Rozmowa z Krzysztofem Grzelczakiem,
dyrektorem ds. administracyjnych firmy LIBERTY w Bytomiu
- Skrót ten oznacza Global Position System, co w języku polskim oznacza Ogólnoświatowy System Pozycjonowania opierający swoje działanie na 24 satelitach, nieustannie emitujących sygnał. Autorami tego systemu są Amerykanie. Niestety, podobnie jak nie można zastrzec przekazów fonicznych czy satelitarnych, tak niemożliwe było zastrzeżenie systemu GPS, który w pewnym momencie musiał zostać udostępniony wszystkim. W ubiegłym roku system został udostępniony tzw. użytkownikom trzecim. Zniesiono błąd selektywny, czyli czynnik utrudniający korzystanie z tego właśnie systemu. Splotło się to akurat z chwilą, kiedy powstawał nasz system. Możemy powiedzieć, że jesteśmy jednym z prekursorów tego systemu w Polsce i znacznie różnimy się od konkurencji.
- W czym tkwi różnica?
- Przede wszystkim w podejściu do samego problemu. LIBERTY nie wywodzi się z agencji ochrony mienia. Wykonywanie tego typu działań było niejako nakazem urzędowym. Jesteśmy jedyną firmą tej branży, która wywodzi się z pionu telekomunikacyjnego, zatem podeszliśmy do tego, jak do kolejnej usługi telekomunikacyjnej, a nie jak do systemu zabezpieczającego np.: samochód pana Kowalskiego. Tym niemniej osiągnęliśmy lepsze efekty niż konkurencja. Pozostałe systemy są systemami zamkniętymi - samochód odbierający sygnały satelitarne określa swoją pozycję i wysyła do centrum monitorowania pojazdów. Informacja o położeniu pojazdu jest znana ludziom zajmującym się akurat w danej chwili monitoringiem. W naszym przypadku dbamy o to, by to właśnie klient miał pełen dostęp do informacji. Nie trzeba dzwonić do centrum monitorowania pojazdów. Położenie swojego samochodu można określić za pomocą telefonu komórkowego oraz telefonu komórkowego funkcjonującego w protokole WAP, a także za pośrednictwem Internetu. Zapewniam, że żadnej firmy ochroniarskiej nie byłoby stać na złożenie kompletu map cyfrowych do wykorzystania w Internecie. Efektem ma być informacja o nienaturalnym stanie pojazdu. Naszym zadaniem jest udzielenie informacji na temat położenia pojazdu w danym momencie. To czy ta informacja zostanie wykorzystana do ochrony tego pojazdu zależy wyłącznie od użytkownika. Nasz system został ukierunkowany jako forma systemu logistycznego.