PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Samochód naładuje dom, a dom samochód. Ta rewolucja już się w Polsce dzieje

Autor: Magazyn Gospodarczy Nowy Przemysł (Piotr Myszor)
19-05-2019 06:00 |  aktualizacja: 18-05-2019 21:22
Samochód naładuje dom, a dom samochód. Ta rewolucja już się w Polsce dzieje

Samochody elektryczne Innovation AG od roku pracują jako elementy systemu energetycznego firmy

Fot. mat. pras.

To, co samochodowi elektrycznemu pozwala na przejechanie mizernego – w porównaniu z autami spalinowymi – dystansu 150-200 km, wystarczy na ponad dobę zasilania domu jednorodzinnego. Jest więc samochód elektryczny sporym magazynem energii...

  • Baterie samochodu mogą na przykład służyć jako awaryjne źródło prądu, gdy nastąpi przerwa w dostawie prądu.
  • Albo jako magazyn energii stabilizujący sieć prosumentów wytwarzających energię ze źródeł odnawialnych. Autonomiczne, małe, lokalne mikrosieci energetyczne to przecież jeden z rozwojowych trendów energetyki.
  • Od ponad roku samochody jako magazyny energii wykorzystuje Zgorzelecki Klaster Energetyczny. Firmy działające w ramach klastra pracują nad technologiami, które pozwalają bilansować energię z własnych OZE.

– Autonomiczne, małe, lokalne mikrosieci energetyczne łączą czystą technologię wspierającą działalność organizacji z tradycyjną siecią elektryczną – wyjaśnia Michał Ajchel, wiceprezes Pionu Energetyki w Schneider Electric. – Nabywcy energii mogą dzięki nim uzyskać znaczące oszczędności nawet w perspektywie krótkoterminowej. Przede wszystkim dlatego, że izolują swoje urządzenia i chronią przed ryzykiem i stale zmieniającymi się kosztami energii.

Samochód, sieć, dom...

Systemy V2G lub V2H (Vehicle-to-Grid lub Vehicle-to-Home) mogą więc być sposobem na jeszcze większe oszczędności: ich właściciele naładują akumulatory samochodu w dzień, gdy prąd jest tańszy, a wykorzystają je wieczorami do zasilania urządzeń domowych. Tyle że wymaga to oczywiście stworzenia całego systemu pozwalającego włączać samochody w sieć nie tylko jako odbiorniki, ale także jako źródła prądu.

Niedawno jeden z niemieckich operatorów energetycznych – Amprion, rozpoczął z Nissanem współpracę właśnie przy projekcie typu Vehicle-to-Grid. Chodzi o pobieranie do sieci energii z akumulatorów Nissana Leaf. Można to robić poprzez stacje ładowania z wtyczkami Chademo. W Jokohamie działa pokazowa instalacja, w której Leaf jest magazynem energii dla domu zasilanego przez panele fotowoltaiczne. Podobny system, pozwalający wymieniać energię pomiędzy domem a samochodem, pokazała niedawno także Honda.

Mitsubishi natomiast jeszcze w tym roku ma wprowadzić do sprzedaży w Europie i Japonii fotowoltaiczny system Dendo Drive House. Służyć będzie do generowania, przechowywania i udostępniania energii. Teoretycznie pozwoli na całkowite uniezależnienie energetyczne na przykład jednorodzinnego domu.

Mitsubishi Motors Corporation oferuje elektryczne i-MiEV oraz Outlandera PHEV. Planuje wprowadzenie na rynek kolejnych. PHEV to hybrydy typu plug-in, które mają nieco większe baterie niż zwykłe hybrydy. Pozwalają przejechać w trybie elektrycznym kilkadziesiąt kilometrów. Można je ładować z zewnątrz.

W Mitsubishi pracują też nad rozwojem infrastruktury energetycznej; nad systemami V2X łączącymi samochód z infrastrukturą zewnętrzną – na przykład z systemami V2G i V2H, nad gniazdami ładowania 1,500W/230V instalowanymi w samochodzie czy bezpośrednim zasilaniem prądem zmiennym. Nazwa Dendo Drive House pochodzi od japońskich słów DEN – elektryczny i DO – jazda.
Pakiet DDH składa się z pojazdu EV lub PHEV, dwukierunkowej ładowarki, paneli słonecznych, domowej baterii oraz sytemu HEMS (Home Energy Management System). Może obsługiwać gospodarstwa domowe, ale także obiekty biznesowe lub przemysłowe.

W dalszej części artykułu czytaj:
  • Jak Japończycy testują technologie wykorzystania  samochodów jako magazynów energii
  • Jakie osiągnięcia na tym polu mają polskie firmy, a mają...

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (7)

  • Kama 2019-05-19 06:44:51
    " ich właściciele naładują akumulatory samochodu w dzień, gdy prąd jest tańszy, a wykorzystają je wieczorami do zasilania urządzeń domowych." Bzdura !!!
    • Symeon 2019-05-19 08:15:27
      Naładują taniej - bo z paneli foto, wieczorem jako foto nie działa odda do sieci domowej. Natomiast pod warunkiem, że następnego dnia jest niedziela bez handlu - bo już nigdzie nie pojadą:)
      • Zenek 2019-05-24 07:40:14
        Dla mnie akurat to super rozwiązanie. Pojemność aku w nissanie leaf to aktualnie 40 kWh (w tym roku będzie 60kWh) i wystarczy na przebieg ok 300km w trybie jazdy miejskiej. Przeważnie jazda miejska (przykład Wrocław) to max 60km/dzień. Spożycie mojej rodziny 3 os w domu to średnio z roku ok 10 kWh/dobę. Instalacja PV 5kWp w tej chwili (ten tydzień- raczej pochmurny) produkuje średnio 18 kWh dziennie z czego na własne potrzeby zużyję ad hoc ok 20%. Policz sobie bo mi wychodzi że auto jako powerbank to super pomysł. Dodam że nie musimy codziennie jeździć do Wrocławia.
    • Tomek 2019-05-20 09:32:12
      Jasne, że bzdura. Czyje samochody w ciągu dnia stoją w domu? Z przykładów, które znam wszystkie wracają do domu późnym popołudniem i w wieczornym szczycie zostają podłączone do ładowania :)
  • Dariusz 2019-05-20 22:01:57
    Autko elektryczne z trakcji wytwarza tyle samo (o ile nie więcej z powodu wagi) pyłów co samochód spalinowy. A pyły ze spalania - przerzucamy po prostu do... elektrowni. Poza tym sprawność... Silnik spalinowy to ok 40-50%. Produkcja prądu w elektrowniach - podobnie. Jednak do elektromobilka trzeba ten prąd przesłać (sprawność 0,75) przetworzyć do formy przydatnej do zgromadzenia w akumulatorze (sprawność 0,8) naładować akumulator (sprawność 0,55-0,6) i jechać elektromobilkiem (sprawność 0,8). Wystarczy spojrzeć, aby dowiedzieć się, że elektryczny w bilansie ogólnym powoduje powstanie większej chmury pyłów i CO2 niż Star 20... przeniesionej jednak poza miasto.
    • Zenek 2019-05-24 07:43:36
      dolicz pyły z trakcji cystern wożących paliwa po wszystkich stacjach benzynowych. dolicz pyły z trakcji do wożenia po sklepach płynów i olejów których w elektrykach niema.
    • Zenek 2019-05-24 08:56:50
      Dolicz w obliczaniu bilansu i sprawności końcowej elektryka vs benzyniak - energię i emisję rafinacji ropy naftowej. Dolicz energię i emisję zużytą na wyprodukowanie, napędzanie i utylizację środków transportu paliw na stacje benzynowe. Już przy dzisiejszym miksie benzyniaki wypadają tragicznie w tym bilansie. Wprowadzania jakiejkolwiek alternatywy mniej emisyjnej w stosunku do w.brunatnego to dodatkowe pogłębianie przepaści pomiędzy elektrykami a spalinówkami.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.243.26.210
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


26 423 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

0 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 218 ofert w bazie

397 692 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.