PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rodzina, przyjaciele, naiwni entuzjaści. To nie wystarczy, by wystartować z biznesem

Autor: Jakub Prokop
27-05-2018 06:00 |  aktualizacja: 26-05-2018 22:56
Rodzina, przyjaciele, naiwni entuzjaści. To nie wystarczy, by wystartować z biznesem

Szczególną metodą finansowania, niezależną od fazy rozwoju, jest crowdfunding, czyli zbiórka drobnych wpłat od społeczności w zamian za obietnicę dostarczenia produktu lub udział w przyszłych zyskach czy w firmie

Fot. NP

Kapitałem start-upów są przede wszystkim pomysły i zaangażowanie założycieli. Po ten pieniężny trzeba dotrzeć do ludzi, funduszy i instytucji skłonnych zainwestować posiadane zasoby. Jak wybrać źródło i formę wsparcia?

  • Najbardziej oczywistym źródłem funduszy na założenie start-upu są własne oszczędności, zwykła pożyczka oraz tzw. FFF (family, friends, fools - ang. rodzina, przyjaciele, "naiwni entuzjaści"). Cała kategoria tych "pierwotnych" źródeł nazywana jest bootstrapping i, wbrew pozorom czy wyobrażeniom, stanowi istotną część start-upowego kapitału i w Polsce, i na świecie.
  • Z własnych środków utrzymuje się 68 proc. badanych start-upów - wynika z raportu "Polskie Startupy 2017". Mit "młode firmy działają i rozwijają się za cudze pieniądze" - to zbyt łatwe uogólnienie.
  • Prawda jest bardziej skomplikowana, bo dużo zależy od etapu start-upowego rozwoju. Ze wspomnianego opracowania wynika też bowiem, że 20 proc. młodych firm korzysta z zagranicznego źródła finansowania (akceleratora, anioła biznesu lub funduszu venture capital), a - tu uwaga! - aż 77 proc. start-upów deklaruje chęć pozyskania zewnętrznego źródła finansowania w perspektywie pół roku.
Szczególną metodą finansowania, niezależną od fazy rozwoju, jest crowdfunding, czyli zbiórka drobnych wpłat od społeczności w zamian za obietnicę dostarczenia produktu lub udział w przyszłych zyskach czy w firmie. Do najpopularniejszych platform należą Kickstarter, GoFundMe i Indiegogo, a w Polsce także Wspieram.to, PolakPotrafi i Wspólnicy.pl. Minusem wspomnianego rozwiązania pozostaje to, że wymaga zdobycia... popularności; konieczny jest sprawny marketing, a ciekawy i oryginalnie "sprzedany" projekt musi się dobijać do sporej liczby wspierających

Zalążek w inkubatorze

U zarania, w zalążkowej formie rozwoju biznesu pozyskanie pieniędzy z zewnątrz zwykle nie jest proste. Inne opcje pojawiają się dopiero po osiągnięciu kamieni milowych - ze szczególnym naciskiem na tzw. minimum viable product (prototyp z minimum funkcjonalności).

- Myślę, że opieranie się wyłącznie na własnym kapitale już od początku działalności nie jest dziś możliwe - uważa Patrycjusz Marcinkowski, założyciel start-upu Tosend, nagrodzonego w zeszłorocznym konkursie Start-Up Challenge podczas katowickiego European Start-up Days. - Polska powinna nie tylko inkubować innowacyjne pomysły, ale i dopilnować, by były do końca polskie.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


28 604 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

594 837 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 122 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.