Przemysł szklarski: Biznes na piasku

Przemysł szklarski: Biznes na piasku
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Dariusz Malinowski
  • Dodano: 30-04-2008 00:00

Trudno sobie wyobrazić życie bez szkła. W przemyśle samochodowym, meblarskim i w budownictwie przeżywa prawdziwy renesans. Do łask wracają szklane opakowania. Główny problem branży to ceny energii.

Najstarsze przedmioty wykonane ze szkła mają około 3,5 tys. lat. Prawdziwym przełomem w wykorzystaniu szkła było jego zastosowanie w przemyśle garncarskim, a następnie formowanie za pomocą długich rurek (tzw. piszczeli). Dzisiaj formowane ręcznie szkło jest wizytówką wielu firm, a ręcznie wytwarzane szklanki, dzbany czy kielichy osiągają najwyższą cenę.

Szkło i wyroby szklane produkuje w Polsce ok. 100 zakładów. Z grubsza wytwórców szkła można podzielić na producentów szkła gospodarczego i technicznego (prawdziwy potentat to Grupa Krosno) oraz wytwórców szkła płaskiego i budowlanego (np. posiadający swój zakład w Sandomierzu angielski Pilkington stanowiący część NSG Group czy też Polfloat Saint-Gobain w Dąbrowie Górniczej). Kolejna grupa to wytwórcy szkła artystycznego (bardzo często to również szkło użytkowe).

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Przemysł szklarski: Biznes na piasku

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.201.96.43
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!