Serwis Olejowy - dobry sposób na trudne czasy

Serwis Olejowy - dobry sposób na trudne czasy
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: LOTOS Oil
  • Dodano: 24-09-2010 00:00

W czasach wychodzenia z kryzysu, kiedy sytuacja gospodarcza daleka jest od stabilnego rozwoju, ważne jest pilnowanie kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa. Jednym z najbardziej skutecznych sposobów na pogodzenie oczekiwań księgowych, z potrzebami działów utrzymania ruchu jest usługa Serwisu Olejowego. Dodatkowym elementem takiej współpracy, jest możliwość bezpośredniej wymiany doświadczeń między służbami technicznymi przedsiębiorstwa, a odpowiedzialnymi za produkty smarownicze.

Aby to zrealizować trzeba nowych rynków, nowych kanałów dystrybucji i nowych Klientów zarówno w kraju, jak i zagranicą. Zasada jest prosta, skoro nie można dziś czegoś sprzedać, to może przynajmniej można z wybranymi firmami realizować program rozwoju współpracy technologicznej, poszukiwać nowych produktów i nowych ich zastosowań. Być może zamiast kolejnych dziesiątek ton, których dziś nie kupią, zapłacą za usługę serwisu olejowego? A może wejdziemy razem na rynek zewnętrzny? Poważne decyzje wymagają przynajmniej dwóch rzeczy na „R” - Rozwagi i roztropności,
- W naszym przypadku ta polityka jest zawsze skuteczna, zawdzięczamy to jednak przede wszystkim determinacji pracowników naszego Serwisu Olejowego oraz Badań i Rozwoju - podkreśla zdecydowanie Jacek Matracki, dyrektor handlowy spółki. - Tyle jeżeli chodzi o działania w kraju. Na innych rynkach skutecznym wsparciem jest dział Eksportu, który poprzez wsparcie technologiczne dla naszych regionalnych partnerów handlowych realnie wpływa na budowanie pozytywnego wizerunku marki i produktu. Promocja przez Serwis Olejowy to zawsze najskuteczniejsze wsparcie dla handlu - kończy dyr. Matracki.

Liczy się współpraca

Spółka rozwija współpracę technologiczną z producentami maszyn i urządzeń, że wspomnę o KGHM, Grupie FAMUR, HSW, KIA, Michelin, Ecol czy Pronar.

- Wdrożenie Serwisu Olejowego, to realne działanie na rzecz zmniejszenia bieżących kosztów funkcjonowania - wyjaśnia Marek Dębiński, szef Serwisu Olejowego. - To również okazja do przedyskutowania możliwymi usprawnieniami polityki smarowniczej. Najczęściej wtedy powstają nowe rozwiązania - dodaje Dębiński.

Źle ustawiona linia produkcyjna, kłopoty z dostawami komponentów, awarie i długie czasy częstych przezbrojeń to oznaki, że firma nie pracują efektywnie. Często nadrabia się to nadgodzinami, nerwowym przestawianiem planu produkcji lub uruchamianiem dodatkowych zmian - to nie jest, ani dobre, ani tym bardziej tanie rozwiązanie.

- Tymczasem wystarczy zainwestować w standaryzowanie procedur i lepsze zorganizowanie poszczególnych stanowiskach. Dzięki temu uzyskamy sporo oszczędności - zapewnia Rafał Mirek, kierownik Kierownik Działu Badań i Rozwoju Mirek.

Od ziarnka, do ziarnka

Przykładów nie trzeba szukać daleko. Szeroka współpraca technologiczna Biura Rozwoju i Serwisu Olejowego z końcowym odbiorcą w segmencie olejów obróbkowych (metalworking fluid) zaowocowała wprowadzeniem do oferty półsyntetycznych cieczy obróbkowych przeznaczonych do obróbki metali kolorowych i stopów stali, a także syntetycznych produktów przeznaczonych do wszystkich typów metali.

- Taka współpraca to dostęp do nowoczesnych rozwiązań, nowoczesnych środków smarnych docenionych przez czołowych producentów maszyn i urządzeń a także udział w opracowaniu technologii i produktu dedykowanego specjalnie do wymagań stawianych nam przez klienta - zapewnia Rafał Mirek, kierownik Działu Badań i Rozwoju.

Przyszłość w racjonalizacji

Serwis olejowy postrzegany jest od dawna jako jedno z narzędzi utrzymania ruchu. W zależności od przyjmowanych koncepcji oraz dostępnych środków budżetowych jego rola jest mniej lub bardziej istotna. Trendem zauważalnym od kilku lat i coraz silniej obecnym w Polsce jest outsourcing utrzymania ruchu z wykorzystaniem monitoringu maszyn i środków smarnych jako narzędzia zwiększającego efektywność. W zależności od perspektywy czasowej użytkownicy maszyn - lub tez firmy odpowiedzialne za ich utrzymanie- stawiają serwisowi olejowemu określone zadania. - Najefektywniejsze jego wykorzystanie to prowadzenie monitoringu za pomocą analiz olejowych - wyjaśnia Sławomir Poszelężny. Szef Biura Rozwoju i Serwisu Olejowego spółki LOTOS Oil SA. - Wykonany na wstępie audyt określa zakres i częstość analiz, pozwala tez zunifikować środki smarne. Wykonywane następnie analizy i rejestracja trendów zmian parametrów oleju w dłuższym okresie pozwalają wyciągać wnioski i rekomendować działania naprawcze - dodaje Poszelężny.

Zmniejszać koszty z głową

Dziś trudno sobie wyobrazić prawidłowe funkcjonowanie ciągów technologicznych bez zachowania staranności o stosowanie dobrych i sprawdzonych produktów, systematyczne czyszczenie układów roboczych, poprawny monitoring środka smarnego z wyznaczaniem w oparciu o dane eksploatacyjne i wyniki analiz przyczyn. - Wystarczy tylko pamiętać, że łączny koszt wymiany oleju przekracza 3 razy jego wartość. Czy to nie jest wystarczająca przesłanka, by dbać o jego jakość? - zastanawia się Marek Dębiński.

A awarie i ich następstwa? - Koszty usuwania usterek, remontów, dodatkowe środki na opłacenie ekip serwisowych. Czy nie lepiej postawić na sprawdzone, efektywne i wypróbowane metody, jakimi dysponuje Serwis Olejowy?

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Serwis Olejowy - dobry sposób na trudne czasy

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.201.96.43
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!