PARTNERZY PORTALU

Robotyzacja polskiego przemysłu: bariera w finansach i w mentalności

W nieco ponad połowie przedsiębiorstw inwestycja w roboty zwraca się w okresie nie dłuższym niż dwa lata, a tylko 7 proc. firm ocenia, że na zwrot z inwestycji trzeba poczekać dłużej niż cztery lata. Fot. PTWP (Andrzej Wawok)
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Raport Specjalny (Piotr Apanowicz)
  • Dodano: 06-10-2017 06:16

Wystarczy spróbować, by się przekonać - to najważniejszy wniosek z badań Instytutu Analiz i Prognoz Gospodarczych, traktujących o wpływie robotyzacji na konkurencyjność polskich przedsiębiorstw. Problem w tym, że próbują nieliczni...

Jak wynika z szacunków firmy Markets and Markets Research, wartość globalnego rynku robotów przemysłowych wynosiła w 2016 r. ok. 4 mld dol. W roku bieżącym ma wzrosnąć o 15 proc. - do 4,6 mld dolarów, a do roku 2019 o kolejne 24 proc. Co ciekawe, jeszcze szybciej rozwija się segment tzw. robotów współpracujących (collaborative robots), czyli cobotów. Ich sprzedaż do 2019 r. może przekroczyć miliard dolarów (w porównaniu do 266 mln w ubiegłym roku).

Z kolei według najnowszych dostępnych danych Międzynarodowej Federacji Robotyki (IFR) w 2015 r. sprzedaż robotów przemysłowych urosła o 15 proc., dochodząc na świecie do blisko 254 tys. sztuk.

IFR wstępnie ocenia, że w minionym roku rynek powiększył się o kolejne 14 proc., tj. do 290 tys. sprzedanych sztuk (190 tys. przypadało na Azję, 54 tys. na Europę, a 40 tys. na Stany Zjednoczone). W 2019 r. globalna sprzedaż robotów przemysłowych ma wynieść już 414 tys. sztuk, czyli o blisko 43 proc. więcej niż w 2016 r. Z tego aż 285 tys. znajdzie nabywców w Azji (skok o połowę w porównaniu do roku 2016), 69 tys. w Europie (przyrost o 28 proc.), a 50 tys. w USA (wzrost o jedną czwartą).

A zatem rynek azjatycki już w minionym roku "odpowiadał" za ponad dwie trzecie globalnego rynku robotów przemysłowych, a do 2019 r. udział tego regionu przekroczy 70 proc.! Nieznacznie zmniejszy się za to udział Starego Kontynentu, który w 2016 r. miał 19 proc. tego rynku - za trzy lata ma to już być ok. 17 proc. Stracą również USA (spadek z 14 do 12 proc.).

Niekwestionowanym liderem rynku robotów przemysłowych pozostają Chiny, w których już w 2015 r. zakupiono więcej tych urządzeń niż w całej Europie, a wstępne szacunki na rok 2016 mówią o 90 tys. robotów (niemal jedna trzecia globalnego rynku). W 2019 r. w Chinach sprzedaż robotów prognozuje się na 160 tys. sztuk, czyli prawie 39 proc. wszystkich tego typu urządzeń na świecie.

W dalszej części tekstu, jak sytuacja przedstawia się w Polsce

4Buildings - nowe wydarzenie branży budowlanej w Polsce i cztery niezależne konferencje o najważniejszych trendach w budownictwie XXI wieku - już 15-17 listopada w Katowicach. Zarejestruj się teraz!

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Robotyzacja polskiego przemysłu: bariera w finansach i w mentalności

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.231.21.123
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!