PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Przewidywalność i stabilizacja w sektorze elektroenergetycznym

Autor: Dariusz Ciepiela
05-10-2007 00:00 |  aktualizacja: 05-10-2007 18:03
Przewidywalność i stabilizacja w sektorze elektroenergetycznym
Prof . Władysław Mielczarski, Politechnika Łódzka, European Energy Institute: rynek potrzebuje promocji

Otwarcie rynku od 1 lipca 2007 r. jest zabiegiem formalnym, dotyczącym tylko grupy odbiorców bytowych. Inni odbiorcy mogli z rynku energii elektrycznej korzystać już wcześniej. 

Powstanie rynku detalicznego, bo rynek hurtowy w zakresie ograniczonym przez KDT istnieje już od dawna, wymaga spełnienia kilku warunków, takich jak: dotarcie z informacją o możliwościach rynkowych do odbiorców oraz standaryzacja procedur zmiany sprzedawcy energii elektrycznej - tak, aby nie była ona kosztowna i uciążliwa. 

Większość odbiorców, szczególnie małych, nie wie o otwarciu rynku. Konieczne jest dotarcie do tych odbiorców z informacją o możliwościach zmiany sprzedawcy i płynących z tego korzyściach. Ważną rolę do odegrania ma Urząd Regulacji Energetyki. Konieczne jest, aby urząd ten opracował prostą broszurę z informacją rynkową dla odbiorców energii elektrycznej. Broszura taka powinna zostać rozesłana do wszystkich odbiorców wraz z rachunkami za energię elektryczną. Pożyteczne byłoby uruchomienie przez URE "call center" dla odbiorców energii, gdzie mogliby oni uzyskać poradę, jak skorzystać z rynku energii elektrycznej. 

Niezbędne jest też dotarcie z bezpośrednią informacją o rynku energii elektrycznej do jej małych i średnich odbiorców. Można to zrobić poprzez cykl konferencji dla stowarzyszeń, różnego rodzaju sektorów oraz dla samorządów. Gminy są właścicielami wielu obiektów, dla których kupują energię elektryczną. Skorzystanie przez gminy z rynku energii z pewnością nie tylko obniży koszty ich funkcjonowania, ale będzie przykładem dla innych. 

Konieczne są również proste i niedyskryminujące procedury, pozwalające zmienić sprzedawcę energii elektrycznej. Niezbędne jest instalowanie liczników elektronicznych. Tylko one pozwalają odbiorcom na kształtowanie kosztów zakupu energii poprzez odpowiednie zarządzanie odbiorami. Przekazanie informacji odbiorcom, w jaki sposób korzystać z energii elektrycznej, kiedy jest ona tania i jak ograniczać jej zużycie, kiedy jest droga, wymaga również akcji informacyjnej. 

Niezbędne jest również jak najszybsze odchodzenie od taryf na energię elektryczną, a tam, gdzie one jeszcze istnieją, takie ich kształtowanie, aby odzwierciedlały zróżnicowane koszty produkcji energii elektrycznej w czasie niskiego i wysokiego zapotrzebowania. 

Z promocją rynku nie należy czekać na rozwiązanie kontraktów długoterminowych. Rynek ten zależy od determinacji odbiorców w korzystaniu z uprawnień, jakie otrzymali oraz od łatwych do realizacji procedur zmiany sprzedawcy

Oczekiwane zmiany w sektorze elektroenergetycznym nadchodzą bardzo powoli: wydzielenie większości operatorów systemów dystrybucyjnych nastąpiło w ostatniej chwili, tworzenie grup energetycznych napotyka na liczne przeszkody, a faktyczne uwolnienie rynku nastąpi... nie wiadomo kiedy.

W Programie dla elektroenergetyki napisano, że "programy restrukturyzacyjne i prywatyzacyjne dla sektora elektroenergetycznego realizowane od połowy lat 90. nie przyniosły efektów w postaci rzeczywistej konkurencji i poprawy efektywności. Do głównych przyczyn takiego stanu rzeczy należy zaliczyć brak systemowego rozwiązania problemu kontraktów długoterminowych oraz brak jednomyślności w ramach rządu i konsekwencji we wdrażaniu programów: ani rządowi z lat 1997-2001 nie udało się zrealizować zapowiedzi prywatyzacyjnych, ani rządom z lat 2001-2005 nie udało się zrealizować planów konsolidacyjnych".

Rządy koalicji kierowanej przez Prawo i Sprawiedliwość wprowadziły znaczące zmiany: stworzono grupy energetyczne, uchwalono ustawę o rozwiązaniu KDT. Niejako przy okazji doszło do formalnego formalnego uwolnienia rynku energii. Brak jednak dalszych działań.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Prof . Władysław Mielczarski, Politechnika Łódzka, European Energy Institute: rynek potrzebuje promocji

Otwarcie rynku od 1 lipca 2007 r. jest zabiegiem formalnym, dotyczącym tylko grupy odbiorców bytowych. Inni odbiorcy mogli z rynku energii elektrycznej korzystać już wcześniej. 

Powstanie rynku detalicznego, bo rynek hurtowy w zakresie ograniczonym przez KDT istnieje już od dawna, wymaga spełnienia kilku warunków, takich jak: dotarcie z informacją o możliwościach rynkowych do odbiorców oraz standaryzacja procedur zmiany sprzedawcy energii elektrycznej - tak, aby nie była ona kosztowna i uciążliwa. 

Większość odbiorców, szczególnie małych, nie wie o otwarciu rynku. Konieczne jest dotarcie do tych odbiorców z informacją o możliwościach zmiany sprzedawcy i płynących z tego korzyściach. Ważną rolę do odegrania ma Urząd Regulacji Energetyki. Konieczne jest, aby urząd ten opracował prostą broszurę z informacją rynkową dla odbiorców energii elektrycznej. Broszura taka powinna zostać rozesłana do wszystkich odbiorców wraz z rachunkami za energię elektryczną. Pożyteczne byłoby uruchomienie przez URE "call center" dla odbiorców energii, gdzie mogliby oni uzyskać poradę, jak skorzystać z rynku energii elektrycznej. 

Niezbędne jest też dotarcie z bezpośrednią informacją o rynku energii elektrycznej do jej małych i średnich odbiorców. Można to zrobić poprzez cykl konferencji dla stowarzyszeń, różnego rodzaju sektorów oraz dla samorządów. Gminy są właścicielami wielu obiektów, dla których kupują energię elektryczną. Skorzystanie przez gminy z rynku energii z pewnością nie tylko obniży koszty ich funkcjonowania, ale będzie przykładem dla innych. 

Konieczne są również proste i niedyskryminujące procedury, pozwalające zmienić sprzedawcę energii elektrycznej. Niezbędne jest instalowanie liczników elektronicznych. Tylko one pozwalają odbiorcom na kształtowanie kosztów zakupu energii poprzez odpowiednie zarządzanie odbiorami. Przekazanie informacji odbiorcom, w jaki sposób korzystać z energii elektrycznej, kiedy jest ona tania i jak ograniczać jej zużycie, kiedy jest droga, wymaga również akcji informacyjnej. 

Niezbędne jest również jak najszybsze odchodzenie od taryf na energię elektryczną, a tam, gdzie one jeszcze istnieją, takie ich kształtowanie, aby odzwierciedlały zróżnicowane koszty produkcji energii elektrycznej w czasie niskiego i wysokiego zapotrzebowania. 

Z promocją rynku nie należy czekać na rozwiązanie kontraktów długoterminowych. Rynek ten zależy od determinacji odbiorców w korzystaniu z uprawnień, jakie otrzymali oraz od łatwych do realizacji procedur zmiany sprzedawcy  

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


31 879 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

589 915 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.