Automatyzację produkcji i podnoszenie jej efektywności Paged przekuł nie tylko w finansowy sukces, ale też w pomysł na nowy, szybko rosnący biznes.
PwC wskazuje, że wiele spółek nie stawia na razie na długoterminowe plany, ale raczej na szybkie, łatwe do wprowadzenia zmiany, polegające na podniesieniu wydajności produkcji lub obniżeniu kosztów. Bardziej zaawansowane przedsiębiorstwa implementują elementy Przemysłu 4.0.
Głównymi przeszkodami, hamującymi głębszą metamorfozę, są - jak łatwo się domyślić -wysokie koszty jej wprowadzenia, a także brak niezbędnej infrastruktury, np. zbyt mała liczba szerokopasmowych łączy internetowych.
Polska wciąż jest bardzo atrakcyjną lokalizacją przemysłowo-logistyczną. W najnowszej edycji corocznego raportu firmy Cushman & Wakefield została sklasyfikowana w rankingu lokalizacji dojrzałych na 13. miejscu spośród 30 krajów świata i na 6. pozycji w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka). Trzeba jednak pamiętać, że wysoką pozycję zawdzięczamy w dużej mierze kosztom. Te natomiast zaczynają nieubłaganie rosnąć z powodu wzrostu płac.
Strategia Pagedu stawiająca na automatykę, logistykę i nowe technologie to w tym kontekście przemyślana ucieczka do przodu. Narzędziami mają być akwizycje i ekspansja zagraniczna.
Automatyzują Zachód
W sierpniu 2014 r. za prawie 110 mln zł Paged kupił 70 proc. udziałów spółki Europa Systems z Żabowa nieopodal Szczecina. Przez ponad 20 lat działalności ta firma, wyspecjalizowana w produkcji systemów logistyki wewnętrznej, znalazła na swoje rozwiązania klientów w 35 krajach świata, m.in. w takich branżach jak spożywcza, motoryzacyjna, stalowa oraz FMCG.
Wśród nich znajdują się m.in. zautomatyzowane systemy transportu kontenerów, palet czy ładunków ciężkich, a także automatyczne systemy magazynowania i przenośniki. Europa Systems zapewnia, że średni zwrot z inwestycji w jej produkt następuje w ciągu 2,5-3 lat. Można to uznać za szczerą deklarację, jeśli u jednego ze stałych klientów firma w ciągu 13 lat wdrożyła 90 systemów...
Modzelewski ocenia, że Europa System może stać się jednym z największych beneficjentów zmian w przemyśle, i szerzej - w gospodarce krajów Starego Kontynentu. Jednocześnie ubolewa, że obecnie tylko w niewielkim stopniu z jej rozwiązań korzystają polskie firmy. Około 80 proc. sprzedaży firma kieruje do Niemiec oraz innych krajów wysokorozwiniętych.
Jednak biorąc pod uwagę, że w Polsce zaczyna brakować rąk do pracy, popyt na rozwiązania automatyzujące procesy transportu wewnętrznego z fabrykach, magazynach, centrach logistycznych będzie dynamicznie rósł również nad Wisłą.
- Wierzymy, że Europa Systems może stać się nie tylko sztandarową inwestycją grupy Paged, ale również i regionalnym liderem, znaczącym europejskim graczem w swojej branży, wyróżniającym się również zaawansowaniem technologicznym oferowanych rozwiązań -przekonuje Modzelewski.
Ten sukces ma zostać osiągnięty dzięki sprzedaży "szytych na miarę" produktów i systemów z dużą wartością dodaną. Inżynierska spółka mocno stawia na badania i rozwój, a jej wzrost mogą wspomóc także przejęcia innych podmiotów.
Modzelewski zapowiada, że tylko kwestią czasu są pierwsze akwizycje, w tym również zagraniczne. Pod tym kątem Europa Systems analizuje m.in. rynek niemiecki. Inwestycja u naszych zachodnich sąsiadów pozwoliłaby wzmocnić potencjał spółki, jak i jej rozpoznawalność na tym strategicznym rynku.
Jak podkreśla Modzelewski, Europa Systems ma zasoby niezbędne dla finansowania swojego dynamicznego rozwoju, a ponadto może liczyć też na pomoc ze strony spółki-matki. Dotychczas wsparcie stanowiły także dotacje z programów NCBiR - starania o ich pozyskanie mają być kontynuowane.
Dziś filarem biznesu Pagedu jest segment sklejkowy, przerastający wydajnością i jakością produktów regionalną konkurencję. Grupa jest szóstym co do wielkości producentem sklejki w Europie.
Paged nie przekreśla też biznesu meblowego i stara się podnieść jego wartość, szukając innowacji nie tylko w obszarze produkcji, ale także funkcjonalności. Przykładem są chociażby meble biurowe, które stają się coraz bardzie powiązane z elektroniką.
Czy jest zatem możliwe, że Europa Systems stanie się kiedyś głównym biznesem holdingu?
- Patrząc na trendy światowe, nie można wykluczać takiej możliwości - podsumowuje Modzelewski.
Pozostać w czołówce
Szef Pagedu, odnosząc się do swoich niedawnych doświadczeń zawodowych, zaznacza, że Polska jest obecnie wiodącym producentem sprzętu AGD w Europie. Bez systemów transportu wewnętrznego nie byłoby to możliwe. Nawet jeżeli część produkcji nadal odbywa się ręcznie, to właśnie przy udziale takich systemów, usprawniających proces produkcji.
- Trwająca rewolucja przemysłowa otwiera nowe możliwości przed polskimi inżynierami, którzy, z mojego doświadczenia, wyróżniają się kreatywnością i szerokim wachlarzem umiejętności - ocenia Modzelewski.
W jego opinii, polska gospodarka musi podążać w kierunku coraz bardziej wyspecjalizowanej produkcji - z jak największą wartością dodaną. W Niemczech przemysł wciąż dynamicznie się rozwija, odchodząc od wytwarzania dużych wolumenów stosunkowo prostych urządzeń na rzecz wysoko przetworzonych, zaawansowanych technicznie produktów.
- Jeśli Polska postawi na oferowanie produktów i usług z dużą wartością dodaną, opartą na rodzimym, autorskim know-how, to będzie miała szansę utrzymać się w gronie czołowych gospodarek świata - wierzy Modzelewski.
***
Wezwanie na Paged
Do 15 września trwa wezwanie na akcje Pagedu, które w przypadku powodzenia pozwoli wiodącym udziałowcom (w tym spółkom kojarzonym z rodziną Mzyków) na przekroczenie 90 proc. w akcjonariacie firmy.
Wówczas będzie mógł zostać ogłoszony przymusowy wykup akcji od akcjonariuszy mniejszościowych, a firma przestanie być notowana na GPW, na której była obecna od 1996 r.
Chęć wycofania Pagedu z rynku publicznego jest tłumaczona jego małą atrakcyjnością dla inwestorów giełdowych - z uwagi na brak aktywnej polityki dywidendowej, a także rozbudowaną i zdywersyfikowaną działalność.
Ponadto obecność na GPW i związane z tym obowiązki mają generować koszty, które nie są rekompensowane przez korzyści wynikające faktu z bycia spółką giełdową.
Paged
Holding przemysłowo-inwestycyjny, którego działalność skupia się przede wszystkim na produkcji sklejki, mebli, a także systemów i urządzeń do transportu wewnętrznego.
Zatrudniająca ok. 2,9 tys. pracowników grupa prowadzi także działalność związaną m.in. z handlem, zarządzeniem nieruchomościami oraz wynajmem samochodów.
Tomasz Modzelewski
Rocznik 1969. Absolwent Politechniki Warszawskiej, na której uzyskał także tytuł MBA. Posiad też tytuł naukowy doktora w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Prezesem Pagedu jest od połowy 2016 r.
Wcześniej przez dekadę był związany z grupą Zelmer - najpierw jako dyrektor ds. marketingu i eksportu, a następnie jako prezes. Pracował też m.in. dla Procter & Gamble, GlaxoSmithKline oraz Gilette.