Rynek stacji paliw w Polsce zmieni się nie do poznania

Rynek stacji paliw w Polsce zmieni się nie do poznania
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Piotr Apanowicz
  • Dodano: 21-01-2019 06:00

Wiele wskazuje, że wskutek połączenia PKN Orlen i Grupy Lotos rynek stacji paliw w Polsce czekają największe zmiany od kilku dekad. Pytanie, kto na nich zyska, a kto straci pozostaje otwarte - diabeł tkwi w szczegółach. Karty rozdawać będzie Komisja Europejska.

Pod koniec listopada 2018 r., niespełna dziewięć miesięcy po ogłoszeniu planów wielkiej konsolidacji na krajowym rynku naftowym, płocki koncern złożył w KE roboczą wersję wniosku o zgłoszenie koncentracji przed planowanym przejęciem kontroli kapitałowej nad Grupą Lotos. Prezes Orlenu Daniel Obajtek nie ukrywa, że liczy na decyzję Komisji do końca I półrocza 2019 r. To pozwoliłoby sfinalizować transakcję w III kwartale tego samego roku - zgodnie z pierwotnym harmonogramem.


Połączona, odchudzona sieć?

Do kluczowych niewiadomych należy to, pod jakimi warunkami unijny regulator zgodzi się na wspomniane połączenie. Najprawdopodobniej zalecenia mogą dotyczyć konieczności pozbycia się części stacji paliw, wchodzących w skład sieci obu koncernów.

W końcu września 2018 r. PKN Orlen dysponował w Polsce 1774 stacjami, a Grupa Lotos -488. Razem to niespełna 30 proc. stacji paliw w naszym kraju.

Jednak procentowe pule tych sieci w sprzedaży paliw są wyraźnie wyższe.

*Przeczytałeś ledwie wstęp do artykułu. Cała analiza w strefie premium WNP.PL.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Rynek stacji paliw w Polsce zmieni się nie do poznania

  • OBSERWATOR2 2019-02-19 08:22:42
    Obserwator ma rację, zapędy połączenia Orlenu i Lotosu przy obecnym akcjonariacie to sprzeniewierzenie majątku Państwa i oddanie w obce ręce, Jeżeli chcemy łączyć to może Lotos i PGNiG, tu jest interes Państwa a później można i wchłonąć Orlen
  • obserwator 2019-01-23 19:55:13
    To niezrozumiała do końca decyzja: 1. Skarb Państwa ma w Orlenie poniżej 30 % akcji w w LOTOS powyżej 50%. Dlaczego Skarb Państwa chce mieć mniejszy wpływ na strategiczny przemysł? 2. Nawet połączone Orlen i LOTOS będą małe w porównaniu do wielkich firm na świecie. Praktycznie nie będą się liczyły zwłaszcza, że nie mają dostępu do pól naftowych. 3. Dojdzie do tego najprawdopodobniej konieczność do odsprzedaży części sieci stacji paliw na rynku polskim. PO co? 4. Planowanie wspólnych zakupów ropy jest możliwe obecnie na zasadzie umów i porozumień pomiędzy Orlen i LOTOS. 5. Lepsza byłby synergia pomiędzy Orlen i Grupą Azoty z rozwojem chemii i petrochemii i lokalizacjach Police, Tarnów, Puławy Panowie po co to robicie?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.164.32
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!