRENUMERATA  •  REDAKCJA

WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!