Spaliny trzymają się mocno

Spaliny trzymają się mocno
Fot. mat. pras.
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Piotr Myszor
  • Dodano: 19-07-2013 12:42

Pogłoski o rychłej śmierci napędu spalinowego w motoryzacji okazują się przedwczesne... Wciąż brakuje efektywnego alternatywnego sposobu napędzania aut.

Polityczne cele Unii Europejskiej producenci samochodów znają od lat - zmniejszyć emisję dwutlenku węgla do atmosfery i ograniczyć uzależnienie unijnej gospodarki od ropy naftowej. Według wyliczeń, w roku 2011 spalaliśmy jej dziennie za miliard euro! Upowszechnienie alternatywnych napędów i rozbudowa potrzebnej do tego infrastruktury pozwolą w roku 2020 zaoszczędzić 4,2 miliarda euro (w roku 2030 już 9,3 mld) na ropie naftowej. Zahamowanie skoków cen, wynikających z wahań cen ropy naftowej, ma dać europejskiej gospodarce kolejny miliard oszczędności rocznie.

Do roku 2050 unijne plany przewidują zmniejszenie emisji CO2 ze środków transportu o 60 proc. Na drogach mamy już sporo pojazdów spalających mniej szkodliwie dla środowiska paliwa. Dość powszechny jest gaz LPG, nieco w cieniu pozostaje CNG, czyli gaz ziemny. Ma lepsze właściwości niż LPG, ale zajmuje większą pojemność, więc wymaga większych zbiorników lub częstszego tankowania. Niektórzy producenci aut eksperymentują z wodorem, ale tu sytuacja jest jeszcze gorsza, bo sieć tankowania praktycznie nie istnieje i nie dotyczy to jedynie Polski.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Spaliny trzymają się mocno

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.94.86
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!